Profesor Jan Průcha jubilující
prof. PhDr.
Eliška
Walterová
CSc.
V listopadu tohoto roku slaví životní jubileum jeden z našich nejvýznamnějších současných pedagogů, právem považovaný za zakladatele moderní české pedagogiky, prof. PhDr. Jan Průcha, DrSc. Z obdivuhodných osmi dekád svého života jich víc než pět věnoval pedagogickému výzkumu a rozvoji české pedagogiky. V relativně početné české pedagogické komunitě bychom nenašli snad jediného jejího příslušníka, který by práce profesora Průchy neznal. Jeho publikace patří k nejcitovanějším v odborné literatuře. Poznatky z těchto publikací čerpají učitelé a školští pracovníci i širší veřejnost. Na jeho práce se odkazují i studenti v diplomových pracích.
Jan Průcha zahájil svou profesní dráhu jako učitel, což formovalo jeho vztah k praxi a citlivost pro problémy vzdělávací reality. Poté působil v Ústavu pro jazyk český Československé akademie věd, kde se věnoval zejména psycholingvistice, kterou jako jeden z prvních badatelů představil české odborné veřejnosti. Rozvoj jazyka a jazykové vzdělávání zůstalo jedním z jeho témat i v dalších letech.
S nástupem do Pedagogického ústavu J. A. Komenského Československé akademie věd se rozšířilo spektrum výzkumných témat, k nimž Jan Průcha zásadně přispěl. Tématem klíčovým se stal obsah vzdělávání. Výzkumný úkol
Projektování obsahu školního vzdělávání a efektivnost jeho realizace
koordinoval a odborně vedl. Výrazně se zapsal také do výzkumu a hodnocení obtížnosti učebnic a učení z textu. V jeho odborném zaměření se významnou linií stala pedagogická prognostika a úvahy o budoucnosti vzdělávání.V roce 1990 se Jan Průcha stal ředitelem nově založeného Ústavu pedagogických a psychologických výzkumů na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, prvního vysokoškolského výzkumného pracoviště v pedagogických vědách u nás. Otevření prostoru pro mezinárodní spolupráci bylo pro něho silným impulzem pro rozvoj srovnávací pedagogiky. Od počátku 90. let vydával publikace o vzdělávání v zahraničí a prezentoval referáty o českém vzdělávání na mezinárodních fórech. Zejména jej upoutalo vzdělávání ve Finsku, zemi, kterou si zvlášť oblíbil. Za zásluhy o vědeckou spolupráci mu byl udělen čestný doktorát finské univerzity v Turku. Pozornost věnovaná srovnávací pedagogice vyvrcholila ve vydání systematických publikací Vzdělávání a školství ve světě a Srovnávací pedagogika, které vycházejí v aktualizovaných reedicích.
Zásadní prací je Průchova Moderní pedagogika. Jedná se o dílo mimořádné svou strukturovaností, založením na výzkumných datech a zakotvením v edukační realitě. Je příznačné, že tato několikanásobně aktualizovaná publikace, vždy rychle rozprodaná, je používaná jako systematická vysokoškolská učebnice na fakultách vzdělávajících učitele.
Významným počinem je
Pedagogický slovník
(Průcha, Walterová, Mareš), jehož první vydání z roku 1995 se dočkalo opakované aktualizace. Poslední, sedmé vydání vyšlo v roce 2013. Potřeba zpřístupnit širšímu okruhu uživatelů kodifikovanou soustavu pojmů a termínů byla podnětem pro zpracování tohoto slovníku.Zásadním dílem, na němž má Jan Průcha mimořádnou zásluhu, je
Pedagogická encyklopedie
(Portál, 2009). Toto dílo vyšlo po sedmdesátileté pauze od posledního vydání obdobné české publikace. Jan Průcha jako editor (a autor řady hesel) prokázal nejen vysokou odbornou erudici, ale také vytrvalost a organizační schopnosti při několikaleté práci s více než stovkou autorů. Podařilo se vytvořit publikaci, která slouží odborné komunitě, učitelům, studentům i veřejnosti. Zhostit se zdárně tak náročného úkolu může jen odborník s širokým záběrem a přehledem v oboru.Nelze uvést všechna témata, jimiž se Jan Průcha zabýval, publikoval časopisecké studie a monografie. Patří k nim, kromě již uvedených témat
alternativní školy, profese učitele, multikulturní výchova, předškolní výchova, vzdělávací politika
a další.Nelze opomenout přínos Jana Průchy k rozvoji pedagogického výzkumu a formování výzkumné komunity. Byl zakládajícím předsedou České asociace pedagogického výzkumu a účastnil se aktivně všech dosavadních 22 konferencí. Jeho referáty nepostrádají kritickou reflexi, přinášejí vždy cenné poznatky a nové impulzy pro další výzkum. Mladší generace výzkumníků ocenila jeho zásluhy jmenováním profesora Průchy českým předsedou asociace.
Nezbývá než popřát jubilantovi dobré zdraví a další léta naplněná tvůrčí činností. O tom, že má profesor Průcha nové plány a záměry, nelze pochybovat, lze se jen těšit, čím překvapí a naši pedagogiku tato vzácná osobnost obohatí.
prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc.
Co nejsrdečněji blahopřeje k životnímu jubileu také redakce.