Základní požadavky systému managementu kvality obecně jsou specifikovány normami řady ISO 9001, které existují již od roku 1987; v současné dobu je v platnosti norma ISO 9001: 2008 (v ČR čSN EN ISO 9001: 2009). Smyslem zavedení poŽadavků této normy do jakékoli organizace je poskytování produktů a služeb v souladu s legislativními požadavky i v zájmu trvalého zlepšování systému a zvyšování spokojenosti zákazníků.
Systém kvality ve školství
Mgr.
Ladislava
Klůsová
Business Development Specialist, TÜV SÜD Czech, s. r. o.
Význam systému managementu kvality ve školství:
Zavedení, popř. certifikaci normy ISO 9001 lze uplatnit kdekoli, cílem managementu školských zařízení by měla být zejména snaha o zefektivnění procesů, a tedy i snížení nákladů, zvýšení důvěryhodnosti vůči investorům i rodičům, a v konečném efektu zkvalitnění poskytovaných služeb (od vzdělávání a výchovy až po stravování). Celý systém musí být dokumentován v písemné i elektronické podobě ve shodě s požadavky normy. Základním požadavkem na dokumentaci je:
*
Příručka kvality ( jako základní dokument nadřazený všem ostatním)
*
Prohlášení o politice kvality
*
Prohlášení o cílech kvality
*
Stanovení vize a mise kvality
Stanovení politiky kvality je základním krokem při zavádění systému kvality!
Nezbytným krokem při rozhodování o zavedení systému kvality je pochopení jeho významu managementem školy, který by měl stanovit základní vizi školy (např. mít kvalitní výuku či efektivně využívat personální, ekonomický, technický a prostorový potenciál školy), a poté také politiku kvality. Politika kvality by měla být vždy stanovena podle tzv. metodiky SMART*, tedy tak, aby cíle kvality byly konkrétní, měřitelné, odsouhlasené, realistické a definované v čase.
Součástí politiky kvality pak může být ve školském zařízení např.:
*
využívání moderních vyučovacích postupů a metod
*
efektivní nakládání s finančními prostředky
*
vytvoření pracovních podmínek příznivých pro zaměstnance i žáky
*
podpora osobního rozvoje zaměstnanců
*
oboustranně prospěšné dodavatelsko-odběratelské vztahy
*
vytváření podmínek pro uplatnitelnost absolventů v rámci EU
*
zkvalitňování vzdělávacího systému pro pružnou reakci na potřeby pracovního trhu
*
dlouhodobé a trvalé sledování spokojenosti s poskytovanými službami
*
zajistit zásady moderního studia odpovídajícího evropským standardům atd.
Navazujícími cíly kvality ve školském zařízení jsou pak (vždy s požadovaným termínem plnění a určenou odpovědnou osobou) například:
*
posílení individuální práce s žáky
*
rekonstrukce školní kuchyně
*
modernizace počítačové učebny
*
spolupráce s podnikatelskými subjekty
*
zajištění dostatečného počtu studentů apod.
Nezávislým potvrzením správnosti zavedeného systému kvality ať už vlastními silami, nebo spoluprací poradenskou firmou je certifikační audit systému.
V případě, že se management školského zařízení rozhodne i pro certifikaci systému kvality, stává se po dobu 3 let držitelem certifikátu, který nezávisle potvrzuje naplnění všech požadavků normy nejen investorům, ale také veřejnosti. Pro udržení platnosti certifikátu musí školské zařízení postupovat každoroční dozorové audity, zaručující kontrolu dodržování nastaveného systému.
*
Předmětem uvedeným na certifikátu může být nejen „Vzdělávání“ obecně, ale také např. „Vedení školy“, „Teoretické a praktické vzdělávání“, „Mimoškolní činnosti“ či „Výchova a vzdělávání na střední škole“ apod. I přes výše uvedené přínosy systému managementu kvality je v ČR stále pouze několik desítek škol, které jsou držiteli certifikátu dle ISO 900, a to od základních až po vysoké školy.
* výraz je převzat z anglického slova SMART – výraz pro chytrý a v managementu zároveň zkratka pro metodiku stanovování cílů tvořená anglickými slůvky specific, measurable (měřitelný), agreed (odsouhlasený), realistic (realistický) a timely (definovaný v čase).