Počet dětí ve školách ovlivňuje kromě měnící se úrovně porodnosti také vnitřní i vnější migrace nebo společenské změny, jako byla pandemie covidu-19 nebo příchod uprchlíků z Ukrajiny. Ve vývoji většiny ukazatelů popisujících školství v Česku existují velké regionální rozdíly.
Školství ve statistických datech
Ing.
Martin
Mana
ředitel odboru statistik rozvoje společnosti, Český statistický úřad
Na začátku nového školního roku vydal Český statistický úřad pravidelnou roční publikaci shrnující prostřednictvím statistických ukazatelů školství v Česku. Údaje o počtu škol, tříd a dětí v mateřských, základních a středních školách v minulém školním roce a jeho vývoji za posledních deset let byly zpracovány z veřejně dostupných dat MŠMT, a to nejen za Česko celkem, ale i za jednotlivé kraje. V publikaci nechybějí ani informace o konzervatořích, vyšších odborných školách, základních uměleckých školách nebo školních družinách.
Publikace obsahuje kromě
metodické části
s definicemi používaných pojmů i rozsáhlou
analytickou část s komentáři a grafy
. Stěžejní částí je ale
tabulková část
, která prostřednictvím více než 200 tabulek přináší podrobné údaje o školách, žácích a učitelích v Česku za školní roky 2013/14 až 2023/24. Součástí publikace je i příloha se
sadou kartogramů
prezentujících statistické ukazatele za jednotlivé druhy škol až do úrovně obcí s rozšířenou působností a přehledná