Máme za sebou už dvě části seriálu věnovaného třídnímu učiteli. V té první jsme řešili legislativu spojenou s touto funkcí a v druhé jsme třídního učitele vybírali podle určitých kritérií. V dnešní části se posuneme zase o kousek dál a probereme vzdělávání třídního učitele včetně jeho adaptace – ano, i ta se dá počítat mezi vzdělávací aktivity.
Třídní učitel – 3. část: Jak zajistit adaptaci a vzdělávání třídního učitele?
Mgr.
Irena
Trojanová
Ph.D.
Autorka blogu skolaroduzenskeho.cz, ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala v Praze
Mgr.
Zuzana
Svobodová
Ph.D., DBA
Autorka blogu skolaroduzenskeho.cz, Katedra andragogiky a managementu vzdělávání PedF UK
Začněme tedy samotným adaptačním procesem.
Adaptace
znamená přizpůsobení se novým podmínkám. Adaptační proces se týká všech začínajících učitelů vstupujících na své první pracovní místo, ale je samozřejmě rozdíl, pokud se adaptuje učitel bez třídnictví nebo pokud se rovnou stává i třídním učitelem. Zmiňme alespoň krátce legislativu. Ačkoliv školy samozřejmě uvádění nováčků zajišťov