Fascinující, ale zároveň navozující stavy úzkosti. Také tak lze o neskutečně dynamickém vývoji umělé inteligence (AI) hovořit. V některých ohledech již překonává dovednosti studentů. Navíc se ukazuje, že ekologická stopa používání AI zejm. v oblasti spotřeby energie je výrazně vyšší, nežli si lidé myslí. V článku jsem se zaměřil na tři střípky ze současného vývoje AI, o kterých mi z pohledu vzdělávání přijde užitečné přemýšlet.
Střípky ze světa postupujícího vývoje AI
PhDr.
Ondřej
Neumajer
Ph.D.
konzultant vzdělávání, lektor
Jak jde čas, jsou schopnosti AI stále širší a výsledky lepší, takže vyhýbat se srovnáním s člověkem je stále méně nevhodné. Přesvědčili se o tom výzkumníci OECD, kteří předložili Chatu GPT testy PISA. Zatímco ve čtení dosahovali 15letí žáci průměrně 57 % správných odpovědí a v přírodních vědách 53 %, Chat GPT-3.5 správně zodpověděl 73 %, resp. 66 % testových úloh. Průměrně tedy významně žáky překonal. Jinak tomu ale bylo v matematice, kde je průměr žáků 51 %, zatímco Chat GPT-3.5 skončil u pouhých 35 %. Tím ale zajímavosti nekončí. Výzkumníci experiment provedli i s novější verzí Chatu GPT-4. Ten