Účetnictví příspěvkových organizací v účetním období 2004, 1. část

Vydáno: 35 minut čtení
Účetnictví příspěvkových organizací v účetním období 2004
Příspěvkové organizace územních samosprávných celků vymezuje zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů v paragrafech 27 až 37.
Jmenované paragrafy jednotlivě vymezují:
§ 27 - zřizování, změny a zrušení příspěvkových organizací,
§ 28 - finanční hospodaření příspěvkových organizací,
§ 29 - peněžní fondy příspěvkových organizací,
§ 30 - fond rezervní,
§ 31 - investiční fond,
§ 32 - fond odměn,
§ 33 - fond kulturních a sociálních potřeb,
§ 34 - úvěry, půjčky a ručení příspěvkové organizace,
§ 35 - nákup na splátky příspěvkovými organizacemi,
§ 36 - nákup cenných papírů příspěvkovými organizacemi,
§ 37 - poskytování darů příspěvkovými organizacemi.
Skutečnosti, které vyplývají z činnosti příspěvkových organizací nebo z výše uvedených paragrafů zákona č. 250/2000 Sb., jsou účetní jednotky povinny zachytit ve svém účetnictví.
V návaznosti na platné právní předpisy příspěvkové organizace při vedení účetnictví postupují podle:
1. Zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů,
2. Vyhlášky č. 505/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou územními samosprávnými celky, příspěvkovými organizacemi, státními fondy a organizačními složkami státu, ve znění pozdějších předpisů (vyhlášky č. 477/2003 Sb.),
3. Českých účetních standardů pro účetní jednotky, které účtují podle vyhlášky č. 505/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen "České účetní standardy pro ÚSC, PO, SF a OSS") č. 501 až č. 522.
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o účetnictví") v § 1 odst. 1 stanoví v souladu s právem Evropských společenství rozsah a způsob vedení účetnictví a požadavky na jeho průkaznost. V tomtéž § odst. 2 písm. a) tento zákon vymezuje mimo jiné, že se vztahuje na právnické osoby, které mají sídlo na území České republiky. Následně odst. 2 stanoví, že ty osoby, na které se podle tohoto odstavce zákon o účetnictví vztahuje, jsou účetními jednotkami.
Z § 23 odst. 1 písm. b) zákona č. 250/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů vyplývá, že územní samosprávný celek může ve své pravomoci k plnění svých úkolů, zejména k hospodářskému využívání svého majetku a k zabezpečení veřejně prospěšných činností, zřizovat příspěvkové organizace jako právnické osoby, které zpravidla ve své činnosti nevytvářejí zisk.
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že příspěvkové organizace zřizované územními samosprávnými celky jsou právnickými osobami a tedy i účetními jednotkami.
Podle § 2 zákona o účetnictví, který vymezuje předmět účetnictví, účetní jednotky účtují o stavu a pohybu majetku a jiných aktiv, závazků a jiných pasiv, dále o nákladech a výnosech a výsledku hospodaření.
Paragraf 3 jednoznačně vymezuje, že účetní jednotky účtují podvojnými zápisy. Vzhledem k tomu, že příspěvkové organizace účtují podvojnými zápisy není nutné tuto skutečnost nijak rozvádět. Je ovšem nutné upozornit na ustanovení odst.1 tohoto paragrafu, ze kterého vyplývá, že podvojnými zápisy účetní jednotky účtují o skutečnostech, které jsou předmětem účetnictví do období, s nímž tyto skutečnosti věcně a časově souvisí. V účetním období (kalendářní rok, tj. 12 po sobě jdoucích měsíců začínající 1.1. a končící 31.12.) účtují o uvedených skutečnostech v souladu s účetními metodami (viz § 4 odst. 8).
V paragrafu 4 je jednoznačně stanovena povinnost příspěvkovým organizacím vést účetnictví od svého vzniku až do dne svého zániku.
Odstavec 8 tohoto paragrafu vymezuje mimo jiné i těmto účetním jednotkám povinnost dodržovat při vedení účetnictví zejména směrné účtové osnovy, uspořádání a označování položek účetní závěrky a obsahové vymezení položek účetní závěrky a účetní metody. Tento odstavec vymezuje i skutečnost, že prováděcí právní předpisy podle charakteru účetních jednotek (v tomto případě vyhláška č. 505/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou územními samosprávnými celky, příspěvkovými organizacemi, státními fondy a organizačními složkami státu, ve znění vyhlášky č. 477/2003 Sb.) a jejich činností upraví:
a) rozsah a způsob sestavování účetní závěrky,
b) uspořádání, označování a obsahové vymezení položek majetku a jiných aktiv, závazků a jiných pasiv v účetní závěrce,
c) uspořádání, označování a obsahové vymezení nákladů, výnosů a výsledků hospodaření v účetní závěrce,
d) uspořádaní a obsahové vymezení vysvětlujících a doplňujících informací v příloze v účetní závěrce, včetně informací o nakládání s prostředky státního rozpočtu a rozpočtů územních samosprávných celků,
e) směrnou účtovou osnovu,
f) účetní metody, zejména způsoby oceňování a jejich použití, postupy tvorby a použití opravných položek, postupy odpisování, postupy tvorby a použití rezerv.
Pro účely vedení účetnictví a v návaznosti na posouzení a hodnocení skutečností, vyplývajících z účetnictví je důležitým předpokladem neomezené trvání účetní jednotky. Tato zásada má význam v souvislosti s předmětem účetnictví včetně způsobů oceňování majetku a závazků v účetnictví.
Odstavec 9 § 4 zákona o účetnictví obsahuje důležité ustanovení o vedení jednoho účetnictví za účetní jednotku jako celek, i když bude v účetnictví rozlišovat jednotlivé části účetní jednotky (např. střediska) nebo jednotlivé druhy činností.
Odstavec 10 stanovuje povinnost vedení účetnictví jako soustavu účetních záznamů, které jsou nositeli dat a informací týkající se předmětu účetnictví a jeho vedení (tj. veškerých skutečností týkajících se vedení účetnictví).
Odstavec 11 nám určuje, co náleží mezi účetní záznamy. Jedná se zejména o níže uvedené záznamy:
a) účetní doklady,
b) účetní zápisy,
c) účetní knihy,
d) odpisový plán,
e) inventurní soupisy,
f) účtový rozvrh,
g) účetní závěrka,
h) výroční zpráva.
Výroční zpráva v případě, pokud je účetní jednotce zpracování výroční zprávy stanoveno zvláštním právním předpisem.
Odstavec 12 stanoví povinnost účetním jednotkám účetnictví vést v peněžních jednotkách české měny. Peněžní jednotkou české měny je koruna česká, zkratka názvu je Kč. Odstavec též stanovuje povinnost, v případech, které jsou v tomto odstavci stanoveny, pokud je majetek a závazky, kterých se týkají vyjádřen v cizí měně, použít současně i cizí měnu.
Odstavec 13 ukládá účetním jednotkám povinnost vést účetnictví v českém jazyce, ale současně umožňuje účetním jednotkám, vyhotovení účetních dokladů i v cizím jazyce pouze však za dodržení podmínky, že budou srozumitelné v souladu s ustanovením § 8 odst. 5.
Odstavec 14 vymezuje účetnictví jako celek, v návaznosti na zvláštní právní předpisy, který lze považovat za informační systém. Dále vymezuje vztah tohoto informačního systému k příslušným zákonům např. o ochraně osobních údajů v informačních systémech, protože i takové informace mohou být obsaženy a přenášeny v rámci vedení účetnictví.
Odstavec 15 vymezuje povinnost účetním jednotkám v příslušném účetním období použít účetní metody ve znění platném na jeho počátku.
Paragraf 5 jednoznačně stanovuje účetní jednotce odpovědnost za vedení účetnictví.
Dále tento paragraf umožňuje účetní jednotce, aby pověřila vedením svého účetnictví jinou právnickou nebo fyzickou osobu. Je ovšem nutné mít na zřeteli, že tím, že pověří účetní jednotka vedením účetnictví jinou právnickou nebo fyzickou osobu, se tato účetní jednotka nezbavuje odpovědnosti za vedení svého účetnictví.
Paragraf 6 stanovuje jednoznačně zachycovat skutečnosti, které jsou předmětem účetnictví, v souladu s pojetím účetních záznamů, to znamená účetní případy se zachycují, prostřednictvím účetních dokladů.
Účetní doklady jsou písemnosti, které musí mít tímto zákonem předepsané (obsahové) náležitosti. Pokud mluvíme o účetním dokladu, jako o prvotní písemnosti, je nutné upozornit, že pokud jde o prvotní písemnosti je nutné vycházet:
a) z obsahu a jeho shody se skutečností, kterou dokazuje,
b) z pravosti dokladu, od koho účetní doklad pochází,
c) správnosti účetního dokladu a pravdivosti údajů v něm obsažených.
Další povinnost, to znamená povinnost zaznamenávat účetní případy v účetních knihách pouze na základě účetních záznamů. Zaznamenávání účetních případů v účetních knihách, to znamená účetní zápisy mohou účetní jednotky provádět pouze na základě účetních záznamů.
Odstavec 3 tohoto paragrafu stanoví jednoznačně povinnost účetním jednotkám inventarizovat majetek a závazky v souladu s ustanovením nejen paragrafu 29, ale i paragrafu 30 tohoto zákona, který se nachází v příslušné účetní jednotce.
Ve čtvrtém odstavci vymezuje povinnost účetním jednotkám sestavovat účetní závěrku v návaznosti na příslušné paragrafy tohoto zákona jako:
- řádnou účetní závěrku,
- mimořádnou účetní závěrku,
- mezitímní účetní závěrku.
Paragraf 7 stanovuje účetním jednotkám povinnost vést účetnictví tak, aby účetní závěrka sestavená na jeho základě podávala věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky. Významnou účetní zásadou je věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví.
Odstavec 2 stanoví podmínky nejen pro věrné zobrazení, ale i pro poctivé zobrazení předmětu účetnictví, tzn. že jsou použity takové účetní metody, které vedou k věrnému a poctivému zobrazení předmětu účetnictví.
Věrné zobrazení je definováno tím, že obsah položek účetní závěrky odpovídá skutečnému stavu, který je zobrazen v souladu s účetními metodami, jejichž použití je účetní jednotce uloženo na základě tohoto zákona.
Poctivé zobrazení je definováno tím, že jsou při něm použity účetní metody způsobem, který vede k dosažení věrnosti. Z výše uvedeného vyplývá, že vždy je nutné určitý děj (skutečnost, událost) zobrazit v účetnictví věrně a poctivě.
Odst. 3 stanoví povinnost použít účetní metody způsobem, který vychází z předpokladu neomezené doby trvání účetní jednotky. Právě při procesu měření a hodnocení ekonomických jevů je nutné vycházet z předpokladu o době, po kterou bude účetní jednotka trvat. Tento předpoklad se též řadí mezi účetní zásady.
Odst. 4 obsahuje velice důležité ustanovení tj. účetním jednotkám vymezuje povinnost, že nemohou v jednom účetním období měnit uspořádání a označování položek rozvahy (bilance) a výkazu zisku a ztráty, též nemohou měnit jejich obsahové vymezení a způsoby oceňování použité v jednom účetním období nemohou měnit v následujícím období.
Mohou však výše uvedené uspořádání a označování a obsahové vymezení a způsoby oceňování změnit zcela nebo z části mezi jednotlivými účetními obdobími jen z důvodů změny předmětu podnikání nebo jiné činnosti anebo z důvodů zpřesnění věrného zobrazení nebo zkvalitnění (zvýšení) vypovídající schopnosti účetní závěrky. Informace o takové změně včetně zdůvodnění jsou účetní jednotky povinny uvést v příloze.
Odst. 5 stanoví účetním jednotkám povinnost v příloze účetní závěrky uvádět informace o použitých metodách nebo odchylkách od těchto metod včetně zdůvodnění a s uvedením jejich vlivu na majetek a závazky, finanční situaci a výsledek hospodaření.
Odst. 6 vymezuje povinnost účtovat v účetních knihách a zobrazovat je v účetní závěrce samostatně, bez vzájemného zúčtování, o aktivech a pasivech, jakož i o finančních prostředcích státního rozpočtu a finančních prostředcích rozpočtů územních samosprávných celků, nákladech a výnosech.
Možnosti vzájemného zúčtování jsou upraveny účetními metodami.
Paragraf 8 stanovuje a vymezuje (zpřesňuje a zpřísňuje) povinnosti účetním jednotkám vést účetnictví, aby bylo:
a) správné (vedení účetnictví je v souladu s tímto zákonem a ostatními právními předpisy a není obcházen jejich účel),
b) úplné (jsou zaúčtovány v účetním období v účetních knihách všechny účetní případy a nejpozději do konce tohoto období za bezprostředně předcházející účetní období byla sestavena účetní závěrka, popřípadě vyhotovena výroční zpráva a účetní jednotka má o těchto skutečnostech veškeré účetní záznamy přehledně uspořádané),
c) průkazné (všechny účetní záznamy jsou průkazné a účetní jednotka provedla inventarizaci),
d) srozumitelné (umožňuje jednotlivě i v souvislostech spolehlivě a jednoznačně určit obsah účetních případů a účetních záznamů),
e) přehledné a způsobem zaručující trvanlivost účetních záznamů (účetní jednotka plní povinnosti spojené s jejich úschovou a zpracováním po celý časový interval, po němž je jí tímto zákonem stanoveno).
Paragraf 9 vymezuje rozsah vedení účetnictví, jako účetnictví vedené v plném rozsahu nebo účetnictví vedené ve zjednodušeném rozsahu.
Účetnictví ve zjednodušeném rozsahu mohou vést mimo jiné:
- příspěvkové organizace, u nichž o tom rozhodne jejich zřizovatel (viz § 9 odst. 3 písm. d)).
Pro pochopení je ovšem nutné právě u příspěvkových organizací citovat ustanovení § 3a vyhlášky č. 505/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů, které stanoví:
"Účetní jednotky, které vedou účetnictví ve zjednodušeném rozsahu neoceňují majetek a závazky reálnou hodnotou podle § 27 zákona a nepoužijí ustanovení § 30 až 32 a § 39 v rozsahu, v jakém upravují oceňování majetku a závazků reálnou hodnotou."
Následně pak je třeba upozornit na ustanovení § 5 odst. 4 a § 6 odst. 3, ze kterých vyplývá, že rozvaha (bilance) při vedení účetnictví v plném rozsahu a při vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu obsahuje položky v uspořádání a označování podle přílohy č. 1 vyhlášky č. 505/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů a že výkaz zisku a ztráty při vedení účetnictví v plném rozsahu a při vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu obsahuje položky v uspořádání a označování podle přílohy č. 2 vyhlášky č. 505/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Paragraf 10 byl zrušen.
Paragraf 11 vymezuje účetní doklady, jako průkazné účetní záznamy, které jsou nejdůležitějším (základním) prvkem průkaznosti účetnictví. Dále jednoznačně vymezuje obsah účetních dokladů. Účetní doklady musí obsahovat:
a) označení účetního dokladu,
b) obsah účetního případu a jeho účastníky,
c) peněžní částku, nebo informaci o ceně za měrnou jednotku a vyjádření množství,
d) okamžik vyhotovení účetního dokladu,
e) okamžik uskutečnění účetního případu, není-li shodný s okamžikem vyhotovení účetního dokladu,
f) podpisový záznam (podpis) osoby odpovědné za účetní případ a podpisový záznam (podpis) osoby odpovědné za jeho zaúčtování.
Vymezení v odst. 2, že účetní doklady vyhotovují účetní jednotky bez zbytečného odkladu (okamžik uskutečnění účetního případu), po zjištění skutečností, které se jimi dokládají tak, aby bylo možno určit obsah každého jednotlivého účetního případu, se týká všech účetních jednotek, bez výjimky.
Paragraf 12 stanoví u účetních zápisů povinnost jejich provádění průběžně v účetním období. Toto základní pravidlo pro provádění účetních zápisů je důležité právě v návaznosti na skutečnosti, aby tyto účetní zápisy byly správné, úplné, průkazné, srozumitelné, přehledné a způsobem zaručující trvanlivost účetních zápisů.
U účetních zápisů by měl být připojen podpisový záznam (podpis) osoby odpovědné za jeho provedení, pokud není shodný s podpisovým záznamem (podpisem) osoby odpovědné za zaúčtování účetního případu, tzn. že účetní záznam podepíše osoba, která hospodářskou operaci nařídila nebo provedla (např. nákup materiálu) a další podpis bude pracovníka, který tuto operaci zaúčtoval.
Jednou z důležitých náležitostí je podpisový záznam (podpis) osoby odpovědné za účetní případ, to znamená, že se jedná o vlastnoruční podpis. Takto odpovědná osoba stvrzuje svým podpisem pravost a správnost obsahu účetního dokladu, účetního zápisu, to znamená shody se skutečností, kterou je účetní případ. Účetními doklady účetní jednotky dokládají skutečnosti, které jsou předmětem účetnictví (účetní případy).
V poslední řadě tento paragraf stanoví, že účetní jednotky nesmějí účetní zápisy provádět mimo účetní knihy.
Paragraf 13 ukládá účetním jednotkám povinnost účtovat
a) v deníku (denících) z hlediska časového (chronologického),
b) v hlavní knize z hlediska věcného (systematického),
c) v knihách analytických účtů, ve kterých se rozvádějí podrobně účetní zápisy hlavní knihy,
d) v knihách podrozvahových účtů, ve kterých se uvádějí účetní zápisy, které se neprovádějí (neúčtují) v deníku a hlavní knize.
Hlavní kniha zahrnuje syntetické účty podle účtového rozvrhu, které obsahují minimální informace o
- počátečních zůstatcích účtů, ke dni k němuž se otevírá hlavní kniha,
- jejich obratech na stranách Má dáti a Dal (vždy za kalendářní měsíc),
- konečných zůstatcích účtů ke dni sestavení účetní závěrky.
Odst. 3 tohoto paragrafu vymezuje povinnost účetním jednotkám takto: "Účetní jednotky nesmějí zřizovat účty mimo účtový rozvrh a účetní knihy."
Paragraf 13a vymezuje zjednodušený rozsah účetnictví.
Pokud se týká souvislostí s § 9 je nutné konstatovat, že příspěvkové organizace jsou povinny, tak jak vyplývá z ustanovení paragrafu 25 vyhlášky č. 505/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů, postupovat podle přílohy č.4 této vyhlášky, která je závazná pro všechny vyjmenované účetní jednotky.
U příspěvkových organizací je uspořádání, označování a obsahové vymezení účetní závěrky stejné ať už účetní jednotka vede účetnictví v plném rozsahu nebo vede účetnictví ve zjednodušeném rozsahu. Tato skutečnost navazuje na sumarizace účetních informací a na sestavení státního závěrečného účtu. Jmenované účetní jednotky jsou ať přímo nebo nepřímo navázány na státní rozpočet.
Paragraf 14 vymezuje, že uspořádání a označení účtových tříd, popřípadě účtových skupin nebo i syntetických účtů pro účtování o stavu a pohybu majetku a jiných aktiv, závazků a jiných pasív, dále o nákladech a výnosech nebo výdajích a příjmech a o výsledku hospodaření určuje směrná účtová osnova.
Směrná účtová osnova určuje uspořádání a označení:
a) účtových tříd
popřípadě podle typů účetních jednotek dále
b) účtové skupiny,
c) syntetické účty
pro účtování o stavu a pohybu majetku a jiných aktiv, závazků a jiných pasiv, dále o nákladech a výnosech a o výsledku hospodaření.
Uspořádání směrné účtové osnovy musí zajistit sestavení účetní závěrky příslušné účetní jednotky.
Na základě příslušné směrné účtové osnovy účetní jednotky sestavují účtový rozvrh, který je nutné dodržovat a je možné jej v průběhu účetního období pouze doplňovat.
Změnu účtového rozvrhu je možné uskutečnit jen k 1. dni účetního období, pokud účetní jednotce nevznikne potřeba změnit účtový rozvrh, může postupovat v následujícím účetním období podle tohoto rozvrhu.
Paragraf 15 byl zrušen.
Paragraf 16 obsahuje ostatní ustanovení o účetních knihách, kdy knihy analytických účtů musí odpovídat souhrnným peněžním částkám obratů nebo zůstatku syntetických účtů a současně ukládá, že vedení účetnictví se vždy musí vést v peněžních jednotkách.
Princip podvojnosti a souvztažnosti se prohloubil při počítačovém zpracování účetnictví až do úrovně analytických účtů. V této souvislosti zdůrazňuji též ustanovení tohoto zákona o směrné účtové osnově a účtovém rozvrhu, z kterého mimo jiné vyplývá, že příslušná analytická členění daného syntetického účtu musí být zahrnuta do účtového rozvrhu na příslušné účetní období.
Z hlediska vedení účetních knih a následně sestavování účetní závěrky je paragraf 17 stěžejním ustanovením, které stanovuje, kdy (v kterých případech) se účetní knihy otevírají a uzavírají.
Příspěvkové organizace otevírají účetní knihy:
a) ke dni vzniku vést účetnictví,
b) k prvnímu dni účetního období,
c) ke dni, který pro sestavení zahajovací rozvahy stanoví zvláštní právní předpis.
Příspěvkové organizace uzavírají účetní knihy:
a) ke dni zániku povinnosti vést účetnictví,
b) k poslednímu dni účetního období,
c) ke dni, který pro uzavírání účetních knih a sestavení účetní závěrky stanoví zvláštní právní předpis.
Jedná se o ustanovení zabezpečující správnost vedení účetnictví, správnost poskytovaných údajů na účtech. Toto ustanovení, zejména pro daňové účely nebo dochází-li k přechodu z jedné účetní soustavy do jiné účetní soustavy, je velmi významné.
Paragraf 18 vymezuje účetní závěrku, právě v návaznosti na ustanovení tohoto zákona.
Je nutné zdůraznit, že účetní závěrka je nedílný celek a ji tvoří:
a) rozvaha (bilance),
b) výkaz zisku a ztráty,
c) příloha.
Rozvaha
Z hlediska účetnictví je majetek vnímán:
a) z pohledu konkrétní formy, v níž jsou prostředky (majetek) vázány,
b) z pohledu zdrojů, jimiž jsou prostředky (majetek) financovány.
Vyjádření skutečnosti, že každý druh majetku, s nímž účetní jednotka hospodaří, musel být financován z určitého zdroje.
Pokud se jedná o majetek z hlediska konkrétní formy, v níž se projevuje mluvíme o aktivech.
Vyjadřujeme-li původ majetku (z jakých zdrojů byl pořízen), mluvíme o pasivech.
Tato dvojí klasifikace majetku, na které je založeno účetnictví jako systém, je výchozím metodickým znakem, který nazýváme bilanční princip.
Obsahem (aktiva a pasiva) a základní funkcí rozvahy je přehledně uspořádat majetek účetní jednotky v peněžním vyjádření a poskytnout základ zhodnocení finanční situace účetní jednotky. Podle časového okamžiku, k němuž se rozvaha (bilance) sestavuje, rozeznáváme:
- zahajovací rozvahu - sestavuje se při založení účetní jednotky,
- počáteční rozvahu - sestavuje se k počátku účetního období a
- konečnou rozvahu. Konečná rozvaha se sestavuje nejen ke konci každého účetního období, ale také při ukončení činnosti účetní jednotky.
Z tohoto základního principu se vychází při vzniku účetní jednotky. Zřizovatel poskytne účetní jednotce organizaci příslušný majetek (např. jen dlouhodobý majetek), v tomto případě pak bude mít zahajovací rozvaha ke dni zahájení činnosti účetní jednotky tj. ke dni vzniku povinnosti vést účetnictví, tuto podobu (tvar):
+-----------------------------------------------------------------+
|                Zahajovací rozvaha ke dni ...                    |
+----------------------------------+------------------------------+
| Dlouhodobý majetek  Kč 700 000,- | Vlastní zdroje  Kč 700 000,- |
+----------------------------------+------------------------------+
|                    Aktiva celkem = Pasiva celkem                |
+-----------------------------------------------------------------+
V průběhu činnosti účetní jednotky se rozšiřuje o další majetek (například zásoby, pohledávky a podobně) a i zdroje mohou být rozšířeny o cizí zdroje (například dodavatele, úvěry a podobně). Z tohoto pohledu je nutno třídit a klasifikovat aktiva a pasiva a inventarizovat je.
Výkaz zisku a ztráty
Účetnictví sleduje nejen stav a pohyb majetku, ale i jeho zhodnocování v hospodářských procesech a konečně i ekonomickou efektivnost těchto procesů. Tyto procesy se zobrazují v účetnictví pomocí nákladů a výnosů účetní jednotky. Náklady představují kategorii vstupů a výnosy kategorii výstupů. Spotřebované položky majetku se projevují jako náklady a vedou ke snížení aktiv účetní jednotky a výnosy jako úhrada za spotřebované majetkové položky znamenají zvýšení aktiv.
Při výrobě a při poskytování služeb i při prodeji zboží spotřebováváme materiál, různé druhy energie, pohonné hmoty, zboží apod. Také dochází k opravám budov, strojů a zařízení, opotřebovává se dlouhodobý majetek, jsou hrazeny mzdy zaměstnancům, nájemné, poplatky apod. Náklady definujeme peněžním vyjádření spotřeby majetkových složek a cizích výkonů.
Účetní případy, které vznikají poskytováním služeb, prodejem výrobků a zboží definujeme jako výnosy účetní jednotky. Výnosy zahrnují např. tržby za prodej výrobků, služeb nebo zboží. Rozdíl mezi výnosy a náklady účetní jednotky je její výsledek hospodaření. Jsou-li výnosy vyšší než náklady, dosáhla účetní jednotka zisku, v opačném případě dosáhla účetní jednotka ztráty.
Účetnictví tyto skutečnosti, vzhledem k tomu, že se náklady a výnosy sledují samostatně, zobrazuje - účetní jednotka sestavuje závěrečný přehled nákladů a výnosů - výkaz zisku a ztráty. Výkaz zisku a ztráty je vedle rozvahy (bilance) součástí účetní závěrky.
+-----------------------------------------------------------------+
|                    Výkaz zisku a ztráty                         |
+-------------------------------+---------------------------------+
| Náklady                       | Výnosy                          |
| Odpisy           Kč  10 000,- | Tržby za výrobky   Kč 150 000,- |
| Materiál         Kč  50 000,- |                                 |
| Mzdy             Kč  40 000,- |                                 |
+-------------------------------+---------------------------------+
| Náklady celkem   Kč 100 000,- | Výnosy celkem      Kč 150 000,- |
+-------------------------------+---------------------------------+
| Výsledek hospodaření = rozdíl nákladů a výnosů = Zisk / ztráta, |
|    (v tomto případě účetní jednotka dosáhla zisku 50 000 Kč)    |
+-----------------------------------------------------------------+
Rozvaha (bilance) a výkaz zisku a ztráty jsou vnitřně propojeny prostřednictvím výsledku hospodaření.
Propojení rozvahy (bilance) a výkazu zisku a ztráty můžeme znázornit tímto způsobem:
+-------------------------------------------------------------------+
|                        Rozvaha (bilance)                          |
+-------------------------------+-----------------------------------+
| Stálá aktiva    Kč 190 000,-  | Vlastní zdroje       Kč 350 000,- |
| Materiál        Kč  50 000,-  | Výsledek hospodaření Kč  20 000,- |
| Peníze          Kč 130 000,-  | (zisk)                            |
+-------------------------------+-----------------------------------+
| Aktiva          Kč 370 000,-  | Pasiva               Kč 370 000,- |
+-------------------------------+-----------------------------------+
| Výsledek hospodaření = rozdíl nákladů a výnosů = Zisk/ztráta,     |
|   (v tomto případě účetní jednotka dosáhla zisku 20 000 Kč)       |
|                        AKTIVA = PASIVA                            |
+-------------------------------------------------------------------+

+--------------------------------------------------------------------+
|                         Výkaz zisku a ztráty                       |
+-----------------------------------+--------------------------------+
| Náklady                           | Výnosy                         |
| Odpisy               Kč 10 000,-  | Tržby za výrobky  Kč 120 000,- |
| Materiál             Kč 50 000,-  |                                |
| Mzdy                 Kč 40 000,-  |                                |
| Výsledek hospodaření              |                                |
| (zisk)               Kč 20 000,-  |                                |
+-----------------------------------+--------------------------------+
|                      Kč 120 000,- | Výnosy celkem     Kč 120 000,- |
+-----------------------------------+--------------------------------+
|  Výsledek hospodaření = rozdíl nákladů a výnosů = Zisk / ztráta,   |
|    (v tomto případě účetní jednotka dosáhla zisku 20 000 Kč)       |
+--------------------------------------------------------------------+
Příloha
Příloha doplňuje a vysvětluje informace obsažené v rozvaze (bilanci) a výkazu zisku a ztráty.
Příloha by měla obsahovat :
1. Údaje, které vyplývají z ustanovení zákona o účetnictví (např. informaci o změně účetní metody)
2. Doplňující údaje, jejichž obsah je stanoven závaznou strukturou (viz příloha č. 3 vyhlášky č. 505/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů)
3. Další údaje, které nejsou obsaženy v bodu 1. a 2., jejichž znalost je podstatná pro posouzení majetkoprávní situace a které jsou rozhodující pro hospodaření účetní jednotky nebo které stanoví zvláštní prováděcí předpis nebo zřizovatel.
Uspořádání a označování a obsahové vymezení položek rozvahy (bilance), výkazu zisku a ztráty a přílohy účetní závěrky vymezuje vyhláška č. 505/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou územními samosprávnými celky, příspěvkovými organizacemi, státními fondy a organizačními složkami státu, ve znění vyhlášky č. 477/2003 Sb.
Ve výkladu tohoto paragrafu bych chtěla zdůraznit, že účetní závěrka je sled činností a postupů, které zabezpečují správnost a úplnost údajů účetních knih v příslušném účetním období např. časové rozlišení nákladů a výnosů, zúčtování dohadných položek, vyúčtování opravných položek, opravy zůstatků účtu na základě inventarizace, vypořádání peněz na cestě, vnitřní doklady, zjištění výsledku hospodaření, zjištění daňové povinnosti a uzavření účetních knih.
Důležitým ustanovením je i další konkrétní vymezení, v případě výše jmenovaných účetních jednotek účetní závěrka musí obsahovat:
- název účetní jednotky a sídlo účetní jednotky,
- identifikační číslo, pokud je má účetní jednotka přiděleno,
- právní formu účetní jednotky,
- předmět činnost, případně účel, pro který byla zřízena,
- rozvahový den (§ 19 odst. 1) nebo jiný okamžik, k němuž se účetní závěrka sestavuje (§ 19 odst. 3),
- okamžik sestavení účetní závěrky.
K účetní závěrce musí být připojen podpisový záznam (podpis) statutárního orgánu účetní jednotky. Připojením uvedeného podpisového záznamu se považuje účetní závěrka za sestavenou (viz okamžik sestavení účetní závěrky).
Připojením podpisového záznamu statutárního orgánu účetní jednotky, je významné právě z hlediska té skutečnosti, že účetní závěrka tím, že musí být podepsána odpovědným statutárním orgánem účetní jednotky, se považuje za účetní závěrku sestavenou v souladu s ustanoveními tohoto zákona.
Paragraf 19 mimo jiné vymezuje, že účetní jednotky sestavují účetní závěrku k rozvahovému dni. Rozvahový den je den, ke kterému účetní jednotka uzavírá účetní knihy. Řádnou účetní závěrku sestavují účetní jednotky k poslednímu dni účetního období jako řádnou (v případě účetního období - kalendářní rok - je rozvahovým dnem 31. prosinec příslušného účetního období), v ostatních případech sestavují mimořádnou účetní závěrku. Mimořádná účetní závěrka se tedy sestavuje k jinému okamžiku než je rozvahový den například v případě ukončení činnosti účetní jednotky. V případě mimořádné účetní závěrky účetní jednotky uzavírají účetní knihy.
Účetní jednotky sestavují účetní závěrku tedy jako řádnou, mimořádnou a mezitímní. Řádnou účetní závěrku sestavují účetní jednotky k rozvahovému dni (tj. k poslednímu dni účetního období). Mimořádnou účetní závěrku sestavují v ostatních případech. Mimořádnou je i konečná účetní závěrka v návaznosti na zvláštní právní předpis. Mezitímní účetní závěrku sestavují účetní jednotky v případě, pokud to vyžaduje zvláštní právní předpis. Účetní jednotka může sestavit mezitímní účetní závěrku v průběhu účetního období i k jinému okamžiku než ke konci rozvahového dne. V případě sestavení mezitímní účetní závěrky účetní jednotky neuzavírají účetní knihy a provádějí inventarizaci pouze pro účely vyjádření ocenění majetku a závazků.
Tabulka:
Přehled účetních závěrek
+----------------------------+----------------------------+-------------------------------+
|Účetní závěrky              | Okamžik sestavení          | Provedení inventarizace       |
|                            | účetní závěrky             |                               |
+----------------------------+----------------------------+-------------------------------+
|1. Řádná účetní závěrka     | Při uzavírání účetních     | Účetní jednotka provede       |
|   (§ 19 odst. 1)           | knih k poslednímu dni      | inventarizaci majetku a       |
|                            | účetního období v souladu  | závazků v souladu s § 6, 29 a |
|                            | s § 17 odst. 2 písm. b)    | 30                            |
+----------------------------+----------------------------+-------------------------------+
|2. Mimořádná účetní  závěrka| Při uzavírání účetních     | Účetní jednotka provede       |
|   (§ 19 odst. 1),  konečná | knih v ostatních           | inventarizaci majetku a       |
|   účetní závěrka, podle    | případech, tj. ke dni      | závazků v souladu s § 6, 29 a |
|   zvláštního právního zánik| povinnosti vést     30     |                               |
|   předpisu = též  mimořádná| účetnictví podle § 17,     |                                       |
|   účetní závěrka           | odst. 2, písm. a)          |                               |
+----------------------------+----------------------------+-------------------------------+
|3. Mezitímní účetní závěrka | Na základě zvláštních      | Účetní jednotka provede       |
|   (§ 19 odst. 3)           | právních předpisů,         | inventarizaci pouze pro účely |
|                            | v průběhu účetního období  | vyjádření ocenění podle § 25  |
|                            | i k jinému okamžiku než ke | odst. 2 zákona o účetnictví   |
|                            | konci rozvahového dne,     |                               |
|                            | účetní jednotka neuzavírá  |                               |
|                            | účetní knihy               |                               |
+----------------------------+----------------------------+-------------------------------+
Důležitým ustanovením je, že účetní jednotky sestavují rozvahu tak, aby zůstatky účtů, které obsahuje rozvaha, jimiž se otevírá účetní období, navazovaly na konečné zůstatky rozvahových účtů, jimiž se bezprostředně předcházející období uzavřelo. Toto ustanovení platí i pro podrozvahové účty.
Informace v účetní závěrce musí být:
a) správné (splňují požadavek stanovený § 8 odst. 2),
b) úplné (splňují požadavek stanovený v § 8 odst. 3),
c) průkazné (splňují požadavek stanovený v § 8 odst. 4),
d) srozumitelné (splňují požadavek stanovený v § 8 odst. 5)
e) spolehlivé, splňuje-li požadavek § 7 odst. 1 a je-li úplná a včasná (viz § 19 odst. 6),
f) srovnatelné, splňuje-li požadavek v § 7 odst. 3 až 5
a účetní závěrka podává věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky (viz § 7 odst. 1 a 2).
Důležitým ustanovení v tomto paragrafu je v odst. 7 členění majetku a závazků na:
a) dlouhodobé a
b) krátkodobé.
Dlouhodobým se rozumí takový majetek a závazky, kde doba použitelnosti, popřípadě sjednaná doba splatnosti při vzniku účetního případu je delší než jeden rok, ostatní majetek a závazky jsou považovány za krátkodobé.
Toto členění je základním třídícím momentem pro veškerý majetek a závazky.
Paragraf 24 vymezuje účetním jednotkám povinnost oceňovat majetek a závazky v souladu s ustanoveními tohoto zákona.
Účetní jednotky oceňují majetek a závazky:
a) v okamžiku uskutečnění účetního případu podle § 25 nebo
b) ke konci rozvahového dne nebo k jinému okamžiku, k němuž se účetní závěrka sestavuje v souladu s § 27, a toto ocenění jsou povinny zaznamenat v účetních knihách
c) majetek a závazky vyjádřené v cizí měně se přepočítávají na českou měnu kursem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou v okamžiku ocenění podle písm. a) a nebo podle písm. b) pouze majetek a závazky uvedené v § 4, odst. 12. V případě nákupu nebo prodeje cizí měny za českou měnu lze k okamžiku ocenění použít kursu, za který byly hodnoty nakoupeny nebo prodány.
Pro účely ocenění podle písm. a) může účetní jednotka použít pro přepočet cizí měny na českou měnu pevný kurs, kterým se rozumí kurs stanovený vnitřním předpisem účetní jednotky na základě kursu devizového trhu vyhlášeného Českou národní bankou, používaný účetní jednotkou po předem stanovenou dobu. Stanovená doba nesmí přesáhnou účetní období. Jako kurs devizového trhu, na jehož základě se pevný kurs stanoví, použije účetní jednotka kurs devizového trhu vyhlášený českou národní bankou k prvnímu dni období, pro které je pevný kurs používán. Při používání pevného kursu může účetní jednotka tento kurs změnit svým vnitřním předpisem i v průběhu stanovené doby. V případech vyhlášení devalvace i revalvace české koruny musí být pevný kurs změněn vždy.
Z výše uvedeného vyplývá, že tento paragraf obsahuje společná ustanovení o způsobech oceňování, zejména týkající se okamžiku ocenění, oceňování jednotlivých složek majetku nebo jejich souboru a přepočtu cizí měny na českou měnu. Pro způsoby oceňování platí rovněž zásada stálosti metod uvedená v paragrafu 7 odst. 4.
Paragraf 25 zpřesňuje jednotlivé způsoby oceňování v návaznosti na ekonomický charakter oceňovaného majetku a závazků. Pro způsoby oceňování platí rovněž zásada stálosti metod uvedená v § 7 odst. 4.
Tento paragraf stanoví, že se:
a) pořizovacími cenami oceňuje
- hmotný majetek kromě zásob, s výjimkou hmotného majetku vytvořeného vlastní činností,
- zásoby s výjimkou zásob vytvořených vlastní činností,
- podíly, cenné papíry a deriváty,
- pohledávky při nabytí za úplatu nebo vkladem,
- závazky při převzetí,
- nehmotný majetek kromě pohledávek s výjimkou nehmotného majetku vytvořeného vlastní činností,
b) vlastními náklady
- hmotný majetek kromě zásob vytvořený vlastní činností,
- zásoby vytvořené vlastní činností,
- nehmotný majetek kromě pohledávek vytvořený vlastní činností,
- příchovky zvířat,
c) jmenovitými hodnotami
- peněžní prostředky a ceniny,
- pohledávky při vzniku,
- závazky při vzniku,
d) reprodukčními pořizovacími cenami
- majetek v případech bezúplatného nabytí s výjimkou majetku uvedeného v § 25, odst. 1, pod písmen e), anebo majetek v případech, kdy vlastní náklady na jeho vytvoření vlastní činností nelze zjistit nebo jsou tyto náklady vyšší než reprodukční pořizovací cena tohoto majetku.
Odstavec 2 tohoto paragrafu vyjadřuje zásadu opatrnosti (konzervativnosti), to znamená, že při oceňování majetku a závazků je nutné předpokládat případná rizika a nejistoty.
V případě účetních jednotek, které nebyly zřízeny za účelem podnikání je nutné upozornit, na skutečnost, že tyto účetní jednotky, postupují v souladu s příslušnými právními předpisy, kde se předvídatelná rizika a ztráty provádějí pouze v omezené míře potud je prováděcí předpis stanoví.
Pro oceňování majetku a závazků se rozumí:
a) pořizovací cenou cena, za kterou byl majetek pořízen a náklady s jeho pořízením související (tzv. historická cena),
b) reprodukční pořizovací cenou cena, za kterou by byl majetek pořízen v době, kdy o něm účtujeme,
c) vlastními náklady u zásob vytvořených vlastní činností přímé náklady vynaložené na výrobu nebo jinou činnost, popřípadě i část nepřímých nákladů, která se vztahuje k výrobě nebo jiné činnosti (např. pomocí kalkulace nebo se přesně stanoví přímé a nepřímé náklady vztahující se k příslušné výrobě nebo činnosti),
d) vlastními náklady u hmotného majetku kromě zásob a nehmotného majetku kromě pohledávek vytvořeného vlastní činností, přímé náklady vynaložené na výrobu nebo jinou činnost a nepřímé náklady, které se vztahují k výrobě nebo jiné činnosti (postupuje se obdobně jako v bodě c).
Paragraf 26 zpřesňuje v odstavcích 2 a 3 oceňování na základě zjištění při inventarizaci.
V odstavci 3 se zpřesňují a definují:
a) rezervy (rezervami se podle tohoto zákona rozumí rezerva na rizika a ztráty, rezerva na daň z příjmů, rezerva na důchody a podobné závazky, rezerva na restrukturalizaci. Rezervami se dále rozumí technické rezervy nebo jiné rezervy podle zvláštních právních předpisů),
b) opravné položky (opravnými položkami se vyjadřuje přechodné snížení hodnoty majetku),
c) odpisy (odpisy majetku vyjadřují trvalé snížení jeho hodnoty).
Vyhláška č. 505/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou územními samosprávnými celky, příspěvkovými organizacemi, státními fondy a organizačními složkami státu, ve znění pozdějších předpisů vymezuje účetní metody mimo jiné i v případě rezerv, opravných položek a odpisů.
Paragraf 27 vymezuje, v souvislosti s ustanoveními o oceňování, oceňování tzv. reálnou hodnotou. Dále stanoví, které jednotlivé složky majetku a závazků k okamžiku ocenění podle § 24 odst. 2 písm. b) se oceňují reálnou hodnotou. Zejména se reálnou hodnotou oceňují :
- cenné papíry, s výjimkou cenných papírů držených do splatnosti, dluhopisů pořízených v primárních emisích neurčených účetní jednotkou k obchodování, cenných papírů představujících účast s rozhodujícím nebo podstatným vlivem a cenných papírů emitovaných účetní jednotkou,
- deriváty,
- finanční umístění a technické rezervy u účetních jednotek, které provozují činnost pojištění nebo zajištění podle zvláštního právního předpisu, kromě veřejného zdravotního pojištění,
- majetek a závazky v případech, kdy ocenění reálnou hodnotou ukládá zvláštní právní předpis
- majetek a závazky v případech, ve kterých obchodní zákoník ukládá povinnost ocenění obchodního jmění při přeměně společnosti s výjimkou změny právní formy,
- část majetku a závazků zajištěná deriváty,
- pohledávky, které účetní jednotka nabyla a určila k obchodování,
- závazky vrátit cenné papíry, které účetní jednotka zcizila a do okamžiku ocenění je nezískala zpět.
Za reálnou cenu se pro účely zákona o účetnictví použije:
- tržní hodnota,
- ocenění kvalifikovaným odhadem nebo posudkem znalce, není-li tržní hodnota k dispozici nebo tato dostatečně představuje reálnou hodnotu, metody ocenění použité při kvalifikovaném odhadu nebo posudku znalce musí zajistit přiblížení se k tržní hodnotě,
- ocenění stanovené podle právních předpisů, pokud nelze postupovat podle písm. a) a b) odst. 4, tohoto paragrafu.

Související dokumenty

Pracovní situace

Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
Rozsah sestavení účetní závěrky
Etapy účetní závěrky
Uzavírání účetních knih – základní účetní postupy v souvztažnostech
Další požadavky na části ÚZ
Daňové povinnosti související s účetní závěrkou
Zjišťované závady v postupech zpracování a vykazování údajů ÚZ
Organizační řád příspěvkové organizace v pracovněprávních souvislostech
Schvalování účetní závěrky příspěvkové organizace
Využití účetnictví k finančnímu řízení
Vedení účetnictví škol – příspěvkových organizací
Podstata účetnictví
Účetní zásady a principy
Požadavky na vedení účetnictví
Požadavky na použití účetních metod
Účetní zápisy a záznamy
Účty – soustava účtů
Organizace odpovídající informační základny
Výběr informační technologie
Postavení a funkce účetnictví

Poradna

Prodej opotřebovaného majetku
Stanovení vstupní ceny skluzavky na školním hřišti
Účtování zařazení dlouhodobého hmotného majetku pořízeného z FKSP u základní školy zřízené obcí
Prodej lyží
Školní jarmark
Proplacení výpisu z rejstříku trestů
Malování tříd v základní škole – účetnictví
Použití účtu 527 u příspěvkové organizace
Stravování české školní inspekce
Účtování čištění vzduchotechniky kuchyň – školní jídelna
Účet 649
Účtování ztráty za rok 2022 - škola
Doplňující otázka k - Účtování ztráty za rok 2022 - škola
Pracovní sešity
Faktura a její obsah - odpověď na dotaz
Plán dovolených
Přímá vyučovací povinnost
Náhrada mzdy
Pracovní smlouva
Účtování

Články

Účetnictví příspěvkových organizací v účetním období 2004, 2. část

Zákony

563/1991 Sb. o účetnictví
250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů

Vyhlášky

505/2002 Sb. , kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou územními samosprávnými celky, příspěvkovými organizacemi, státními fondy a organizačními složkami státu