Dle § 119 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) je možno poskytovat školní stravování ve výši finančního normativu ve školní jídelně také v době školních prázdnin. Je toto podmíněno zároveň pobytem ve školní družině? Podle § 4 odst. 9 vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování, se za pobyt ve škole pro účely školního stravování považuje jen první den neplánované nepřítomnosti. Nejsou tyto dva paragrafy v rozporu? Zdá se mi nelogické, že v době nemoci nemůže být školní stravování poskytováno a v době prázdnin ano. Můžete mi k tomu podat správný výklad?
Školní stravování v době prázdnin a při absenc
PhDr. Mgr.
Jiří
Valenta
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
§ 117, 119, 122 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění p. p.
§ 4 vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění p. p.
Ustanovení vyhlášky (v daném případě vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování) není a nemůže být v rozporu s ustanovením školského zákona. Uvedené ustanovení vyhlášky nijak
neupravuje ani nemodifikuje definici nároku na školní stravování
– tuto definici obsahuje jednoznačně ustanovení § 122 školského zákona. Vyhláška jako podzákonný právní předpis nemůže zákonnou definici tohoto nároku nijak omezit nebo naopak rozšířit – k tomu chybí výslovné zmocnění v zákoně. Kromě toho platí, že
případnou kolizi norem (pravidel) upravených v právních předpisech různé právní síly je nutné samozřejmě řešit ve prospěch normy obsažené v právním předpisu vyšší právní síly (zde v zákoně).
Případná existence normy obsažené ve vyhlášce, jež by byla v rozporu se zákonem, by tak nutně znamenala povinnost školy ignorovat příslušné ustanovení vyhlášky, a to právě pro jeho rozpor se zákonem. Znovu však zdůrazněme, že v daném případě nejde o rozpor s definicí nároku na školní stravování obsaženou v ustanovení § 122 školského zákona, ale výlučně o technické řešení situace, kdy objednané školní stravování nelze realizovat vzhledem k neplánované nepřítomnosti žáka ve škole nebo školském zařízení. Absence takového technického ustanovení ve vyhlášce by znamenalo zbytečné spory mezi školní jídelnou a zákonnými zástupci žáků.Pokud jde o samotný dotaz týkající se stravování žáků školní družiny v době školních prázdnin, pak je nutno opět vyjít z ustanovení § 122 školského zákona. Podle tohoto ustanovení platí: žákům základních škol se poskytuje hmotné zabezpečení, které zahrnuje školní stravování po dobu jejich pobytu ve škole a ve školském zařízení podle § 117 odst. 1 písm. b) a c). Důležitý je zde odkaz na ustanovení § 117 odst. 1 písm. b) a c) školského zákona, které váže podmínku pobytu ve školském zařízení při poskytnutí školního stravování právě a jen na školská výchovná a ubytovací zařízení poskytující celodenní výchovu, ubytování a stravování, popřípadě zotavovací pobyty dětí a žáků ve zdravotně příznivém prostředí bez přerušení vzdělávání (tj. školská zařízení, jako jsou domovy mládeže, internáty, školy v přírodě apod.).
Stejnou podmínku (tj. podmínku pobytu ve školském zařízení pro poskytování školního stravování) pak opakovaně stanoví právě jen vůči těmto typům školských zařízení i ustanovení § 119 školského zákona. Z uvedeného lze dovodit, že
poskytnutí školního stravování v době školních prázdnin není v případě žáků školní družiny podmíněno jejich pobytem ve školní družině.
Ostatně již z okolnosti, že toto ustanovení § 119 školského zákona umožňujícího poskytování školního stravování i v době školních prázdnin bylo do zákona vloženo teprve nedávno novelou zákona (provedenou zákonem č. 472/2011 Sb. s účinností od 1. 1. 2012), lze dovodit úmysl zákonodárce (tzv. ratio legis) poskytnout možnost (nikoli povinnost) školního stravování v době školních prázdnin bez ohledu na to, zda je školní družina v provozu.