Jak často o něm slýcháme a jak často si myslíme, že se nás nemůže týkat? Teprve když se s ním ve svém okolí setkáme, zjistíme, o jak stresující záležitost se jedná, a to nejen pro jedince samotného, ale i pro jeho okolí. V dnešním, posledním příspěvku z tématu věnovanému sebeřízení si termín syndrom vyhoření osvětlíme, popíšeme si jeho příznaky i jednotlivé fáze a hlavně se zaměříme na jeho prevenci.
Syndrom vyhoření
Mgr.
Irena
Lhotková
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Jaro Křivohlavý poukazuje na to, že
syndrom vyhoření
„... je konečným stadiem procesu, při němž lidé, kteří se hluboce emocionálně něčím zabývají, ztrácejí své původní nadšení a svou motivaci. Je to stav vyplenění všech energetických zdrojů, původně velice intenzivně pracujícího člověka.“
Jestliže je totiž příjem a výdej energie v rovnováze (energetické optimum), pak je vše v pořádku. Pokud ale výdej převyšuje příjem, člověk svou energii ztrácí, a tím se dostává na energetické minimum.
Příčiny syndromu vyhoření
můžeme hledat jak v jedinci samotném, tak i na jeho pracovišti.Člověk, obvykle pracující s dospělými či dětmi (proto si opravdu dávejme pozor, seskupení žáků, podřízených, rodičů a případně zřizovatele je nebezpečnou kombinací), si sám může přivodit syndrom vyhoření přílišnou odpovědností i přemírou pečlivosti, kladením vysokých nároků či nereálných požadavků na sebe sama a nedostatkem odpočinku. Ale i organizace může k syndromu vyhoření přispět – nejasně nastavenými pravidly, špatnými vztahy, neúměrnými požadavky na pracovní výkon nebo stálým lpěním na minulých chybách a nepoučením se z nich. Syndrom vyhoření se projevuje různými
příznaky: fyzickými
(poruchy spánku, změna tepové frekvence, žaludeční potíže, bolesti hlavy),
psychickými
(podrážděnost, vztahovačnost, ztráta motivace) a v neposlední řadě i
změnami v oblasti sociálních vztahů
(snaha o izolaci či naopak konfliktní jednání).Ačkoliv je syndrom vyhoření velmi
závažnou poruchou
(a některé publikace dokonce poukazují na to, že návrat k původnímu stavu trvá organismu dvakrát déle, než za jakou dobu v něm poslední
fáze syndromu vyhoření
vypukla), pozitivní je, že nenastane okamžitě, ale postupně.Podívejme se na možný případ syndromu vyhoření (třeba u ředitele školy): Nástup do funkce znamenal naplnění kariéry a nový ředitel pociťoval
nadšení nad příležitostmi.
Jenže postupně poznává skutečnou realitu (finanční možnosti, legislativní omezení, osobnosti podřízených, rodiče...), a tak
začíná slevovat ze svých cílů.
A tato druhá fáze může přejít do fáze závažnější, kdy začíná uvažovat o samotném
smyslu práce
, zpětně o důvodech vstupu do funkce a začínají se objevovat
první příznaky syndromu vyhoření
– nejprve většinou fyzické, popř. psychické a ty začínají rychle
nabourávat vztahy na pracovišti.
Další fáze je charakterizována děláním jen
nejnutnějších věcí
za zavřenými dveřmi ředitelny. Poslední, pátá fáze, pak vyžaduje již razantní zásah – pomoc lékaře a případně i odstoupení z funkce. Syndrom vyhoření tedy postupuje od nadšení přes stagnaci a frustraci až k apatii a nutné intervenci.Ale i zde je samozřejmě možná určitá prevence. Z hlediska organizace (a to je především na nás, ředitelích) je to
jasné nastavení pravidel
– od pracovní náplně přes různé směrnice až ke školnímu řádu a také kvalitní vztahy na pracovišti (včetně rovného přístupu ke všem pracovníkům i možností udělat chybu a poučit se z ní). Pokud se týká osobní prevence, předkládám názor kolegů – studentů magisterského kombinovaného studia Největší důraz je tedy kladen na
správné rozložení času:
dostatek prostoru na relaxaci, odpoutání se od pracovních záležitostí i spánek. Na druhém místě si znalci timemanagementu pod položkou „nesnažit se vše zvládnout sám“ představí znalost delegování. A „nenosit si práci domů“ úzce souvisí s uvedeným časem na přátele a rodinu.
Stanovení reálných cílů
je spojovacím můstkem mezi prevencí syndromu vyhoření u člověka a organizace. Abychom znali i názor odborníka, uvádím slova Petera Druckera, který vidí prevenci
v nových podnětech, náročnějších cílech, prvcích změny a vyhledávání příležitostí k neočekávaným úspěchům.
A já ještě dodávám: nezapomeňte na
každodenní malé radosti!
Téma sebeřízení bylo naplněno (pokud se s ním nechcete tak úplně rozloučit, odkazuji na publikaci, kterou díky nakladatelství Wolters Kluwer připravuji s kolegyněmi), a tak bych si dovolila na závěr připomenout citát Johna Adaira shrnující naše téma: „Pokud chcete vést ostatní, tak se nejdříve musíte naučit vést sám sebe.“
ZDROJE
ADAIR, J. E. Jak řídit druhé i sám sebe. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0784-1.
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-551-3.
POZNÁMKA REDAKCE
Syndrom vyhoření je téma, které se na stránkách Řízení školy neobjevuje poprvé - před rokem jste si v květnovém vydání (Řízení školy č. 5/2012) mohli přečíst článek Jany Pechancové „Jak neztratit nadšení“ a ve Speciálu pro střední školy č. 3/2012 stejná autorka otevřela v naší republice doposud opomíjené téma „Syndrom vyhoření u středoškoláků“, kterému se systematicky věnují finští výzkumníci. Ani tímto článkem tak závažné téma neopouštíme.