Základní škola Hálkova je mezi Olomoučany, ale i mezi lidmi z širšího okolí známá jako prestižní základní škola s rozšířenou výukou cizích jazyků. Kromě jazyků se však také specializuje na mimořádně intelektově nadané děti, které jsou zde vzdělávány v samostatných třídách s rozšířenou výukou skupiny předmětů. Zájem o zařazení prvňáčků do těchto tříd se stále zvyšuje. Letos byla specializovaná třída otevřena už podesáté. Pojďme si školu a projekt vzdělávání mimořádně intelektově nadaných žáků představit podrobněji.
Představujeme FZŠ Olomouc, Hálkova 4
Mgr.
Lenka
Baše,
učitelka ve třídách s rozšířenou výukou skupiny předmětů na FZŠ Olomouc, Hálkova 4
Od 1. září 2006 fungují při Fakultní základní škole v Olomouci, Hálkova 4, třídy s rozšířenou výukou skupiny předmětů určené pro vzdělávání mimořádně nadaných žáků. Tyto třídy jsou zřizovány v souladu se školským zákonem č. 561/2004 Sb., který vstoupil v platnost dne 1. ledna 2005 a pojednává o různých možnostech přístupu k talentovaným žákům, a to konkrétně v § 17 až 19. Směrodatná je i vyhláška Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných (část třetí, § 12-14). Konkrétní úpravu forem, které lze ve vzdělávání žáků uplatnit, nabízí i vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, v platném znění. Ta umožňuje právě vznik tříd s rozšířenou výukou skupiny předmětů. Třídy tedy nejsou součástí speciálního školství. Jedná se o běžnou třídu, v níž je pouze vzhledem ke zvláštnímu výukovému programu (který je v kompetenci školy) umožněno obsazení nižším počtem žáků.
Žáky do prvního ročníku zmíněných tříd zařazuje ředitelka školy Mgr. Božena Vítková na základě doporučení Pedagogicko-psychologické poradny Olomouckého kraje a žádosti zákonných zástupců žáka. Poradenské pracoviště má svého krajského koordinátora péče o mimořádně nadané žáky (psychologa i speciálního pedagoga), který má oprávnění provádět odbornou diagnostiku nadání. Je-li dítě diagnostikováno jako nadprůměrně intelektově nadané a je-li mu doporučena forma skupinového vzdělávání, pak psychologové ve zprávě z vyšetření doporučí zákonnému zástupci dítěte vzdělávání právě ve třídách s rozšířenou výukou skupiny předmětů. Žáci mohou být do těchto tříd přeřazováni i ve vyšším ročníku, opět na základě doporučení pedagogicko-psychologické poradny. Před začátkem každého školního roku obdrží třídní vyučující psychologické zprávy o jednotlivých dětech, shrnující úroveň jejich dosavadních znalostí, schopností a dovedností a obsahující jejich charakteristiky po stránce kognitivní i emociálně-sociální. Před nástupem nových prvňáčků do školy učitelé pro tyto děti a jejich rodiče tradičně organizují den otevřených dveří ve třídách s rozšířenou výukou skupiny předmětů a dále pak červnové jednodenní setkání s předškoláky. Rodiče s dětmi dále mohou využít aktivit Klubu rodičů, který při těchto třídách pod vedením rodičů funguje. Klub rodičů nabízí jedinečnou příležitost k setkávání s vrstevníky a sdílení dobré praxe.
Vzdělávání mimořádně nadaných žáků na FZŠ Olomouc, Hálkova 4, má již 10letou tradici. Na prvním stupni základní školy funguje každoročně 5 tříd. Každá z nich je obsazena 15-17 žáky. O skupinu se stará jeden odborně proškolený pedagog (plně kvalifikovaný - obor 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogika). Vzdělávání učitelů tříd s rozšířenou výukou skupiny předmětů je jednou z priorit vedení školy, stejně tak jako spolupráce s odbornými pracovišti a organizacemi. Vzhledem k faktu, že intelektové nadání se velmi často pojí s emocionálně-sociálními patologiemi či různými druhy a stupni postižení (dvojí výjimečnost), figuruje v každé třídě také asistent pedagoga. Ten obvykle pomáhá 1-3 žákům s dvojí výjimečností ve třídě a spolupodílí se na fungování vzdělávací skupiny jako kolektivu. Jeho pracovní pozice je dotována krajem - odborem mládeže, školství a tělovýchovy. Pro eliminaci segregace a vyčlenění žáků z kolektivu vrstevníků jsou žáci zapojováni do všech školních akcí, mnoho aktivit absolvují s paralelními ročníky. V odpoledních hodinách navštěvuje většina dětí družinu či zájmové kroužky školy, kde se potkává s žáky ostatních tříd. Rovněž jazykový pobyt v přírodě na začátku třetího ročníku má stmelovací charakter.
Za 10 let praxe vzdělávání nadaných žáků na FZŠ Olomouc bylo ke vzdělávání ve třídách s rozšířenou výukou skupiny předmětů přijato 139 žáků. V současném školním roce 2015/2016 je ve třídách s rozšířenou výukou vzděláváno 82 žáků. Z toho 50 chlapců a 32 dívek, z toho 5 žáků s dvojí výjimečností, vzdělávaných dle individuálního vzdělávacího plánu (IVP). Škola má k dispozici 1 den v týdnu školního psychologa z PPP OK a úzce spolupracuje se speciálním pedagogem, rovněž z PPP OK, na provádění supervizí, reedukační činnosti, komunikaci s rodiči i pedagogy apod. Dále se opírá o spolupráci s výchovným poradcem školy a metodikem prevence pro 1. i 2. stupeň ZŠ.
Výuka ve třídách s rozšířenou výukou skupiny předmětů probíhá dle upraveného (inovativního) ŠVP, v němž jsou zohledněna specifika mimořádně nadaných žáků. Vzdělávání je postaveno na třech pilířích - akceleraci, obohacování a diferenciaci. Nižší počet dětí ve třídě zaručuje individuální přístup učitele k jednotlivým žákům a umožňuje diferenciaci žáků v jednotlivých předmětech na základě jejich schopností. Intelektové schopnosti žáků pak umožňují akcelerovat učivo či používat inovativní a alternativní formy a metody poznání (kritické myšlení, heuristické a vícepodnětné metody apod.). Na základě vzniklého časového prostoru je následně možné žáky obohacovat v oblastech jejich zájmu. Vzhledem k tomuto faktu byl pro žáky vytvořen nový předmět: Projektové vyučování. Jeho vznik umožnil přesun disponibilních hodin. Obsahově je ukotven v ŠVP školy. Klasifikace v těchto třídách probíhá klasickým známkováním, které je občas doplněno dobrovolným slovním hodnocením. Inovativní školní vzdělávací program je závazný pro vzdělávání všech žáků ve třídách s rozšířenou výukou skupiny předmětů. Individuální vzdělávací plány jsou tedy vystavovány pouze žákům s dvojí výjimečností, žákům docházejícím na určitý předmět do vyššího ročníku (metoda Open Door) či žákům z paralelních tříd docházejícím na vybraný předmět do tříd s rozšířenou výukou skupiny předmětů. Příklady pedagogicko-organizačních úprav dle RVP jsou tedy: IVP; doplnění, rozšíření a prohloubení vzdělávacího obsahu; zadávání specifických úkolů a úloh; zapojení do samostatných a rozsáhlejších prací a badatelských projektů; vnitřní diferenciace žáků v některých předmětech; občasné (dočasné) vytváření skupin pro vybrané předměty s otevřenou možností volby na straně žáka; účast ve výuce některých předmětů se staršími žáky či předčasný nástup školní docházky.
V letech 2010-2012 získala škola finanční prostředky z Evropského sociálního fondu a realizovala tak projekt Zvyšování kvality vzdělávání mimořádně nadaných dětí na 1. stupni ZŠ. Díky tomuto projektu byla vytvořena funkční příloha ŠVP pro mimořádně nadané žáky a strukturovaný vzor IVP i s metodickým návodem k jeho vyplňování, dále vznikla podpora rodičů těchto žáků v rámci Klubu rodičů a nově vzniklého školního poradenského zařízení (online poradna vzdelavaninadanych@seznam.cz). V neposlední řadě projekt umožnil učitelům vydat ucelený soubor výukových materiálů z oblasti ČJL (Českého jazyka a literatury) a M (Matematiky), které za pět let nashromáždili, a v rámci workshopů proškolit pedagogické i nepedagogické pracovníky, poradenské pracovníky, rodiče či zájemce z řad veřejnosti, jak s těmito materiály pracovat. Nyní je projekt ve fázi pětileté udržitelnosti. Veškeré dokumenty, které jeho realizací vznikly, jsou zdarma přístupné na webu projektu: nadani.zshalkova.cz.
Fakultní základní škola Olomouc, Hálkova 4, je otevřená škola ochotná a vstřícná ke spolupráci. V případě potřeby doporučení dobré praxe, žádosti o radu, podporu či pomoc se neváhejte obrátit na vedení školy či pedagogy týmu práce s nadanými žáky.