Souhlas podle GDPR a jeho náležitosti

Souhlas se zpracováním osobních údajů je upraven v článcích 6, 7, 8 a 9 GDPR. Vedle textu samotného nařízení se však problematice souhlasu věnuje i Metodická pomůcka k aplikaci obecného nařízení o ochraně osobních údajů a zákona o zpracování osobních údajů v podmínkách školství1) a dále stanovisko pracovní skupiny WP 29 ze dne 28. listopadu 20172) týkající se souhlasu se zpracováním osobních údajů. I z těchto je nutné při posuzování náležitostí souhlasu vycházet.

 

Souhlas podle GDPR a jeho náležitosti
Mgr.
Alice
Frýbová,
specialistka na ochranu osobních údajů, Holubová advokáti, s. r. o.
RNDr. Ing.
Eva
Urbanová,
lektorka, Centrum školského managementu PedF UK
Článek 6 GDPR definuje právní důvody zpracování osobních údajů, jinými slovy z jakého důvodu lze osobní údaje zpracovávat. Pro školy jsou
relevantní
tyto právní důvody: (i) zpracování je nezbytné pro splnění smlouvy nebo (ii) jiné právní povinnosti, tj. zejména plnění povinností vyplývajících ze školské legislativy, (iii) zpracování je nezbytné pro ochranu životně důležitých zájmů subjektu údajů, (iv) existuje oprávněný zájem školy na zpracování osobních údajů nebo (v) je zpracování nezbytné pro splnění úkolu prováděného ve veřejném zájmu. Pokud zpracování nelze podřadit pod jeden z výše uvedených důvodů, pak škola potřebuje souhlas se zpracováním osobních údajů. Souhlas jako právní důvod zpracování je jediným právním důvodem, který jsme nerozebraly v minulém čísle časopisu a věnujeme se mu nyní.
Za prvé je nutné si uvědomit, že
souhlas ke zpracování osobních údajů bude škola potřebovat zřídka
, pouze v případě, že nemá jiný právní důvod zpracování podle čl. 6 GDPR, resp. čl. 9 GDPR v případě citlivých osobních údajů. Školy by dále neměly sahat k souhlasu „pro jistotu“, jelikož jsou s tím spojena některá úskalí, zejm. riziko, že subjekt údajů, zejm. žák / zákonný zástupce souhlas odvolá. Tuto situaci můžeme demonstrovat na níže uvedeném příkladu.
Podle ust. § 3 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení, předávají školy z dokumentace školy a ze školní matriky osobní údaje týkající se jednotlivých dětí, žáků, studentů a uchazečů o přijetí ke vzdělávání. Příloha č. 1 k této vyhlášce dále specifikuje, které konkrétní údaje jsou v případě kterých škol předávány. Např. základní školy předávají podle čl. 5 přílohy č. 1 předmětné vyhlášky o každém žákovi rodné číslo, rok a měsíc narození, pohlaví, státní občanství, obec trvalého pobytu, způsob předchozího vzdělání žáka, údaj o zahájení vzdělávání v příslušné škole, datum a způsob ukončení vzdělávání v dané škole, kód oboru vzdělání, délku vzdělání, ročník, počet splněných let povinné školní docházky, identifikaci třídy, vyučovací jazyk žáka, informaci o výuce předmětů v cizím jazyce, o počtu předmětů a hodin, kód průběhu vzdělávání, informaci o opakování ročníku, o způsobu plnění povinné školní docházky, zda je vzdělání žáka financováno z veřejných rozpočtů, kontrolní rozlišení, zda žák v uplynulém školním roce úspěšně ukončil poslední ročník základního vzdělávání, resp. ukončil vzdělávání jiným způsobem, nebo je nadále žákem školy. Všechny tyto informace jsou osobními údaji podle GDPR. Představme si situaci, že základní škola vyžaduje po každém žáku / zákonném zástupci souhlas s předáním výše uvedených údajů Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. Několik žáků, resp. jejich zákonných zástupců, odmítne souhlas udělit. Škola se tak ocitne v nezáviděníhodné situaci, kdy má zákonnou povinnost údaje předat, ale vedle toho „nabídla“ žákům, že pokud nebudou souhlasit, údaje nepředá. Škola je každopádně povinna údaje MŠMT předat, jelikož právním důvodem zpracování je jen a pouze povinnost školy vyplývající z právního předpisu, nikoliv souhlas, a neměla by tedy vyžadovat souhlas s předáním těchto osobních údajů.
Požadavkem souhlasu škola pouze mate rodiče, kteří se mohou domnívat, že mají právo zvolit si, zda údaje jejich dětí budou předány, nebo nikoliv, a v tomto postupu školy by mohlo být spatřováno porušení GDPR, konkrétně porušení zásady transparentnosti vůči subjektům údajů. Škola by tedy správně měla postupovat tak, že předá údaje bez dalšího a nebude se dotazovat na souhlas s předáním osobních údajů žáků, resp. jejich zákonných zástupců.
Školy a školská zařízení budou souhlas potřebovat zřídka. Bude se jednat zejm. o
využívání osobních údajů pro marketingové účely
, jako jsou zveřejnění fotografií či videí ze školních akcí na internetových stránkách školy, zasílání novinek/newsletteru na e-mail žáků či jejich zákonných zástupců, nebo
pokud školy chtějí předávat osobní údaje třetím osobám
, např. nakladatelstvím nebo pořadatelům letních táborů. Dále lze uvažovat o
souhlasu zaměstnanců školy
se zveřejněním jejich fotografií na webových stránkách, u škol využívajících „chytré“ webové stránky i o souhlasu uživatelů webových stránek s
používáním/využíváním cookies
.
Náležitosti souhlasu
Pokud školy dospějí k závěru, že souhlas se zpracováním osobních údajů potřebují, musí tento souhlas splňovat
náležitosti
popsané v GDPR a dále i ve stanovisku pracovní skupiny WP 29. Souhlas tedy musí být (i) svobodný, (ii) konkrétní, (iii) informovaný a (iv) jednoznačný.
Souhlas musí být svobodný
Svobodný souhlas neznamená pouze to, že k němu subjekt údajů není přinucen, ale je potřeba, aby souhlas představoval
svobodnou volbu subjektu údajů bez očekávání nepříznivých následků
. Jelikož škola jako orgán veřejné moci není v rovnoprávném postavení s žákem jakožto subjektem údajů, je nutné vždy posoudit, zda neudělení souhlasu bude znamenat nepříznivý následek pro žáka školy.
To samé bude platit pro školu jako zaměstnavatele, kdy je z povahy věci zaměstnanec v podřízeném postavení vůči zaměstnavateli. Pokud bude škola požadovat po svých zaměstnancích udělení souhlasu pro účely sledování jejich aktivity na počítačích, jeho neudělení může mít za následek nepodepsání pracovní smlouvy. Škola by tak měla hledat jiný právní důvod, např. oprávněný zájem správce, nebo od této aktivity zcela upustit.
Souhlas nebude svobodný ani tehdy, pokud je podmínkou poskytnutí nějakého plnění. U podnikatelů se jedná zejména o souhlas včleněný do všeobecných obchodních podmínek, jejichž
akceptace
je podmínkou uzavření kupní smlouvy a dodání zboží. U škol a školských zařízení se bude jednat např. o souhlas s pořizováním fotografií jako součást přihlášky na lyžařský výcvik tak, že souhlas nelze odmítnout, a přesto se pořádaného lyžařského výcviku zúčastnit. Souhlas by měl být vždy oddělitelný, např. možností samostatného zaškrtnutí políčka o pořizování/zveřejňování fotografií.
Pokud škola požaduje souhlas pro vícero účelů, např. chce ze sportovní soutěže (i) předat e-mailové adresy žáků nakladatelství, které soutěž sponzorovalo, aby jim zasílalo obchodní sdělení/nabídky ke koupi, dále (ii) zveřejnit fotografie na svých webových stránkách spolu s umístěním žáků a (iii) tyto fotografie poskytnout do ročenky nakladatelství, měla by vyžadovat celkem tři souhlasy od žáků, resp. jejich zákonných zástupců.
Souhlas musí být konkrétní
Aby byl souhlas konkrétní, musí být udělen
pro konkrétní účel či účely zpracování
. To znamená, že ten, kdo souhlas uděluje, musí vědět, co konkrétního bude správce s osobními údaji dělat. Správná formulace tedy nikdy nebude:
„Souhlasím se zpracováním osobních údajů svého dítěte.“
Z této věty není absolutně jasné, k čemu je vlastně souhlas udělen. Stejně tak nebude zřejmě postačovat ani:
„Souhlasím se zpracováním osobních údajů svého dítěte pro marketingové účely školy.“
Naopak by školy měly být co nejspecifičtější a při formulování souhlasu uvést, kde budou fotografie zveřejněny a na jak dlouho je souhlas udělen.
Souhlas musí být informovaný
Souhlas bude informovaný, pokud byl subjekt údajů před jeho udělením informován zejm. o totožnosti správce, tedy školy, účelech zpracování a o možnosti kdykoliv souhlas odvolat.
Souhlas musí být jednoznačný
Jednoznačný souhlas znamená, že souhlas je
jednoznačným projevem vůle
. Souhlas nesmí být udělen konkludentně, tedy mlčky, ale musí být vždy aktivním jednáním žáka / zákonného zástupce nebo zaměstnance.
Za platný souhlas nelze považovat předem zaškrtnuté políčko. Jednoznačným souhlasem naopak bude vyplnění nepovinného pole v přihlášce, u kterého je jednoznačně uvedeno, že e-mailová adresa bude použita k zasílání novinek/newsletteru.
Souhlas musí být odvolatelný
GDPR stanoví, že
odvolat souhlas musí být tak jednoduché jako ho udělit
. O tom by měl být subjekt údajů poučen. Nelze stanovit složitou proceduru odvolání souhlasu, např. požadovat, aby bylo odvolání souhlasu zasláno doporučeně s dodejkou s úředně ověřeným podpisem na adresu školy.
Souhlas dětí v souvislosti se službami informační společnosti
V souvislosti s GDPR se mluví o tom, že dítě mladší 16 let nebude moci udělit souhlas, ale bude vždy vyžadován souhlas nebo schválení jeho zákonného zástupce. Není tomu tak. Článek 8 GDPR, který se o minimální věkové hranici 16 let zmiňuje, míří na specifické situace, kdy jsou nabízeny služby informační společnosti přímo dítěti. To znamená, že se vztahuje na situace, kdy jsou dítěti nabízeny služby online. Bude se tak jednat zpravidla o používání aplikací zaměřujících se přímo na děti. Povinnost ověřovat věk dítěte tak dopadne na provozovatele online her, Facebook a obdobné společnosti. Nicméně v odvětví školství se článek 8 GDPR nebude zpravidla uplatňovat a školy budou při nutnosti souhlasu se zpracováním osobních údajů vycházet jako v současnosti z obecných předpisů, zejm. z občanského zákoníku.
Závěr
Ne všechny školy a školská zařízení budou řešit problematiku souhlasu se zpracováním osobních údajů svých žáků, rodičů a zaměstnanců, protože mnoho škol a školských zařízení zpracovává pouze zákonné informace. Nicméně v případech zveřejňování fotografií a dalších údajů nad rámec zákona by školy měly upravit své aktuální souhlasy podle nové právní úpravy.
1 Strany 27-30, dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/metodicka-pomucka-k-aplikaci-obecneho-narizeni-o-ochrane
2 Dostupné z: https://www.uoou.cz/assets/File.ashx?id_org=200144&id_dokumenty=2 7838

Související dokumenty

Pracovní situace

Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
GDPR - pro školy
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Kamerové systémy v mateřské škole
Ochrana osobních údajů v praxi poradenských pracovníků
Poskytování osobních údajů školami Policii ČR
Předávání osobních údajů žáků pojišťovnám
Metodická pomůcka k aplikaci GDPR ve školství - vydaná MŠMT
GDPR: Jak zjistit, že škola (ne)potřebuje souhlas?
Kritéria výběru externího pověřence pro ochranu osobních údajů
Bezpečnost osobních údajů podle zákona o ochraně osobních údajů
Zveřejnění údaje o platu
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů ve školách a školských zařízeních – charakteristika, podmínky legálního zpracování osobních údajů, informační povinnost správce
Informační povinnost školy nebo školského zařízení – příklady
Informační povinnost správce v případě, že osobní údaje nebyly získány od subjektu údajů
Záznamy o činnostech zpracování a školní jídelny
Záznamy o činnostech zpracování a školní družiny
Záznamy o činnostech zpracování - základní školy
Vyvěšení seznamu žáků „po nástupu GDPR“

Poradna

GDPR
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Pověřenec GDPR
GDPR a udělení napomenutí třídního učitele
Zveřejňování fotografií
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby

Vyhlášky

364/2005 Sb. o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení)