Školní zahrada jako neocenitelný pomocník pedagogů i akcelerátor dění v komunitě

Vydáno:

Ať už je vaše školní zahrada zbrusu nová, na rekonstrukci zrovna čeká, nebo jste teprve na začátku úvah, "co s ní", zkuste se zamyslet, nakolik využíváte její potenciál a co by se ještě dalo zlepšit.

 

Školní zahrada jako neocenitelný pomocník pedagogů i akcelerátor dění v komunitě
Mgr.
Petra
Hrubošová,
manažerka komunikace, Nadace Proměny Karla Komárka
K úvahám můžete využít principy, na nichž je založena
vize programu Zahrada hrou
. Jeho prostřednictvím
Nadace Proměny Karla Komárka finančně a odborně podporuje obnovu zahrad u mateřských škol
. Hlavním smyslem je nabízet dětem podnětné a všestranně rozvíjející prostředí, které je zároveň užitečným pomocníkem pedagogů i rodičů.
Lidé na prvním místě
Školní zahrada je prostor určený
v první řadě dětem
. Na jejich vidění světa se ale obecně při tvorbě míst pro hru a vzdělávání velmi často zapomíná. Je vaše zahrada skutečně maximálně přizpůsobená jejich všestrannému rozvoji a volné hře? Jak pestrou škálu aktivit prostor dětem nabízí? Mohou si tu trénovat svou samostatnost? Využívají spontánně všechny části zahrady, nebo některá místa nechávají bez povšimnutí? Proč tomu tak je?
Důležitými uživateli zahrady jste i vy -
pedagogové
. Naplňuje zahrada také vaše potřeby a pomáhá vám v práci? Nebo je pro vás její užívání zatěžující? Nakolik je zahrada prostorem otevřeným také rodičům nebo dalším partnerům školy? Projektů zapojených do našeho programu se účastní všichni od zástupců škol přes děti a jejich rodiče až po další příslušníky dané komunity. Děti se tak přirozeně seznamují s principy, na nichž je založeno i fungování veřejného prostoru a občanské společnosti.
Komunitní rozměr zahrady
nebo její proměny mohou navíc pozitivně ovlivnit dění v širším okolí a podnítit další změny ve vaší obci.
Podstatnou roli při tvorbě kvalitní školní zahrady hrají
odborníci
, tedy vy jako specialisté na pedagogickou práci, ale také sociologové, psychologové, architekti, zahradníci nebo výtvarníci. Právě s jejich pomocí je možné zahradu maximálně přizpůsobit potřebám všech uživatelů - dětských i dospělých.
Pokud se do obnovy zahrady právě chystáte,
přemýšlejte nad projektovým týmem i dalšími partnery
. Není dobré, když projekt stojí a padá jen s jednou osobou. V řadách svých kolegů nebo i rodičů najděte nadšené a motivované lidi ochotné spolupracovat, určete si role a
kompetence
a respektujte je. Realizace pak bude pro všechny zúčastněné snazší. Mezi rodiči a přáteli vaší školy jistě najdete i řadu profesí, které budete během projektu potřebovat.
Co se na zahradě odehrává?
Zároveň s pojmenováním všech současných i potenciálních uživatelů zahrady a jejich potřeb uvažujte o nejrůznějších možnostech využití prostoru.
Dobře řešená zahrada je nedílnou součástí školního vzdělávacího programu
, a zásadně tak ovlivňuje kvalitu výchovně-vzdělávacího procesu. Účelné propojení zahrady se školním vzdělávacím programem přispívá k lepším výsledkům pedagogické práce i k fyzickému, sociálnímu a emočnímu vývoji dítěte. Hra a výuka venku nabízí mimo jiné nepřeberné příležitosti pro zkušenostní učení, pomáhá rovněž formovat postoje dětí k okolnímu světu. Specifikujte činnosti vycházející z vašeho školního vzdělávacího programu, které nyní realizujete pouze uvnitř školy, a zamyslete se, jak je v maximální míře přenést ven. Co vám aktuálně v realizaci konkrétních aktivit venku brání a co by to mohlo změnit?
Školní zahrada může nabízet
příležitosti také pro mimoškolní aktivity a setkávání
. Vyžaduje to zejména dlouhodobý rozvoj spolupráce a vzájemné důvěry s rodičovskou komunitou. Znamená to i hledání partnerů mimo okruh školy a napojování se na další místní subjekty: jiné školy, volnočasová a zájmová sdružení, neziskové organizace, domovy seniorů, místní samosprávu či místní firmy. Mohou dát vaší práci s dětmi nový rozměr, lze je i efektivně zapojit do obnovy, údržby nebo dalšího rozvoje vaší zahrady. Záleží vždy na podmínkách v dané lokalitě, pravidla určujete vy.
Jednoduše, funkčně a udržitelně
Samotné prostředí zahrady přichází v úvahách na řadu zdánlivě jako poslední. To, aby splňovalo všechny výše uvedené parametry, ale vyžaduje
přemýšlet v první řadě o lidech a o tom, jak budou prostor využívat
. Chybné je "zařizování" zahrad prvky a herními atrakcemi bez komplexní úvahy nad potřebami konkrétní školy a jejího vzdělávacího programu.
Nepřinese nové vybavení jen větší nároky na údržbu a finance? Jak často ho budete muset obnovovat? Nakolik je využití každého z prvků všestranné? Nešlo by váš záměr vyřešit mnohem jednodušeji? Podporuje vaše zahrada kontakt dětí s přírodou? Při zodpovídání těchto otázek a hledání řešení vám mohou významně pomoci právě odborníci, jako jsou architekti, krajináři nebo výtvarníci. Prověřte si, že mají zkušenosti s tvorbou prostor pro děti.
Myslete na to, že
svým přístupem k tvorbě, užívání vaší zahrady i péčí o ni dáváte příklad dětem
. To, jak lidé vnímají místo, kde žijí, jak se vztahují k širší komunitě a chápou souvislost mezi kvalitou prostředí a kvalitou života, má přímý vliv na podobu a fungování prostředí našich měst. A rozvíjet takové myšlení je potřebné už u nejmenších.
Pomocná ruka
Těm, kdo chtějí rozvíjet potenciál vlastní školní zahrady,
nabízíme podrobnější metodiku
na portálu
www.promenyproskoly.cz
.
Na nadačním webu
www.nadace-promeny.cz
najdete
příležitosti ke vzdělávání
dospělých i dětí a také cenný
zdroj inspirace i dobré praxe
na stránkách jednotlivých projektů zapojených do programu Zahrada hrou.
Mateřské školy z Karlovarského, Ústeckého, Libereckého, Středočeského kraje a z Prahy pak jistě bude zajímat, že do 31. 3. 2018 mohou v aktuální grantové výzvě Zahrada hrou na žádat o finanční a odbornou podporu.
Na začátku února v Praze pořádáme
konferenci Zahrada hrou 2018
.
Více informací na hwww.nadace-promeny.cz
.

Související dokumenty

Pracovní situace

Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Reforma financování - základní školy, mateřské školy
Reforma financování - vliv na rozpočet základní a mateřské školy
Plány činnosti - srpen 2021
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Odborná kvalifikace pedagogů volného času
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Odborná kvalifikace vychovatelů
Podmínky požární ochrany v objektech mateřské školy
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Rovný přístup k předškolnímu vzdělávání - Doporučení veřejné ochránkyně práv
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu

Poradna

Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Sloučení škol
Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Kvalifikace učitelky ZŠ
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Přijetí dítěte do MŠ
Uznání kvalifikace na 1. stupeň pro výuku na 2. stupni základní školy
Bezplatné poskytnutí základních školních pomůcek žákům 1. ročníku
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Hospodaření školy - zaúčtování ztrátového výsledku z předchozího roku
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Odpolední vyučování 1. stupeň
Kariérový poradce na ZŠ
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Přijetí cizince do základní školy
Akce v mateřské škole přes noc
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce