Školskou radu ze zákona zřizuje každá škola. Záměr zákonodárce je srozumitelný a ušlechtilý: doplnit tradiční „rakousko-uherský“ model, kdy je škola nástrojem těch mocných „nahoře“, samosprávným prvkem „zdola“. Tři komory zástupců učitelského sboru, zřizovatele a rodičů/žáků mají významné pravomoci a mohou rozhodovat o chodu školy. Školská rada schvaluje důležité dokumenty školy, může dávat podněty řediteli a on na ně musí reagovat, může podat návrh na vyhlášení konkurzu na ředitele. Potenciálně tedy má velkou moc.
Přichází příležitost pro školské rady?
Tomáš
Feřtek,
emeritní a čestný člen mnoha školských rad, předseda správní rady informačního střediska EDUin
Jaká je realita? Autor tohoto textu byl součástí hned několika školských rad. Kvalita jejich složení i úroveň jejich práce byla různá, ale prakticky v žádném případě se nedá říct, že by školská rada opravdu byla tím orgánem, který má na život školy významný vliv. Realita školských rad (výjimky ještě zmíníme) se pohybuje někde na lince čistá formalita - úřední rutina - přátelská zpětná vazba. Důvodů je víc a až nápadně často se opakují. Tady je str