Minulost i přítomnost bychom měli hodnotit kriticky, jenže samotná kritika nic nového nevytvoří. O budoucnosti českého školství tedy nechť probíhá široká diskuse, jejíž výsledky však neznáme ani neumíme predikovat. Jenže už dnes se můžeme zaměřit na odstraňování některých existujících překážek, o kterých víme a které aktuálně brání žákům, aby dosahovali žádoucí a očekávané výsledky, aby se optimálně rozvíjeli, aby je vzdělávání zajímalo a snad i bavilo. Navíc s těmito nepříznivými okolnostmi velmi často máme letité zkušenosti i na vlastní kůži. Nelze totiž předpokládat, že dnešní komplikace by se případnou změnou cílů a prostředků i obsahů vzdělávání buď samy odstranily, nebo se změnily automaticky ve výhody. A že tedy máme počkat, až jak zamýšlení týmu Strategie 2030+ dopadne, a případně počítat s tím, že pozitivní návrhy a následující změny odstraní automaticky všechny dosavadní problémy. Na druhé straně uznávám, že jednotlivá praktická opatření mají souviset s obecným pojetím. Jinak mohou působit kontraproduktivně. Například případné samotné zrušení známek bez dalších změn v přístupu k žákům by patrně vneslo do vzdělávacího systému chaos.
Škola má povinnost zajistit úspěch všem dětem
Vydáno:
Škola má povinnost zajistit úspěch všem dětem
PhDr.
Václav
Mertin
dětský psycholog, katedra psychologie FF
Vzhledem k tomu, že strategie se týká období, které začne již za chvíli, nesmí obsahovat úplné fantasmagorie. Na druhé straně by strategie měla být odvážná. Proto nemusí obsahovat jen to, co by se skutečně mělo a dalo okamžitě realizovat, o čem víme už dávno a co je reálné, ale i témata a opatření, o kterých bychom teprve měli diskutovat, nad kterými zatím sotva jen přemýšlíme.
Samozřejmě si dobře uvědomuji realitu českého školství, ve kterém všeobecně scházejí učitelé, nedostávají se kvalifikovaní i aprobovaní učitelé, stále nejsou dostatečné finanční prostředky. Takže se např. diskutuje o tom, že by mohli učit pedag