Reklamní nebo propagační předměty do 500 Kč

Vydáno:
Reklamní nebo propagační předměty do 500 Kč
Jsme škola, vedle své hlavní činnosti provozujeme ještě doplňkovou činnost, například ubytování, hostinskou činnost, pronájmy nemovitostí, … Můžeme v rámci doplňkové činnosti nakoupit, případně vyrobit, propagační předměty do 500 Kč bez DPH a tyto použít jednak pro propagaci pro cizí návštěvníky, jednak pro vlastní zaměstnance?
Související předpisy:
* § 18 odst. 4 a 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění p. p.
* § 23 odst. 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění p. p.
* § 24 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění p. p.
* § 25 odst. 1 písm. i) a t) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění p. p.
* § 13 odst. 8 písm. c) zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění p. p.
* § 72 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění p. p.
ODPOVĚĎ:
Podle § 25 odst. 1 písm. t) ZDP se za dar nepovažuje reklamní nebo propagační předmět, pokud: 1. je opatřen: obchodní firmou poskytovatele tohoto předmětu nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu anebo názvem propagovaného zboží nebo služby, 2. jeho (jednotková) hodnota bez daně z přidané hodnoty nepřesahuje 500 Kč a 3. není předmětem spotřební daně s výjimkou tichého vína.
Za těchto podmínek se reklamní a propagační předměty nepovažují za dary a jejich daňová uznatelnost se proto odvíjí od naplnění obecných podmínek § 24 odst. 1 ZDP, tedy závisí na tom, jestli jde o výdaje (náklady) na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů dotyčného dárce, což zpravidla správci daně nezpochybňují (s výjimkou případných spekulací).
Takže i škola (nezisková organizace), která v souvislosti se svou zdanitelnou výdělečnou činnosti pořizuje a rozdává reklamní a propagační předměty, si tyto může uplatnit jako daňový výdaj (náklad) vynaložený na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů zahrnovaných do základu daně. Pokud by dané předměty ale propagovaly i „hlavní neziskovou“ činnost, z níž příjmy nejsou předmětem zdanění, bylo by možno je zahrnout do základu daně jako daňový výdaj (náklad) jen v tomu odpovídající poměrné části.
Poněkud odlišně (volněji) jsou nastaveny podmínky pro to, aby nešlo o zdanitelné plnění z pohledu DPH. § 13 odst. 8 písm. c) zákona o DPH požaduje pouze, aby pořizovací cena bez DPH nepřesáhla 500 Kč. Není zde tedy podstatné označení předmětu ani zda je předmětem spotřební daně. Plátce má při pořízení těchto reklamních a propagačních předmětů nárok na odpočet DPH na vstupu a jejich poskytování není předmětem DPH na výstupu.
Také zde pochopitelně záleží na tom, zda dané reklamní a propagační předměty slouží pouze ekonomické činnosti s nárokem na odpočet nebo také pro tak zvanou neekonomickou činnost (pak nastupuje standardní krácení podle § 72 odst. 5 zákona o DPH) nebo pro uskutečňování plnění osvobozených od daně bez nároku na odpočet daně (pak jde o tak zvané krácené plnění a postupuje se podle § 72 odst. 4 a § 76 zákona o DPH).