Program proti šikaně KiVa a jeho působení na postoje žáků a učitelů

Vydáno: 8 minut čtení

Postoje jsou jednou z klíčových složek zkoumání v psychologii. Obsahují jak kognitivní, tak emoční složku. Souvisí s tím, jak vnímáme různé situace a jak se v nich chováme. Postoje vůči šikaně se mohou vztahovat k chování agresorů, obětí nebo přihlížejících. V programu proti šikaně KiVa jsou postoje sledovány u žáků i učitelů. U žáků jsou měřeny postoje k šikaně samotné. Podobně je měřeno i to, nakolik žáci vnímají, že jejich učitel tento pohled sdílí. Jsou to ale zejména výpovědi učitelů, které poukazují na to, že jednou z hlavních výzev programů proti šikaně je jejich působení na postoje učitelů nebo rodičů.

Program proti šikaně KiVa a jeho působení na postoje žáků a učitelů
Mgr.
Marek
Pour
výzkumník a evaluátor Schola Empirica, z. s.
Mgr.
Adam
Klocek
výzkumník a evaluátor Schola Empirica, z. s.
Postoje vůči šikaně nejsou jednotnou kategorií – obsahují přesvědčení vztahující se k morálnímu vyvazování a bagatelizaci šikany, obviňování oběti nebo naopak empatii k obětem. Z předchozích výzkumů vyplývá, že postoje souvisí se samotným chováním žáků i učitelů, a to zejména v případech, kdy js