Plánování kapacit je v poslední době klíčovým tématem zřizovatelů škol. Problematika je složitá a v různých regionech značně odlišná. V textu se věnujeme společně uplatnitelným pravidlům a také zkreslujícím faktorům, které mohou plánování kapacit ovlivnit. Článek vychází z online publikace Kápézetka – Průvodce pro zřizovatele škol, kterou vydal EDUin.
Publikace Kápézetka – Průvodce pro zřizovatele: Kapacity mateřských a základních škol a jejich plánování
Mgr.
Lucie
Slejšková
analytička a editorka EDUinu
Krize systému
V našem státě byla povinnost zajistit vzdělávání po dobu povinné školní docházky (včetně předškolního vzdělávání) přiřčena obcím. Zajistit podmínky pro vzdělávání musí úplně každá obec, ať má, nebo nemá své školy. Poslední dobou se systém dostal do krize: na mnoha místech dlouhodobě chybějí dostatečné kapacity mateřských i základních škol. V mnoha regionech přestala fungovat zvyková pravidla, kdy děti z vesnic chodily do školy v nedalekém městečku, protože nyní se tam zkrátka nevejdou. Školství jako veřejnou službu berou občané velmi citlivě a v případě nefunkčnosti systému a nedostatečných kapacit se velmi rychle tento problém promění v politikum.