Podstatou „převrácení třídy“ je, že se studenti nejprve setkají s novým materiálem mimo vyučování, obvykle prostřednictvím četby nebo online přednášek, a poté využijí čas ve třídě k tomu, aby zvládli těžší práci na osvojení si těchto znalostí, např. prostřednictvím řešení problémů nebo debaty. Z hlediska Bloomovy revidované taxonomie1) to znamená, že studenti provádějí nižší úrovně kognitivní práce (získávání znalostí a porozumění) mimo třídu a zaměřují se na vyšší úrovně (aplikace, analýza, syntéza nebo hodnocení) ve třídě, kde mají podporu svých vrstevníků a učitele. Jednou z inspirací pro tento vzdělávací přístup je Salman Khan, náhodný zakladatel Khan Academy, a jeho příběh pozoruhodné pedagogické inovace.
Převrácená třída – ověřený model pro hybridní výuku
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D.
ředitel základní školy Wonderland Academy
Šance pro Nadiu
Salman Khan (dnes 45letý, narozený v USA do bangladéšsko-indické rodiny) nezamýšlel dělat revoluci v osnovách. Na samém počátku
v roce 2004
stojí rodinný příběh, kdy Salmanova mladší sestřenice Nadia, tehdy dvanáctiletá, vždy vysoce motivovaná a cílevědomá dívka, pohořela v šestém ročníku u státního testu z matematiky. Její podprůměrný výkon ji zmátl, zranil její hrdost a podkopal sebevědomí:
začala věřit, že prostě není dobrá
v matematice. „Viděl jsem to úplně jinak,“ vzpomíná na to ve své knize
Jediná světová škola
Sal Khan. „Měla potenciál. Byla logická, kreativnía houževnatá.“ Přišlo mu nepředstavitelné, že v