Řády odborných učeben

Skupinu směrnic školy spojených s provozem určitého objektu a areálu školy tvoří směrnice věnované provozu odborných učeben. V článku jsou uvedeny poznatky o řádu tělocvičny, řádu školní dílny, řádu počítačové učebny, učebny (laboratoře) chemie, fyziky a řádu cvičné kuchyňky.

Řády odborných učeben
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
NÁVAZNOST NA DALŠÍ SMĚRNICE ŠKOLY
Řády odborných učeben navazují na provozní řád školy, a proto neobsahují obecná ustanovení o hygienických požadavcích na prostory.1)Jsou kombinací specifických provozních ustanovení a specifických ustanovení o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků nebo studentů. Odsud plyne, že řády odborných učeben kromě provozního řádu navazují
i na školní řád
(resp. vnitřní řád).
KDO VYDÁVÁ ŘÁDY ODBORNÝCH UČEBEN
Jak je známo, podle § 30 odst. 1 školského zákona vydává školní řád (vnitřní řád)
ředitel školy
(školského zařízení), a to bez ohledu na zřizovatele. Organizaci a podmínky provozu veřejných škol stanoví ředitel školy [§ 165 odst. 1 písm. a) školského zákona], organizaci a podmínky provozu soukromé a církevní školy stanoví statutární orgán školy. V případě řádů odborných učeben církevních a soukromých škol je proto nutné posoudit, který aspekt (aspekt provozu nebo zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví) řád odborné učebny obsahuje a která osoba má řád odborné učebny vydat.
Seznámení s řády odborných učeben
Skutečnost, že řády odborných učeben obsahují ustanovení zajišťující bezpečnost a ochranu zdraví, je spojena s povinností žáky a studenty prokazatelně s řády odborných učeben seznámit (podobně jako se školním nebo vnitřním řádem). Vhodnou součástí každého řádu odborné učebny nebo obecné části směrnice, která v sobě sdružuje všechny řády odborných učeben, je:
 
určení osob, které mají povinnost prokazatelné seznámení provést,
 
určení termínů, ve kterých se má prokazatelné seznámení provést,
 
určení postupu, podle kterého se nakládá s dokumenty o prokazatelném seznámení žáků (u koho a jak dlouho jsou podpisy žáků uchovávány),
 
určení kontroly prokazatelného seznámení.
Jestliže škola vypracovala speciální (nepovinnou) směrnici věnovanou zajištění bezpečnosti a ochraně zdraví žáků, pak jsou výše uvedené skutečnosti zapracovány i do této směrnice.
V praxi se samozřejmě osvědčil postup, podle kterého prokazatelné seznámení provádí učitel vyučující v odborné učebně. Kontrola bývá obvykle svěřena třídnímu učiteli nebo zástupci ředitele. Jak vlastní poučení (i dodatečné poučení dříve nepřítomných žáků), tak i jeho kontrolu je účelné zaznamenávat do třídní knihy.
Logicky provázaný systém interních směrnic školy (školského zařízení) předpokládá, že pravidla
provádění kontroly prokazatelného poučení
jsou zakotvena i ve směrnici upravující systém řízení rizik.
Povinnost provádět prokazatelné seznámení s řády a povinnost provádět kontrolu je dále vhodné zakomponovat do pracovních náplní pedagogických pracovníků.
Vyvěšení řádů odborných učeben
Školský zákon neobsahuje ustanovení, které výslovně uvádí povinnost vyvěsit řád odborné učebny. Podle § 29 odst. 2 školského zákona školy a školská zařízení poskytují žákům a studentům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.Řády odborných učeben obsahují
konkrétní pokyny
týkající zásadních činností v odborné učebně, proto lze dovodit, že mají být
vyvěšeny ve všech odborných učebnách na viditelném místě.
Také pro povinnosti konkrétních osob spojené s vyvěšením řádů odborných učeben a s jejich kontrolou platí to, co bylo uvedeno výše – vhodnost zapracování do obecné části řádů odborných učeben, speciální směrnice o zajištění bezpečnosti ochrany a zdraví dětí, systému řízení rizik a pracovních náplní.
Části, které se v řádech odborných učeben opakují
Části, které jsou obsaženy ve všech řádech odborných učeben, jsou následující:
 
povinné uzamčení/neuzamčení učebny,
 
vstup žáků nebo studentů pouze pod dohledem učitele / volný vstup žáků nebo studentů do učebny.
Činnosti, které probíhají v odborných učebnách, jsou obvykle rizikovější než činnosti probíhající v běžných učebnách. Proto je v odborných učebnách často umístěna lékárnička. Minimální rozsah vybavení lékárničky lze dovodit z přílohy č. 4 vyhlášky č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, v platném znění.
ŘÁD TĚLOCVIČNY
Řád tělocvičny obsahuje zejména
 
povinnost vyučujícího zkontrolovat před zahájením cvičení bezpečnost cvičebního nářadí a náčiní, povinnost žáků neprodleně hlásit zjištěné závady cvičebního nářadí a náčiní nebo dalšího vybavení tělocvičny,
 
povinnost žáků nebo studentů používat
určený oděv a obuv,
 
povinnost žáků nebo studentů
odložit šperky, ozdoby
(řetízky, prsteny atd.),
 
povinnost žáků nebo studentů
vykonávat pouze činnosti určené učitelem
podle pokynů učitele,
 
povinnost žáků nebo studentů neprodleně
hlásit zdravotní indispozici nebo úraz.
Povinnost žáků nebo studentů odložit šperky nebo jiné ozdoby, které by mohly způsobit úraz, je obvykle spojena s informací ve školním řádu o tom, kam se uvedené předměty odkládají. Jako poznámku na okraj lze dodat, že kromě řetízků, peercingu, prstenů atd. mohou být příčinou úrazu i kosmeticky upravené nehty, zejména při takových sportech, jako je basketbal.
Povinnost žáků nebo studentů vykonávat pouze činnost určené učitelem a podle pokynů učitele se vztahuje i na žáky nebo studenty částečně uvolněné z tělesné výchovy. Fungující systém interních směrnic školy předpokládá, že učitel tělesné výchovy je jednoznačně informován o tom, kteří žáci nebo studenti jsou částečně uvolněni a které činnosti nemohou vykonávat. Stejně tak musí být řád tělocvičny doplněn jednoznačnými informacemi pro učitele tělesné výchovy, pokud má v tělocvičně zajišťovat dohled nad nezletilými žáky zcela uvolněnými z tělesné výchovy.
ŘÁD ŠKOLNÍ DÍLNY
Řád školní dílny obsahuje zejména
 
povinnost žáků nebo studentů
používat určený oděv, obuv a další osobní ochranné pracovní prostředky,
 
povinnost žáků nebo studentů
pracovat
pouze na předem přiděleném pracovním místě, pouze s určenými nástroji a materiály přesně podle pokynů učitele,
 
určení činností, které mohou žáci nebo studenti vykonávat pouze
pod přímým dohledem učitele,
 
povinnost žáků nebo studentů
neprodleně hlásit úraz.
Vypracování řádu školní dílny předchází vyhodnocení rizik a konkrétních podmínek na pracovišti. Vypracovaný řád školní dílny doplňuje seznam používaných osobních ochranných pracovních prostředků, který může být součástí (nepovinné) směrnice speciálně věnované zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků nebo studentů.
Jestliže škola zpracuje uvedenou speciální směrnici, je vhodné, aby její součástí byla ustanovení
 
zajišťující, aby byly osobní ochranné pracovní prostředky v použitelném stavu,
 
věnovaná kontrole použitelnosti a užívání osobních ochranných pracovních prostředků.
ŘÁD POČÍTAČOVÉ UČEBNY
Řád počítačové učebny obsahuje zejména
 
pokyny pro žáky a studenty spojené s úpravou pracovního místa (úprava židle, vzdálenosti očí od obrazovky),
 
zákazy adresované žákům nebo studentů – nelze používat přenosná paměťová média; nelze instalovat do PC software; nelze kopírovat z PC software bez souhlasu správce učebny; ve vyučovací hodině nelze používat internetové připojení, pouze podle pokynů vyučujícího.
Je pravdou, v dovednostech spojených s využitím (i zneužitím) počítače jsou žáci a studenti obvykle o krok napřed před jejich vyučujícími. K reálnému dodržování pokynů uvedených v provozním řádu počítačové učebny proto přispívá např. software umožňující učiteli monitorování obrazovek žáků nebo studentů. O užívání tohoto softwaru by měl provozní řád počítačové učebny žáky nebo studenty informovat.
ŘÁD UČEBNY (LABORATOŘE) CHEMIE, FYZIKY
Provozní řád učebny (laboratoře) chemie, fyziky se v mnohém shoduje s řádem školní dílny. Specifika spočívají zejména v následujícím:
 
povinnost
třídit odpad
(sklo, papír, chemický odpad),
 
konkrétní
pokyny pro práci
např. s ohněm, elektrickými spotřebiči, s chemikáliemi.
ŘÁD CVIČNÉ KUCHYŇKY
Řád cvičné kuchyňky se v základních bodech neliší od provozního řádu školní kuchyně:
 
povinnost žáků nebo studentů používat
osobní ochranné pracovní prostředky
(zejména protiskluzovou obuv, rukavice, zástěry),
 
povinnost žáků nebo studentů používat elektrické spotřebiče pouze pod dohledem učitele,
 
zákaz pracovat s nožem směrem k tělu, povinnost podávat nůž střenkou napřed,
 
povinnost nenaplňovat nádoby tekutinami po okraj,
 
zákaz odnášet připravené jídlo
ze cvičné kuchyňky nebo je skladovat do následujícího dne.
ZÁVĚR
 
Řády odborných učeben konkretizují školní řád (vnitřní řád) a provozní řád.
 
Povinnosti pedagogických nebo nepedagogických pracovníků uvedené v řádu odborných učeben jsou současně zakotveny ve směrnici řízení rizik a pracovních náplních.
 
Ustanovení, která se opakují téměř ve všech řádech odborných učeben, se týkají pravidel uzamykání učebny, vstupu do učebny a umístění lékárničky v učebně.
 
Dodržování řádu tělocvičny mimo jiné předpokládá fungující systém poskytování informací o tom, kteří žáci jsou částečně nebo zcela uvolněni z výuky tělesné výchovy, a informací o místě, na kterém žáci odkládají věci, které nemohou mít na sobě v hodinách tělesné výchovy.
 
Dodržování řádu školní dílny vyžaduje vypracování seznamu používaných osobních ochranných pracovních prostředků, systému kontroly jejich používání a funkčnosti.
 
Efektivní kontrola pravidel řádu počítačové učebny je snazší při používání např. softwaru umožňujícího učiteli monitorování obrazovek žáků nebo studentů.
 
MŠMT stále nevydalo avizovanou vyhlášku, která má upravovat zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví ve školách a školských zařízeních (§ 29 odst. 2 školského zákona). Proto je jediným materiálem, s jehož pomocí lze formulovat řády odborných učeben, stále jen
Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy čj. 37014/2005-25.
 
Řády učeben lze využít také jako reálnou pomůcku např. při realizaci odborné kompetence –
dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
(odborná kompetence obsažená v RVP 63 – 41 – M/02 Obchodní akademie) nebo kompetence pracovní –
přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých
(RVP pro základní vzdělávání).
1 Tato ustanovení jsou dána zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, v platném znění, a vyhláškou č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, v platném znění.

Související dokumenty

Pracovní situace

Organizační řád školy
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
Úvod ke spisové službě
Spisová služba ve školách a školských zařízeních
Příjem a evidence dokumentů ve škole
Rozdělování, oběh a vyřizování dokumentů ve škole
Tvorba spisu
Odesílání a ukládání dokumentů
Vyřazování dokumentů
Další postupy ve spisové službě
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
BOZP - přehled základní legislativy
Škola jako bezpečné místo pro učení s technologiemi a internetem
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Školní psycholog na základní škole
Strategické dokumenty pro rozvoj environmentální výchovy ve školách

Poradna

Začátek vyučování
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Jmenování ředitele
Uchovávání dokumentu - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

106/2001 Sb. o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti