Účtování kroužků na ZŠ

Vydáno:
Otázka:
Jakým způsobem se účtuje v účetnictví základní školy o příjmech za vedení kroužků (např. keramický kroužek, rodiče platí třeba 250 Kč za rok, z této částky se nakupují pouze potřebné materiály, pedagog je na kroužku v osobním volnu). V případě, že během roku ušetří - cca 1 000 korun, lze tento zůstatek převést do dalšího roku a za více let koupit třeba pec (jak zaúčtovat sponzorský dar na tuto pec)? To samé s příjmy a výdaji za provoz družiny.
Také jsme se setkali s tím, že firma odvážející sběr papíru platí až na základě faktury, kterou vystaví ten, kdo papír připravil k odvozu, tj. škola. Účetní školy však tvrdí, že škola nemá pravomoc - možnost - tuto fakturu vystavit. Jaký je Váš názor? Popř. kde tyto informace mohu získat.
Odpověď:
Dotazu obsahuje více otázek, směřujících k postupům účtování pro příspěvkové organizace, upravenými vyhláškou č. 505/2002 Sb., kterou se provádí zákon o účetnictví a Českými účetními standardy (dále též ČSÚ) č. 501 až 522. Předpokládáme, že činnost v kroužcích nepatří mezi hlavní činnosti školy, ale že jde o hospodářskou činnost (tak jsou dle vyhlášky nazývány ostatní činnosti, např. stanovené zřizovatelem ve zřizovací listině).
Příspěvky od rodičů patří mezi výnosy z dané hospodářské činnosti, ať už keramického kroužku, nebo z provozu družiny, a měly by se objevit na účtu skupiny 602-Tržby z prodeje služeb. Při účtování je potřeba mít na zřeteli časové rozlišení, neboť jde pravděpodobně o platbu na celý školní rok, tedy patřící částí do účetního období kalendářního roku 2004, částí do účetního období roku 2005.
Oproti výnosům z této hospodářské činnost účtujete náklady, např. na použitý materiál. Pokud v daném kalendářním roce přesáhnou výnosy z hospodářské činnosti náklady, dosáhli jste zisku. Tento zisk je předmětem daně z příjmů, ke zmírnění daňového dopadu ale může být použito i ustanovení § 20 odst. 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (snížení základu daně o 300 tisíc až o 1 mil. korun, pokud budou ušetřené prostředky použity způsobem určeným v zákoně).
Výsledek hospodaření po zdanění bude rozdělen podle rozhodnutí zřizovatele školy a v souladu s obecně platnými předpisy a zákony. Může být také přidělován do různých účelových fondů (účtování např. MD 931 - Výsledek hospodaření ve schvalovacím řízení/D 902 - Fond oběžných aktiv), z nichž pak v souladu s přijatými zásadami budou hrazeny náklady v dalších letech (účtování by pak bylo ne na vrub nákladů, ale na vrub příslušného fondu). To je také způsob, jakým lze ušetřené prostředky převést do dalších let.
Pec na vypalování keramických výtvorů bude pravděpodobně dlouhodobým hmotným majetkem, neboť její cena ve většině případů přesahuje 40 000 Kč. Pokud by byla pec získána darováním, vyúčtujete ji podle bodu 5.4 ČÚS č. 512 na vrub účtu 042 - Nedokončený dlouhodobý hmotný majetek a ve prospěch účtu 901 - Fond dlouhodobého majetku. V souladu s bodem 3.2 písm. a) ČÚS č. 512 oceňujete dlouhodobý hmotný majetek nabytý darováním reprodukční pořizovací cenou, tj. cenou , za kterou by byl majetek pořízen v době, kdy se o něm účtuje. Pokud nevzniknou žádné výdaje spojené s jeho pořízením a pec se ihned uvádí do užívání, je možno v souladu s bodem č. 5.6 ČÚS č. 512 účtovat přímo na vrub účtu 022 - Samostatné movité věci a soubory movitých věcí.
V otázce sběru papíru se domníváme, že škole nic nebrání v tom, aby jakousi fakturu vystavila. Uvádíme "jakousi", neboť to nemusí být ani třeba klasická faktura, ale např. dopis s žádostí o uhrazení částky, na které jste se se sběrnou domluvili, a uvedení bankovního spojení školy. Pokud účetní školy tvrdí, že škola nemá pravomoc, možná je příčina jiná - buď třeba nemá tuto pravomoc účetní - pak určitě ale může fakturu (nebo zmíněný dopis) podepsat ředitel školy nebo to účetní nedovoluje např. software - pak je možnost použití alternativní formy dopisu.

Související dokumenty

Pracovní situace

Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogů volného času
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Odborná kvalifikace vychovatelů
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
Rozsah sestavení účetní závěrky
Etapy účetní závěrky
Uzavírání účetních knih – základní účetní postupy v souvztažnostech
Další požadavky na části ÚZ
Daňové povinnosti související s účetní závěrkou
Zjišťované závady v postupech zpracování a vykazování údajů ÚZ
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Schvalování účetní závěrky příspěvkové organizace
Využití účetnictví k finančnímu řízení
Opakování ročníku základní školy na žádost zákonného zástupce
Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Správní řízení - základní školy
Postup v průběhu správního řízení do vydání rozhodnutí

Poradna

Účtování zařazení dlouhodobého hmotného majetku pořízeného z FKSP u základní školy zřízené obcí
Prodej lyží
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Stanovení vstupní ceny skluzavky na školním hřišti
Kvalifikace učitelky ZŠ
Uznání kvalifikace na 1. stupeň pro výuku na 2. stupni základní školy
Prodej opotřebovaného majetku
Bezplatné poskytnutí základních školních pomůcek žákům 1. ročníku
Odpis majetku příspěvkové organizace
Školní jarmark
Proplacení výpisu z rejstříku trestů
Hospodaření školy - zaúčtování ztrátového výsledku z předchozího roku
Stravování české školní inspekce
Kariérový poradce na ZŠ
Odpolední vyučování 1. stupeň
Použití účtu 527 u příspěvkové organizace
Účtování čištění vzduchotechniky kuchyň – školní jídelna
Účet 649
Účtování ztráty za rok 2022 - škola
Doplňující otázka k - Účtování ztráty za rok 2022 - škola

Vyhlášky

505/2002 Sb. , kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou územními samosprávnými celky, příspěvkovými organizacemi, státními fondy a organizačními složkami státu