Čím komplexnější záležitost řešíme, tím větší přínos má systémový přístup a tím větší roli hraje úroveň kompetence. Těžko si představit kromě vzdělávání jinou oblast, do které by vstupovalo více faktorů a okolností a která by přitom měla tak zásadní vliv. Co tedy může přinést koncept Rosteme (souhrnný popis principů naleznete v Řízení školy 6/21), pokud se chceme s přetížením učitelů skutečně vypořádat?
Každý chápe, že občas je nutné věnovat své práci nadstandardní úsilí. Pokud je ale přetížení a výjimečné pracovní nasazení běžnou součástí každodenního fungování, není tov pořádku. Bez dostatečné rezervy není nadhled, prioritizace a ani rozvoj. Nevyužívat možnosti osobního a odborného růstu je obrovským mrháním, jehož důsledky ve výsledku nesou všichni, nejen učitel, ale i žáci. Cílem by neměla být dokonalost, ale dosažení nejlepší možné kvality výuky za daných okolností, tj. včetně zohlednění dlouhodobě udržitelné pracovní zátěže a aktuální situace ve třídě. Případné nedostatky, např. nevhodné klima či narušená důvěra, nejednoznačnost hodnocení či špatná or