Školní tiskoviny

Vydáno:

Z propagačních kanálů jsme v předchozích dílech tohoto seriálu rozebírali ty dominující elektronické, jako je web nebo sociální sítě. Mohlo by se zdát, že potištěnému papíru jako médiu pěje labutí píseň. Tak jisté to není, rozhodně dosud neřekl poslední slovo.

Školní tiskoviny
Mgr.
Miroslav
Hřebecký
 
lektor školského managementu, manažer vzdělávání a služeb EDUin, o. p. s.
Tiskoviny hrají nezastupitelnou roli v public relations školy. Nejde jen o staromilce a nostalgiky, papír v sobě má něco, co internet nabídnout nemůže - onu fortelnost, nezpochybnitelnou hmotu, kterou není třeba zálohovat. Proto ho mají stále rádi například archiváři. Jistou výhodou je ipohotovost a operativnost - dostanete na třídní schůzce „něco" k přečtení, nemusíte startovat žádné elektronické zařízení. Soubor v elektronické poště nebo někde uložený na harddisku velmi rychle sejde z očí, tudíž i z mysli. Leták školy položený stále na jídelním stole v kuchyni připomíná, že je potřeba se rozhodnout, na jakou školu přihlásit své dítě. Na den otevřených dveří dorazí dnes mnozí s tabletem pod paží a během prezentace školy projíždějí paralelně webové stránky. I tito návštěvníci ale uvítají, když obdrží reklamní brožurku o navštívené škole, a jistě si v ní cestou domů někde v autobusu zalistují.
Čistě principiálně má papír pochopitelně výhody i nevýhody. Mezi pozitiva patří již zmíněná hmatatelnost, ale také fakt, že o jednou natištěný obsah už se dále nemusíme starat, je stále tentýž, což se o webu s rizikem technické komplikace nebo útoku hackera říct nedá. Negativní stránkou je větší pracnost při přípravě (text také připravíme na počítači, ale pak se toho musí zmocnit ještě grafik a typograf), a především vyšší cena. Z pohledu distribuce je to 1 : 1. Internet (web, sociální sítě) je mnohem lépe šiřitelný kamkoliv a v neomezeném množství za konstantní cenu. Ale na náměstí ho lidem do ruky nevložíte. Proto se pochopitelně vyplatí dodržovat zásadu
komunikačního mixu
- čím víc použitých kanálů, tím větší zásah. Takže se velmi přimlouvám za používání obojího.
Co vše můžeme tisknout?
 
letáček (o škole, o projektu...)
 
výroční zprávu
 
brožurku o škole
 
informační zpravodaj, bulletin
 
almanach
 
sborník ze školní konference, z projektu
 
pozvánky na akce
 
školní diplomy
 
komplimentky
 
vizitky
 
desky (např. na vysvědčení)
 
rozvrh hodin
 
samolepky
 
PF
 
plakát
 
školní pohled
 
užitkové předměty s propagační funkcí (diář, záložku, pexeso...)
Při
formátování finální podoby
se mnozí dopouštějí trestuhodné chyby. Ve snaze ušetřit za každou cenu zmenšují
velikost písma
tak, že už se stává pro mnohé nečitelným. Jiným nešvarem jsou příliš malé okraje, takže nelze rozevřený dvojlist držet a číst bez nadzvedávání prstů držících papír po straně. U tiskovin větší tloušťky vedou nedostatečné okraje vedou k tomu, že řádky zabíhají do vazby a čtenář musí zapojit mnoho fantazie, aby uhádl, co mu chtěl autor sdělit. Buďme velkorysí, když už do tisku investujeme peníze, nevyhoďme je oknem za přehnaně úspornou formu. Vždy doporučuji nechat si poradit od
profesionálních typografů
a probrat s nimi zvolený druh vazby.
Další otázkou, která před námi stojí, je, na co budeme tisknout. Dnes je
nabídka papírů
i třeba
fólií
opravdu nepřeberná. Vždy je ale dobré si udělat dopředu rámcovou
představu o materiálu, gramáži
(jak bude silný) a
povrchové úpravě
(například oboustranně hlazený apod.). Rozhodně doporučuji držet zvolený papír v ruce a přesvědčit se, že v nás nebudí negativní emoce a má optimální tloušťku. Nejlepší je navštívit vzorkovnu, kde vám dají vybrat z nejširší palety výrobků. V Praze je to například Svět papíru (Václavská 12, Praha 2) nebo Le Papier (Chodská 11, Praha 2). Vzorníky má pochopitelně i každá tiskárna, kde se můžete doptat na vhodnost konkrétního papíru z pohledu technologie zpracování a tisku. Svoji roli může hrát i tzv. široká nebo úzká dráha, tedy orientace vláken papíru v archu. A použitá vazba. Konzultaci s profesionálem se patrně nevyhnete.
JAK UŠETŘIT
Mnoho lidí se bojí tisku, protože vychází draho. Do jisté míry mají pravdu, ale s cenou se dá poměrně široce hýbat. Především platí, že čím větší množství, tím nižší jednotková cena. Často můžeme natisknout nějaký dokument do zásoby, jestliže například před koncem roku zbývají peníze a nehrozí, že by pozbyl platnosti (například školní diplomy). Další důležitou proměnnou je barevnost. Ceny plnobarevného tisku velmi podstatně spadly, přesto je stále velký rozdíl mezi černobílou a barevnou verzí. U barev ještě pozor na barevný prostor - způsob, jak jsou barvy popsány (CMYK nebo RGB). V tiskárně ale nemáme pouze dvě krajní varianty jako kdysi u televize - černobílou, nebo barevnou. Můžeme si zvolit počet barev, kterými se bude tisknout, čím méně, tím to vyjde ve výsledku levněji. Počet se udává jako zlomek (např. 4/4, 2/1 apod.), jehož čitatel udává počet barev na lícové straně a jmenovatel počet barev na straně rubové. Někdy stačí tisknout jen třeba černou a červenou a výsledek působí graficky plnohodnotně, ač tisk vyjde levněji než verze 4/4 (plnobarevný oboustranný tisk CMYK).
Tiskárny mají své zákonitosti laikům skryté, patří mezi ně například používané formáty papíru. Velkosériový tisk se nerealizuje na papíry kancelářských formátů A3, A4 atd., ale na velkoformátové role, které jsou následně po potištění rozřezány, případně ohýbány na přednastavený rozměr.
To nám umožňuje využít další „fígl“. Zákazník platí celou šíři role použitého papíru. Byla by tedy škoda nechat řezačku odřezat deseticentimetrové podélné proužky a ty nechat vyhodit do odpadu. Platíme si to, je to naše. Nechme na tyto zbývající okraje vysázet například záložky pro prvňáčky nebo vizitky. Stačí, aby účelu odpovídal zvolený papír a gramáž. Cena se nejspíše vůbec nezmění, případně jen velice nepatrně.
Vždy si necháme zpracovat
cenové nabídky
od více tiskáren. Nezapomeneme oslovit menší tiskárny v regionech. Škola bude nejspíše vždy malý klient, takže si nás budou malé tiskárny jednak více vážit, především ale budou levnější. Rozdíly bývají v desítkách procent a vyplatí se to i se započtením dopravy. Data pošleme přes internet a papír vybraný ve vzorkovně zkonzultujeme po telefonu. Do tiskárny dnes vůbec fyzicky nemusíme. Namísto vlastního výběrového řízení můžete využít poptávkové systémy jako nebo www.aukcetisku.cz.
Pokud uvažujete o tisku něčeho nového, rámcovou představu, na kolik by vás to vyšlo, získáte z online kalkulátorů tisku. Zkuste třeba www.cenytisku.cz.
A ještě něco, nedá mi to a zastanu se znovu školních archivářů. Každou zásadní tiskovinu školy je vhodné v několika exemplářích
uložit do archivu,
jednou to budou velmi cenné zprávy o době svého vzniku. Užitečným zvykem je i od každého vytištěného letáku rovnou jeden balík schovat pro VIP použití. Uvidíte, vždy na něj dojde a jak se takové výtisky budou hodit!