Proč potřebujeme střední článek a co má umět?

Vydáno:
O středním článku se diskutuje v souvislosti se státní vzdělávací Strategií 2030+. Jde
o jedno z hlavních systémových opatření, které má pomáhat zlepšovat kvalitu učení dětí
a začíná se již pilotně ověřovat v prvních dvou okresech ČR. Smyslem tohoto textu je přispět k diskusi o tom, proč střední článek potřebujeme a co má umět. Autor vychází ze zkušeností členů pracovní skupiny Střední článek v projektu Partnerství pro vzdělávání 2030+.

Čím se liší nejlepší vzdělávací systémyod ostatních?

Je to již více než deset let, kdy vyšla slavná studie
Jak se systémy, které se ve světě nejvíce zlepšily, stále zlepšují
. Konzultanti McKinsey tehdy porovnali dvacet vzdělávacích systémů, které prokázaly schopnost zlepšovat vzdělávací výsledky svých žáků a snižovat nerovnosti. Autoři popisují, že předem předpokládali, že rozhodující význam pro úspěch vzdělávacích reforem bude mít kvalita centrálního vedení z úrovně ministerstva a kvalita práce jednotlivých škol. Za jedno z největších překvapení označili objev, že všechny úspěšné systémy mají ještě něco navíc, co efektivně propojuje centrálnía školní úroveň pedagogického vedení. Střední článek.
„To, co jsme neočekávali (…) je kritická role, kterou má střední (zprostředkující) článek mezi školou a centrem (…) Zjistili jsme, že dlouhodobé a udržitelné zlepšení celého systému vyžaduje integraci a propojení napříč všemi úrovněmi systému od školní třídy, přes vedoucího školského obvodu (superintendanta) až do kanceláře ministra“1).
Hlavní důvody pro vývoj