Říká se, že dnešní děti nečtou - je tomu skutečně tak? Pokud ano, je možné tento stav změnit? Proč je důležité, aby děti četly? Jak rozvíjet dětské čtenářství? Jaké knížky baví dnešní děti a jak zakomponovat čtenářské aktivity do běžné výuky? Odpovědi nejen na tyto otázky se můžete dozvědět na pravidelných setkáních centra kolegiální podpory a ve školních čtenářských klubech na II. stupni základních škol. Projekt Nové školy, o. p. s., který vznikl díky podpoře z OP VVV, vám představí Mgr. Eva Bělinová, realizátorka projektu.
První úspěchy projektů OP VVV
Mgr.
Eva
Bělinová
projektová manažerka, Nová škola, o. p. s.
Každé čtení je učením, jak trefně vystihuje dětský psycholog Václav Mertin. Výsledky četných výzkumů z anglosaského prostředí se shodují, že "základy" učení v oblasti čtenářství zahrnují povědomí o tom,
co znamená být čtenářem
, a seznámení se s jazykem knih, stejně jako znalost abecedy a vztahů hlásek a znaků. Děti, kterým jdou jejich učitelé příkladem (tedy "modelují" plnění čtenářského úkolu) a
sdílejí s nimi proces čtení a psaní
, zároveň směřují k úspěchu v učení se čtením a psaním.Povzbuzování a
podporování takto širokého a bohatého čtení
, včetně čtení odborné literatury a poezie, přináší pochopitelně výhody pro psaní i čtení. Zapojování dětí do čtení a psaní
pomocí pro ně osobně zajímavých témat
funguje velmi dobře především pro chlapce - nepřehlížejme tedy osobní zájmy dětí.Na těchto přehledných principech stojí hlavní myšlenky volnočasových kroužků, tzv. školních čtenářských klubů, jejichž hlavním a zároveň jednoduchým (pouze zdánlivě) cílem je ukázat dětem převážně z velmi "nečtenářského" prostředí,
že četba může být radostnou, dobrodružnou i příjemnou činností
.Projekt "Školní čtenářské kluby na 2. st. ZŠ"
, v němž Nová škola, o. p. s., po dobu tří let spolupracuje s 27 základními školami napříč celou Českou republikou, navazuje na projekt "Brána ke vzdělávání", jehož prostřednictvím jsme myšlenku čtenářských klubů přenesli do České republiky a otestovali na I. stupni základních škol. Nyní se mimo jiné zaměřuje pozornost i na to, jak rozvíjet čtenářství u náctiletých, kteří čelí tzv. "čtenářské krizi".Společná přesvědčení o dětském čtenářství
-
Rozvíjet čtenářství je možné jen u dětí, které poznaly radostný zážitek z četby.
-
Každé dítě potřebuje při své čtenářské cestě průvodce.
-
Čtení je potřeba věnovat čas.
-
Čtenářská gramotnost je základním předpokladem školního i životního úspěchu dětí.
Co je cílem setkávání v čtenářských klubech?
Od února 2017 se schází 27 projektových čtenářských klubů, otevřených vždy pro přibližně 12 dětí z druhého stupně. Děti se ve formátu volnočasové aktivity setkávají jedenkrát týdně na dvě vyučovací hodiny. Cílem setkávání je
vytváření přátelského čtenářského společenství
. V centru tohoto společenství stojí
bohatá nabídka knih a čtení
. Čtenářský klub vedou dva manažeři - kmenový pedagogický pracovník školy a externista se znalostí dětské literatury a čtenářství z jiné organizace (nejčastěji z dětského oddělení veřejné knihovny). "Už také předčítám ve třídě. Protože už vím, jak je to příjemné a jak to může motivovat ke čtení," vzpomíná na úvodní společné setkání a první "ochutnávku" klubové práce Martina Hantychová, učitelka ze ZŠ Generála Klapálka v Kralupech nad Vltavou.S jakými aktivitami se mohou děti v klubech setkat?
Náplň klubu již od počátku zakládáme na třech stěžejních čtenářských aktivitách:
sdílení vlastního čtenářství spolu s doporučováním si četby navzájem
(zde klademe důraz na vrstevnické doporučování, které je hlavním faktorem při výběru knihy a v motivaci k četbě vůbec),
půjčování knih domů
- podle jasně daných pravidel, která si každá škola individuálně nastaví - a
"čti si přímo v klubu"
během samotné schůzky s důrazem na samostatné čtení knih dle vlastního výběru
formou dílny čtení
. Manažerky i manažery čtenářských klubů podporujeme v tom, aby využívali poznatků z programu
Reading and Writing to Critical Thinking
, který u nás šíří organizace Kritické myšlení. Ve čtenářském klubu kromě pravidelné činnosti probíhají i schůzky s odlišnou náplní. Jedná se o
Den otevřeného klubu
, kdy jsou pozváni rodiče či spolužáci, resp. ostatní učitelé školy,
návštěvy autorů knih pro děti a mládež v klubu
a
scénické čtení
."Máša Bořkovcová chce čtenářům ukázat, jak se žije dětem v dětských domovech a v pěstounských rodinách. Čtyři různé komiksy nám paní spisovatelka na ukázku přinesla. Bylo zajímavé srovnávat jednotlivá díla, protože je vždy vyprávěl jiný člověk a i jiný člověk kreslil komiksové obrázky. Všechny hlavní hrdiny ale spojuje jedno - narodili se v rodinách, ze kterých byli odebráni do dětského domova. (...) Ukázala nám, jak se takový komiks vytváří a jak se hledá námět. V jejích knihách se nacházejí skutečné lidské příběhy," popsala žákyně 6. třídy z klubu v ZŠ Staňkov návštěvu tvůrkyně série komiksů
Nejisté domovy
Veronika Čipryč."Musím říct, že už to všechno začíná fungovat. Po prvním setkání klubové děti o ničem jiném nemluvily, spiklenecky na mě mrkaly (i na sebe navzájem), vyprávěly, jak jsme se včera nasmáli - což logicky funguje jako magnet na ostatní, takže za mnou i dnes přišli další dva žáci, že by možná taky chtěli chodit," shrnuje své první dojmy manažerka školního čtenářského klubu v ZŠ Zborovská v Táboře Vendula Koubková.
Vedení dětí ke čtení je primárně záležitostí rodiny. Spolupracujete i s rodiči dětí, aby tuto kompetenci v dětech podporovali?
Nečekaně příjemnou výhodou výzvy Gramotnosti byla možnost ustavit centra kolegiální podpory (CKP). V našem případě jsme se logicky rozhodli věnovat je dětskému čtenářství a umožňujeme tak zájemcům z okolí příslušných škol vytvářet čtenářské společenství spolu s námi.
Od letošního března se tedy na sedmi základních školách pravidelně jednou za měsíc otevírají dveře rodičům, pedagogům (včetně těch z mateřských škol), knihovníkům i zájemcům z řad veřejnosti zaměřujícím se na rozvoj čtenářství dětí a mládeže. Dvouhodinová setkání probíhají formou praktických workshopů, při nichž mohou účastníci vzájemně sdílet své zkušenosti, seznámit se s příklady dobré praxe od nás i ze zahraničí či potkat spisovatele knih pro děti a mládež. Velmi potěšující je z našeho pohledu především účast na akcích CKP, která se všude pohybuje mezi 15 a 25 osobami s tím, že na některých místech se již etablovala skupina pravidelných účastníků, čehož si velmi vážíme jak my, tak především vedoucí z každého CKP. Rádi tedy vyhovujeme žádostem o zasílání pravidelných pozvánek na akce CKP.
Častá témata setkání CKP
-
Čtenářsky podnětné prostředí ve škole
-
Dílna čtení a čtenářská lekce
-
Čtení v jiných předmětech
-
Novinky v dětské literatuře
-
Ukázka práce s dětmi ve čtenářském klubu
-
Jak pochopit malého čtenáře-nečtenáře
-
Dílna čtení jako nástroj rozvoje žáků včetně těch se SVP
S jakými očekáváními účastníci na akce CKP přicházejí?
Vyslovují zájem o konkrétní inspirace, náměty na čtenářskou lekci a dílnu čtení, nové nápady na činnosti ve čtenářských klubech (které si na základě našich předchozích zkušeností založili i díky podpoře ze současných "šablon" v OP VVV), sdílení nápadů a zkušeností, praktické ukázky a otevření nových témat k přemýšlení a diskusím, jichž se účastníci nebojí, spíše naopak.
Naší ústřední snahou je promyšleně pracovat s konkrétní současnou dětskou knihou či knihami a klademe důraz na to, aby poznatky z akcí CKP byly okamžitě využitelné v praxi. Velký úspěch sklízejí dílny čtení (vycházející z RWCT) a čtenářské lekce - právě u nich účastníci kvitují, jak snadno přenesou zážitky ze setkání CKP do praxe. Chválí si tipy na knižní tituly, aktivity (jak si vybrat knihu, čtení na koberci, práce s více tituly najednou, výběr knih jako dárek, vrstevnické doporučování knih, čtenářský strom, vlaštovky apod.) i pomůcky (pracovní listy k lekcím, které jsou zaměřeny na text, nikoliv nutně na faktografické znalosti, čtenářské kostky), jež mohou přímo převzít a ve své hodině hned použít.
- Více informací o našem společném snažení, inspiraci i mnoho knižních anotací a lekcí využitelných ve výuce najdete na
www.ctenarskekluby.cznebo na Facebooku Školní čtenářské kluby.
- Více informací včetně kontaktů na jednotlivá CKP:
http://new.ctenarskekluby.cz/centra
- Výzva Gramotnosti
- "Školní čtenářské kluby na 2. stupni ZŠ"
- CZ.02.3.61/0.0/16_012/0000589
- Projekt ve fyzické realizaci
- Finanční podpora z OP VVV: 32 898 938,08 Kč