Stálá konference ředitelů - "Sněmovna lordů" českých škol

Vydáno:

Je hodně lidí, kteří mají potřebu vyjadřovat se k podobě vzdělávání v naší zemi. Je to především proto, že se domnívají, že jejich vlastní zkušenost, kterou si v mládí ze škol odnesli, je přesně to, co je v současnosti opravňuje mít nějaký „odborný názor“. A protože jsme vzdělávacím systémem prošli většinou všichni, tak v Čechách je na vzdělávání specialistou tak trochu každý z nás.

Stálá konference ředitelů – „Sněmovna lordů“ českých škol
Bc.
Jiří
Stárek
předseda Stálé konference ředitelů, ředitel ZUŠ Hostivař, Prah
V zemi existuje celá řada nejrůznějších asociací, spolků, komor a neziskových organizací zabývajících se vzděláváním. Některé asociace se seskupují do větších tuzemských celků, aby jejich hlas byl slyšet i při jednáních s vládou, zaměstnavateli nebo odbory, jiné jsou členy mezinárodních organizací a mohou tak ovlivňovat oblast vzdělávání na evropské úrovni (EK, Výbor pro kulturu a vzdělávání EP), další vyjednávají se svými partnery tzv. napřímo. Pak jsou tu neziskové organizace, které sice nezastupují početná členstva jako asociace, ale jejich vliv na formování podoby vzdělávání také není nevýznamný.
Ať už je ve stanovách a cílech těchto společenství napsáno cokoliv a jsou jakkoliv specializovaná, v určité míře obecnosti je dobré otevřeně přiznat, že jsou to především lobbistické organizace,
starající se o své zájmy nebo zájmy svých členů.
To je naprosto v pořádku, protože ani oblast vzdělávání nemůže spoléhat na to, že stát bude do nejmenšího detailu rozumět veškerým potřebám, které vzdělávání potřebuje. Stát nemůže pojmout a rozumět nejrůznějším oborovým, sociálním i krajovým specifikám všech českých škol a školských zařízení. Lobbistická činnost (a je jedno, zda jde o prosazování existenčních zájmů školských asociací nebo usilování o dotační zdroje neziskovek) je tak věc zcela normálnía v oblasti školství užitečná.
Ve standardní evropské zemi jde o společenství potřebná a prosazováním svého vlastního pohledu na svět (v oblasti vzdělávání mířící hlavně směrem k ministerstvu školství, Parlamentu ČR, České školní inspekci, krajským úřadům, obcím, rodičovské veřejnosti, samotným pedagogům na školáchi dětem) jde o běžnou součást pestré demokratické společnosti. A jako
všechno v demokracii
, ani jejich aktivitynejsou, a ani nemohou být, po všech stránkách bezchybnéa dokonalé.
Na disciplínu „lobbování“ je u nás stále nahlíženo s jistou mírou opatrnosti. Slovo samotné nemá příliš dobrou pověst, možn

Související dokumenty

Pracovní situace

Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
VP a pedagogicko-psychologická poradna
VP a speciálně pedagogické centrum
Výchovný poradce a další (ne školské) organizace
Školská rada - základní údaje
Povinnosti ředitele školy a zřizovatele v souvislosti se školskou radou
Volby do školské rady
Činnost školské rady
Kalendář
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zajištění personalistiky ve škole
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Práva a povinnosti ředitele zařízení
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Vedení porad
Příplatek za vedení – nároková složka platu
Školská rada z pohledu legislativy

Poradna

Rozsah PPČ u ředitele školy
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
Odvolání ředitele střediska volného času
Ředitel školy a pracovní smlouva
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Odvolání ředitele školy
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
Jmenování ředitele
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy