Tvorba spisového řádu pro školy, 2. část

Vydáno: 6 minut čtení

V minulém čísle tohoto časopisu jsem vymezila povinnosti škol v oblasti spisové služby vyplývající z příslušné legislativy. Definovala jsem pojem spisová služba a vyjmenovala jednotlivé fáze životního cyklu dokumentu. První fáze tohoto cyklu, příjem dokumentu, je tématem dnešního článku.

Příjem dokumentů ve škole
Ing. Mgr.
Eva
Urbanová
lektorka a metodička spisové služby Krajského úřadu Středočeského kraje
CO JE DOKUMENT
Podle § 2písm. d) zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále „archivní zákon“) je
dokumentem
každá písemná, obrazová, zvuková nebo jiná zaznamenaná informace, ať již v podobě analogové (listinné) či digitální, která byla vytvořena původcem nebo byla původci doručena.
Původcem
je podle § 2 písm. c) archivního zákona každý, z jehož činnosti dokument vznikl, tedy i školy jsou ve smyslu archivního zákona původci.
DOKUMENTY DĚLÍME NA DRUHY A FORMY
1) Druhy dokumentů:
 
Doručený dokument
– každý dokument, který byl organizaci doručen některým z těchto způsobů:
 
elektronicky (datovou schránkou, elektronickou poštou, elektronickou podatelnou, nebo na elektronickém médiu),
 
poštovní zásilkou prostřednictvím držitele poštovní licence, nebo zásilkovou službou, či kurýrem,
 
osobním předáním, nebo doručením na místě.
 
Vlastní dokument – každý dokument vzniklý z činnosti organizace, nebo dokument, který vznikl jako nový dokument úpravou doručeného dokumentu.
2) Formy dokumentů:
 
Digitální dokument
– dokument, jehož nosičem je datový soubor, nebo datová zpráva nesoucí posloupnost obvykle binárních dat tvořících jeden informační celek, který lze reprodukovat jako jednu informaci. Digitální dokument je v daném formátu a lze jej takto i reprodukovat a zpracovat.
 
Analogový dokument
– dokument, jehož nosičem je fyzické médium, nejčastěji papír. Ovšem za analogový dokument lze považovat i nelistinný předmět (předmět, nebo 3D objekt).
PŘÍJEM/VZNIK DOKUMENTŮ
Dokumenty doručené do školy se přijímají
v místě k tomu určeném, např. v sekretariátu nebo kanceláři školy (dále jen „podatelna“). Dokumenty jsou do škol doručovány a ze škol odesílány různými způsoby – poštou, emailem, faxem, datovou schránkou apod.
Za doručený dokument se považuje také dokument, který byl předán osobně mimo podatelnu, nebo byl pořízen záznam o podání učiněném telefonicky nebo ústně.
Dokumenty doručené elektronicky, emailem nebo datovou schránkou se vytisknou a předají podatelně k jejich evidenci.
Dokumenty vzniklé
z úřední činnosti školy se označují záhlavím s názvem a sídlem školy a s číslem jednacím. V odpovědích na doručené dokumenty se uvádí i číslo jednací došlého dokumentu, pokud jej obsahuje.
Ve škole se setkáváme s těmito dokumenty:
 
povinná dokumentace
(seznam dokumentace škol a školských zařízení vydávaný MŠMT ČR),
 
úřední korespondence,
 
ostatní dokumenty
(letáky, pozvánky, nabídky), které nepodléhají evidenci.
Pro účely spisové služby je nejdůležitější skupinou dokumentů
úřední korespondence, kterou je
nutné evidovat
a pro účely archivace taktéž povinná dokumentace.
PÉČE O DOKUMENTY
Mnoho z dokumentů přijímaných do škol nebo ve školách vznikajících se stává tzv. archiváliemi, což jsou dokumenty, které byly vzhledem k době vzniku, obsahu, původu, vnějším znakům a trvalé hodnotě dané politickým, hospodářským, právním, historickým, kulturním, vědeckým nebo informačním významem vybrány ve veřejném zájmu k trvalému uchování a byly vzaty příslušným archivem do evidence archiválií. O archiválie je třeba pečovat tak, aby byly předány archivu čitelné a nepoškozené.
Povinnost uchovávat dokumenty
a umožnit výběr archiválií mají podle archivního zákona veřejnoprávní původci, mezi které patří mimo jiné i
školy a školská zařízení s výjimkou mateřských škol, výchovných a ubytovacích zařízení a zařízení školního stravování.
Ve skutečnosti i ve školách a školských zařízeních patřících do této výjimky vznikají nebo jsou přijímány dokumenty, které mají trvalou hodnotu, proto by i tyto právnické osoby o ně měly pečovat jako ostatní školy tak, aby byly předány archivu k trvalému uložení v odpovídajícím stavu.
PLATNÉ PŘEDPISY V OBLASTI PÉČE O DOKUMENTY
Péče o dokumenty je vymezena legislativními předpisy, které můžeme rozdělit na čtyři skupiny:
1)
všeobecné předpisy
(upravují péči o dokumenty všeobecně bez ohledu na to, zda se jedná o úřad, školu či soukromou firmu)
 
zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
 
vyhláška č. 191/2009 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby
2)
předpisy MŠMT
(upravují péči o dokumenty ve školství)
 
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (§ 28 Dokumentace škol a školských zařízení)
 
vyhláška č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení), ve znění pozdějších předpisů
 
seznam dokumentace škol a školských zařízení, který vydalo MŠMT ČR (obsahuje seznam povinných dokumentů pro všechny druhy škol a školských zařízení)
3)
ostatní předpisy
(upravují péči o dokumenty specifického charakteru), např.
 
zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (např. faktury se evidují zvlášť, nezapisují se s ostatní doručenou poštou, ale do knihy faktur)
 
zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (pozor na péči o dokumenty s citlivými údaji)
4)
metodické návody Ministerstva vnitra ČR
 
lze nalézt na webových stránkách http://www.mvcr.cz/clanek/metodiky.aspx
ZÁVĚR
Dokumentem rozumíme jakoukoliv informaci, která je zaznamenaná v analogové (listinné) nebo digitální podobě. Do škol jsou dokumenty doručovány a ze škol odesílány různými způsoby – poštou, emailem, faxem, datovou schránkou apod.
Je nutné rozlišit dokumenty úřední povahy, které se musí evidovat, od těch ostatních.
Školy a školská zařízení s výjimkou mateřských škol, výchovných a ubytovacích zařízení a zařízení školního stravování mají podle archivního zákona
povinnost uchovávat dokumenty a pečovat o ně
tak, aby ve chvíli jejich předání příslušnému archivu k trvalému uložení byly v odpovídajícím stavu a archiv o ně mohl dále pečovat.
V příštím vydání časopisu Řízení školy se budu zabývat druhou fází životního cyklu dokumentu -
evidence
dokumentů ve škole.
ZDROJE:
 
Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službu a o změnu některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
 
Vyhláška č. 191/2009 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby.

Související dokumenty

Pracovní situace

Úvod ke spisové službě
Spisová služba ve školách a školských zařízeních
Příjem a evidence dokumentů ve škole
Rozdělování, oběh a vyřizování dokumentů ve škole
Odesílání a ukládání dokumentů
Kdy použít hlavičkový papír
Tvorba spisu
Vyřazování dokumentů
Další postupy ve spisové službě
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Interní dokumentace
Spisová služba v listinné podobě a přihláška ke vzdělávání v digitální podobě
Výroční zpráva o činnosti školy
Uložení dokumentace spojené s maturitní zkouškou
Klasifikační práce ve školství a spisová služba
Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
BOZP - přehled základní legislativy
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018

Poradna

Skartační předpisy u dotazníků při šetření šikany
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Povinnost archivace dokumentů školní jídelny
Jmenování ředitele
Uchovávání dokumentu - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky

Články

Tvorba spisového řádu pro školy, 18. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 19. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 14. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 13. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 12. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 11. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 10. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 9. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 15. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 17. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 16. část
Skartační řízení a vyřazování dokumentů, 8. část
Ukládání dokumentů ve škole a jejich archivace, 7. část
Odesílání dokumentů ze školy, 6. část
Vyřízení dokumentů a uzavření spisů ve škole, 5. část
Rozdělování a oběh dokumentů ve škole, 4. část
Evidence dokumentů ve škole, 3. část
Spisová služba ve školách a školských zařízeních, 1. část