Školství potřebuje systém místní školské správy, shodli se respondenti veřejné konzultace

Vydáno: 4 minuty čtení

Partnerství pro vzdělávání 2030+ ve spolupráci s Technologickým centrem Praha organizuje veřejnou konzultaci k Návrhu na posílení systému vedení a podpory mateřských a základních škol v ČR. Veřejná konzultace probíhá ve dvou kolech. V tomto článku shrnujeme výsledky 1. kola, do kterého se zapojili jednotlivci v roli nezávislých aktérů, kteří pomáhají definovat veřejný zájem. Druhé kolo bude určeno organizacím zabývajícím se vzdělávací politikou.

Školství potřebuje systém místní školské správy, shodli se respondenti veřejné konzultace
Vladimír
Srb
konzultant ve
Radka
Hrdinová
Partnerství
V minulém čísle
Řízení školy
jsme podrobně představili Návrh, který je výsledkem práce autorského týmu složeného z expertů organizací zapojených do Partnerství pro vzdělávání 2030+.Hlavní teze návrhu zní: „Nutnou podmínkou pro podstatné zlepšení učení dětí a žáků v mateřských a základních školách je to, aby byla v systému veřejné správy určena instituce, která ze zákona ponese odpovědnost za kvalitu vzdělávání na jasně definovaném území menším než kraj. Tato instituce by měla plnit funkci místní školské správy.“ Instituce by měla zajišťovat zejména pedagogický leadership na svém území, minimalizaci nepedagogické zátěže ředitelů, možnost dobrovolně se vzdát právní subjektivity, opatření zaměřená na rovné šance ve vzdělávání, synergii s ostatními veřejnými službami v území a hospodárnost podpůrných služeb pro školy.
Do veřejné konzultace se zapojilo více než tři sta odborníků z různých oblastí vzdělávacího systému (od ředitelů škol a pedagogů, zástupců státní správy a místní samosprávy a akademiků po zástupce neziskového sektoru). Více než třetina respondentů byli ředitelé škol. Výsledky konzultace ukazují výraznou odbornou
shodu na potřebnosti zavedení místní školské správy
.
78 %
respondentů je přesvědčeno, že je ve veřejném zájmu, aby takto zaměřená instituce byla v ČR vytvořena do roku 2030. Ještě větší podporu návrh získal od ředitelů základních škol (82 %).
Zdroj: Technologické centrum Praha, prezentace výsledků veřejné konzultace
Autorský tým, který stojí za návrhem, na základě právní analýzy zároveň předložil respondentům k hodnocení čtyři varianty,
jak by bylo možné instituci právně zakotvit ve veřejné správě
.
1.
Obec s rozšířenou působností
2.
Školská právnická osoba zřizovaná dobrovolným svazkem obcí
3.
Školská právnická osoba zřizovaná povinně všemi obcemi z daného území
4.
Místní školské úřady přímo řízené MŠMT
Jedna z otázek zjišťovala názory respondentů na to, jak efektivně by mohly jednotlivé varianty plnit účel navrhované instituce. Získali jsme tyto výsledky:
Zdroj: Technologické centrum Praha, prezentace výsledků veřejné konzultace
56 %
respondentů hodnotilo jako efektivní variantu
obec s rozšířenou působností
(pozitiva: jde o zavedenou infrastrukturu s navázanými vztahy v území; negativa: rozdíly v kvalitě a odbornosti zaměstnanců ORP, nedostatečné personální kapacity a obava z upřednostňování politických zájmů ORP)
48 %
respondentů hodnotilo jako efektivní variantu
školskou právnickou osobu, která by byla zřizována povinně ze zákona všemi obcemi z daného území
(pozitiva: zapojení všech zřizovatelů, jednotné řešení pro všechny; negativa: náklady, obavy z prosazování politického vlivu i z toho, že instituce bude „zbytečným mezistupněm“)
46 %
respondentů hodnotilo jako efektivní variantu
místní školské úřady MŠMT
(pozitiva: jednotnost, přímé řízení a nezávislost na místní politice; negativa: přílišná centralizace a byrokracie, malá citlivost k místním potřebám, odpor místních aktérů)
29 %
respondentů hodnotilo jako efektivní variantu
školskou právnickou osobu, která by byla zřizována dobrovolným svazkem obcí
(pozitiva: důraz na spolupráci a místní potřeby, nezávislost a flexibilita; negativa: ne všechny obce by byly zapojeny, náročné na koordinaci, závislé na politické vůli, složité nastavování, nedostatek zkušeností, obavy z chaosu).
Celková prezentace výsledků 1. kola veřejné konzultace a záznamy všech přípravných odborných konferencí jsou k dispozici na: www.partnerstvi2030.cz/verejna-konzultace.
Závěrečná zpráva z konzultace, která zahrne také výsledky 2. kola, bude zveřejněna 10. 1. 2024.

Související dokumenty

Pracovní situace

Malotřídní základní škola
Organizační řád příspěvkové organizace v pracovněprávních souvislostech
Osoby oprávněné jednat jménem školy podle NOZ
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Výroční zpráva o činnosti školy
Plány činnosti - srpen 2021
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
Poskytování dietního stravování v MŠ
Žákovská a studentská samospráva
Organizační řád školy
Některé problémy spojené s pořádáním „školky v přírodě“
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Školní řád MŠ - směrnice a komentář
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Reforma financování - základní školy, mateřské školy
Reforma financování - vliv na rozpočet základní a mateřské školy
Školní řád MŠ – vzdělávání dětí distančním způsobem

Poradna

Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Sloučení škol
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Kvalifikace učitelky ZŠ
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Přijetí dítěte do MŠ
Uznání kvalifikace na 1. stupeň pro výuku na 2. stupni základní školy
Bezplatné poskytnutí základních školních pomůcek žákům 1. ročníku
Hospodaření školy - zaúčtování ztrátového výsledku z předchozího roku
Kariérový poradce na ZŠ
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Odpolední vyučování 1. stupeň
Přijetí cizince do základní školy
Akce v mateřské škole přes noc
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce