Bezprostředně po oznámení, že budou od středy 11. března 2020 uzavřené školy, jsme se s kolegyněmi a s kolegy sešli a nastavili si jasnou strategii, jak zvládnout modifikované distanční vzdělávání, se kterým jsme doposud neměli absolutně žádné zkušenosti. Záhy jsme si velmi dobře uvědomili, že chceme a hlavně musíme být s našimi zvídavými dětmi a jejich skvělými rodiči v permanentním kontaktu. Dohodli jsme se, že nebudeme a ani nemůžeme čekat na žádná doporučení, že nebudeme ztrácet čas a vyhledávat žádné, byť často velmi zajímavé facebookové inspirace, že nebudeme čekat na doporučené – a často velice kvalitně propracované – online webové materiály, ale že se vrhneme ihned do práce.
Smyslem distanční výuky není přetěžovat, ale udržovat emoční vazbu se školou
PhDr. PaedDr.
Zbyněk
Kundrum
ředitel ZŠ Olomouc, Mozartova 48
Vědomi si svého umu, své erudice a svého obrovského nadšení pro pedagogickou práci s dětmi a s nesmírnou emoční energií jsme se pustili do tvorby vzdělávacích materiálů vlastních, inspirováni samozřejmě vším, co se nám kdy osvědčilo a s čím jsme se doposud mohli seznámit. Máme bohaté zkušenosti z mnoha projektů. Digitální gramotnost našeho sboru je hodně nadstandardní. Vše jsme si nastavili jednotně, koncepčně. Vždy dbáme na firemní kulturu a nejinak je tomu i nyní. Distanční vzdělávání se pro nás tak rázem stalo obrovskou výzvou. Pracujeme kontinuálně – po předmětech, po ročnících, se stejnou strukturou všech vzdělávacích materiálů pro všechny děti.
Vzhledem ke skutečnosti, že předmětové komise u nás pracují permanentně, a k tomu, že každodenní vzájemné hospitace, učení se navzájem a párová a tandemová výuka jsou u nás samozřejmostí, nám nečinilo potíže vytvořit pro jednotlivé ročníky kolekce atraktivních vzdělávacích materiálů AJ, ČJ, MA, NJ, TV, společenskovědních i přírodovědných předmětů. V týdenních balíčcích je děti pravidelně dostávají prostřednictvím svých rodičů. Záleží nám na tom, aby rodiče věděli, jak distanční vzdělávání jejich dětí se školou vypadá. Vzdělávací materiály jsou téměř nepřenositelné jako všechno u nás, jsou šité na míru výhradně našim dětem. Odvolávají se na naše vlastní digitální materiály, které máme zpracované; mnoho z nich máme i na webových stránkách školy či na jiných, externích webových portálech. Jsou koncipovány tak, aby rozhodně nezatěžovaly rodiče. Je nám zřejmé, že rodič není učitel. A určitě by pověsti naší školy neprospělo, kdyby právě takový pocit získal. To, že dítě prostřednictvím zasílaných vzdělávacích materiálů udržuje pravidelný a permanentní kontakt se školou, je naprosto správné. Jsme přesvědčeni, že to, co děláme, je dětem prospěšné, a udržujeme samozřejmě i rozumnou míru. Rodiče ani těch nejmenších dětí výuka rozhodně nesmí zaměstnávat na plný úvazek.
Je nám zřejmé, že učitel neučí učivo, ale děti, a to prostřednictvím jejich vlastního učení – učení vlastní činnosti. Děti musí učení bavit. Považujeme proto za samozřejmost, že materiály koncipujeme tak, aby byly pro děti přitažlivé, zajímavé, zábavné. Též si uvědomujeme, že každé naše dítě pochází z jiného socioekonomického prostředí. A právě s vědomím této skutečnosti materiály tvoříme.
Smyslem není zadávat, přetěžovat, ale udržet v této mimořádné době silnou emoční vazbu dětí se školou, uchovat sounáležitost učitele a žáka. Vše máme založeno na samostatnosti, odpovědnosti dítěte. Nejde nám o výsledky, ty jsou statické, pomíjivé. Jde nám vždy o vytvoření vazby dítěte k činnosti – k učení. Stále dětem zdůrazňujeme: Chtěj samé jedničky, ale miluj činnost, která k nim vede. A to je proces učení.
S povděkem musíme zdůraznit, že rodiče vítají náš naprosto ojedinělý projekt vzdělávacích oborů a oceňují zejména to, že děti pracují systematicky formou týdenních vzdělávacích balíčků. Děti mají založena portfolia, ve kterých „dokladují“ svou práci (složky, šanony, sešity tradičních formátů – vždy s přihlédnutím k věku dítěte). Každý vzdělávací materiál obsahuje doporučenou část a tzv. povinnou část, která samozřejmě až tak úplně povinná není. Netrváme dogmaticky na jejich plnění. Zatím nezadáváme nové učivo. Procvičujeme. Opakujeme. Upevňujeme. Tvoříme znalostní kotvy. Tři měsíce absence dětí ve škole opravdu nejsou žádnou vzdělávací tragédií.
Práce nehodnotíme stupněm prospěchu, přesto se domníváme, že zejména pravidelnost, preciznost vypracování, pečlivost či samostatnost jsou samozřejmými atributy našich dětí. Hodnocení je nedílnou součástí celého procesu našeho konceptu distančního vzdělávání u nás a zejména formativní hodnocení významným způsobem ovlivňuje jeho kvalitu. Dětem proto poskytujeme účinnou zpětnou vazbu k dosahování pokroku na základě zpětnovazebních materiálů. Naše koncepce je vhodnou příležitostí pro autoevaluaci žáků a možnost podpory práce s chybou.
Nejsme naivní. Nemyslíme si, že by se děti bez našich vzdělávacích materiálů neobešly. Obešly. Naučily by se pravděpodobně něco zcela jiného. Dělaly by možná opravdu jen to, co se jim líbí, co je baví, co je přitahuje. Naše děti však už vědí – nebo by alespoň měly vědět –, že zodpovědnost leží především na nich samotných.
Jsme školou zaměřenou na čtenářství, matematickou logiku, britskou a americkou angličtinu, němčinu a zdravý životní styl. Proto nám právě nyní záleží na tom, aby děti využily co možná nejvíce případné volné chvíle ke čtení. Nemůže být dobrým žákem ten, kdo není dobrým čtenářem. Proto prosíme rodiče: Veďme společně děti k lásce ke čtení. Osobní příklad rodičů a jejich vztah k čtenářství není ten nejlepší – je jediný správný! Škola děti bohužel číst nenaučí. Časový prostor na to totiž nemá. Může však inspirovat, může vytvořit silné emoční pouto dítěte ke knize, ke čtení. Ale neuvidí-li naše děti také denně své rodiče s knihou, pak se emoční vazba ke čtení jen těžko vytvoří. Právě tuto skutečnost rodičům v těchto dnech zdůrazňujeme co možná nejvíce.
Přejeme si, aby stav uzavření škol trval co možná nejkratší dobu. Chceme se do naší školy – ŠKOLY RADOSTI – ŠKOLY KVALITY – vrátit co nejdříve. Za našimi skvělými žáky.
Nemůže být dobrým žákem ten, kdo není dobrým čtenářem.