Důvěra a dobře nastavená spolupráce mezi zřizovatelem a ředitelem školy jsou nutnou podmínkou k tomu, aby škola mohla dobře pracovat a většina rodičů mohla být v klidu. Existuje několik principů, které je dobré respektovat a které zaručují, že se každá ze stran „drží svého kopyta“ a vzájemně svou autoritu nepodrývají. Článek vychází z online publikace Kápézetka – Průvodce pro zřizovatele škol, kterou vydal EDUin.
Publikace Kápézetka – Průvodce pro zřizovatele: Komunikace mezi zřizovatelem a ředitelem
Mgr.
Lucie
Slejšková
analytička a editorka EDUinu
Zřizovatel je řediteli blíž než stát
Nastavení jednotlivých rolí v českém decentralizovaném systému někdy úplně neodpovídá tomu, co se děje v realitě. Zatímco například platí základní princip, který říká, že ředitel je statutárním orgánem školy a za plnění předepsaných věcí odpovídá v první řadě státu a teprve ve druhé svému zřizovateli, z hlediska intenzity komunikace je tomu právě naopak.
Zřizovatel s ředitelem jsou si blíže a komunikují spolu mnohem těsněji než ředitel se státem.
Samozřejmě je známá věc, že právě tento vztah bývá někdy dost komplikovaný a spíše než o komunikaci se dá hovořit o
nekomunikaci