Přípravné třídy nejsou v systému českého školství žádnou novinkou, avšak velice často o jejich existenci veřejnost neví. Pokud o přípravné třídě někdy někdo slyšel, často nemá představu, co to vlastně přípravná třída je a k čemu slouží. Považuji tedy za užitečné nastínit to, v čem je přípravná třída pro děti i jejich rodiče přínosem. S předškolními dětmi pracuji deset let, z toho šest let v mateřské škole a čtyři roky v přípravné třídě základní školy. Domnívám se tedy, že mohu objektivně posoudit přínos přípravné třídy pro děti, které se zde vzdělávají.
Přípravné třídy jsou zřizovány při základní škole a jsou určeny dětem v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, tedy předškolákům a dětem s doporučeným odkladem povinné školní docházky, u nichž se předpokládá, že zařazení dětí do této třídy pomůže vyrovnat jejich vývoj. Přípravné třídy pracují dle RVP PV, avšak organizace školního roku je stejná jako pro základní školy. V přípravné třídě se vzdělává 10–15 dětí. Díky nižšímu počtu dětí, ve srovnání s běžnou třídou mateřské školy, je pro třídního učitele mnohem snazší s dětmi pracovat individuálněji a i