Otázka:
Jakým způsobem se účtuje v účetnictví základní školy
o příjmech za vedení kroužků (např. keramický kroužek, rodiče
platí třeba 250 Kč za rok, z této částky se nakupují pouze
potřebné materiály, pedagog je na kroužku v osobním volnu).
V případě, že během roku ušetří - cca 1 000 korun, lze tento
zůstatek převést do dalšího roku a za více let koupit třeba pec
(jak zaúčtovat sponzorský dar na tuto pec)? To samé s příjmy
a výdaji za provoz družiny.
Také jsme se setkali s tím, že firma odvážející sběr papíru
platí až na základě faktury, kterou vystaví ten, kdo papír
připravil k odvozu, tj. škola. Účetní školy však tvrdí, že škola
nemá pravomoc - možnost - tuto fakturu vystavit. Jaký je Váš
názor? Popř. kde tyto informace mohu získat.
Odpověď:
Dotazu obsahuje více otázek, směřujících k postupům účtování
pro příspěvkové organizace, upravenými vyhláškou č. 505/2002 Sb.,
kterou se provádí zákon o účetnictví a Českými účetními standardy
(dále též ČSÚ) č. 501 až 522. Předpokládáme, že činnost
v kroužcích nepatří mezi hlavní činnosti školy, ale že jde
o hospodářskou činnost (tak jsou dle vyhlášky nazývány ostatní
činnosti, např. stanovené zřizovatelem ve zřizovací listině).
Příspěvky od rodičů patří mezi výnosy z dané hospodářské
činnosti, ať už keramického kroužku, nebo z provozu družiny,
a měly by se objevit na účtu skupiny 602-Tržby z prodeje služeb.
Při účtování je potřeba mít na zřeteli časové rozlišení, neboť jde
pravděpodobně o platbu na celý školní rok, tedy patřící částí do
účetního období kalendářního roku 2004, částí do účetního období
roku 2005.
Oproti výnosům z této hospodářské činnost účtujete náklady,
např. na použitý materiál. Pokud v daném kalendářním roce
přesáhnou výnosy z hospodářské činnosti náklady, dosáhli jste
zisku. Tento zisk je předmětem daně z příjmů, ke zmírnění daňového
dopadu ale může být použito i ustanovení § 20 odst. 7 zákona
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (snížení základu daně
o 300 tisíc až o 1 mil. korun, pokud budou ušetřené prostředky
použity způsobem určeným v zákoně).
Výsledek hospodaření po zdanění bude rozdělen podle
rozhodnutí zřizovatele školy a v souladu s obecně platnými
předpisy a zákony. Může být také přidělován do různých účelových
fondů (účtování např. MD 931 - Výsledek hospodaření ve
schvalovacím řízení/D 902 - Fond oběžných aktiv), z nichž pak
v souladu s přijatými zásadami budou hrazeny náklady v dalších
letech (účtování by pak bylo ne na vrub nákladů, ale na vrub
příslušného fondu). To je také způsob, jakým lze ušetřené
prostředky převést do dalších let.
Pec na vypalování keramických výtvorů bude pravděpodobně
dlouhodobým hmotným majetkem, neboť její cena ve většině případů
přesahuje 40 000 Kč. Pokud by byla pec získána darováním,
vyúčtujete ji podle bodu 5.4 ČÚS č. 512 na vrub účtu
042 - Nedokončený dlouhodobý hmotný majetek a ve prospěch účtu
901 - Fond dlouhodobého majetku. V souladu s bodem 3.2 písm. a)
ČÚS č. 512 oceňujete dlouhodobý hmotný majetek nabytý darováním
reprodukční pořizovací cenou, tj. cenou , za kterou by byl majetek
pořízen v době, kdy se o něm účtuje. Pokud nevzniknou žádné výdaje
spojené s jeho pořízením a pec se ihned uvádí do užívání, je možno
v souladu s bodem č. 5.6 ČÚS č. 512 účtovat přímo na vrub účtu
022 - Samostatné movité věci a soubory movitých věcí.
V otázce sběru papíru se domníváme, že škole nic nebrání
v tom, aby jakousi fakturu vystavila. Uvádíme "jakousi", neboť to
nemusí být ani třeba klasická faktura, ale např. dopis s žádostí
o uhrazení částky, na které jste se se sběrnou domluvili,
a uvedení bankovního spojení školy. Pokud účetní školy tvrdí, že
škola nemá pravomoc, možná je příčina jiná - buď třeba nemá tuto
pravomoc účetní - pak určitě ale může fakturu (nebo zmíněný dopis)
podepsat ředitel školy nebo to účetní nedovoluje např.
software - pak je možnost použití alternativní formy dopisu.