Školní mediace je přínosná v každé své podobě. Vyřešení sporu jednotlivců je totiž obvykle zároveň řešením napětí v celé třídě, sborovně, mezi rodiči nebo v dalších kruzích, které konflikt infikoval nebo infikovat může. Interní školní mediace je specifickou mediační disciplínou, kdy mediátorem je přímo pracovník školy. Proč interního školního mediátora chtít a jak ho pro školu získat? A lze zajistit dodržování mediačních principů dobrovolnosti, nestrannosti a neutrality v prostředí, jehož je mediátor součástí?
Školní mediace: restorativní způsob řešení konfliktů jako cesta ke zlepšování vztahů ve škole – 3. část: Interní školní mediace
Mgr.
Eva
Růtová
ředitelka programu Školní
mediace
.CZ ve spolku Restorativní škola, z. s., mediátorka se specializací na školní prostředí, garantka a lektorka výcviků ve školní a vrstevnické mediaci; www.skolnimediace.czV zářijovém čísle
Řízení školy
jsme se věnovali tématu konfliktů ve škole a možnostem jejich řešení prostřednictvím
mediace
. Seznámili jsme se s tím, co
mediace
je a jak probíhá, a zaměřili se na situace, ve kterých je (a také není) vhodné po ní sáhnout. Představili jsme si tři základní podoby fungování či využívání
mediace
v českém školním prostředí: externí mediaci (mediaci jako službu zvenku), interní mediaci (poskytovanou pracovníkem školy) a vrstevnickou mediaci (označovanou také jako peer-mediaci, se zapojením žáků). V listopadovém čísle jsme se blíže a prakticky podívali na externí školní mediaci a teď se zastavíme u té interní.Mediace
„zevnitř