Přehodnocujeme nejen to, co ve školách vyučujeme, ale také to, jak to vyučujeme. Tak by bylo možné stručně popsat sjednocující prvek trendů digitálního vzdělávání roku 2023, které doléhají do základních a středních škol v Česku. Tento soubor vybraných trendů, které považuji pro tento rok za klíčové, jsem představil v příspěvku na konferenci Škola jako místo setkávání v říjnu 2023 v Praze. Zde se s trendy můžete seznámit v podobě článku.
Trendy digitálního vzdělávání v roce 2023
PhDr.
Ondřej
Neumajer
Ph.D.
konzultant vzdělávání, lektor
Trendy ve vzdělávání dospělých aneb svět, pro který děti připravujeme
První pohled nezaměříme do škol, ale do jedné z oblastí, pro které naše žáky připravujeme. Touto oblastí je pracovní trh. Donald H. Taylor, britský odborník na vzdělávání a technologie a zakladatel organizace Learning and Performance Institute, každoročně organizuje průzkum
Global Sentiment Survey.
Posledního ročníku pro rok 2023 se zúčastnily téměř čtyři tisíce odborníků ze 100 zemí, kteří sestavili žebříček vzdělávacích a rozvojových trendů. Prvními pěti, které průzkum favorizuje, jsou následující:
reskilling a upskilling, umělá inteligence, řízení talentů založené na dovednostech, analýza výukových výsledků
a
kooperativní a sociální učení
. Kompletní seznam aktuálních vzdělávacích trendů nejvíce ovlivňujících trh práce je dostupný na webu Donalda H. Taylora na adrese https://donaldhtaylor.co.uk.Pojmy
upskilling
a
reskilling
jsou pro pochopení probíhajících změn a zrychlující se dynamiky v současném světě důležité, proto stojí za to se u jejich významu zastavit.
Upskilling
je proces, kdy se jednotlivci učí nové dovednosti, které jim pomohou v jejich současné práci. Jeho cílem je zlepšit výkonnost a konkurenceschopnost pracovníků na trhu práce. Někdy lze upskilling hledat pod českým výrazem
rozšiřování kvalifikace
. Oproti tomu
cílem reskilligu
je učit se nové dovednosti, které umo