Věkově diferencované vedení

Vydáno: 19 minut čtení

Lidé dnes pracují déle, než tomu bylo dříve. To znamená, že průměrné pracoviště nyní tvoří čtyři generace. I když většina lídrů věří, že věkově různorodá a vyvážená skladba zaměstnanců je výhodná pro organizaci i členy týmu, vedoucí pracovníky to staví před skutečnou výzvu, aby byli všichni lidé spokojení a úspěšní. Jednou z hlavních obav zaměstnavatelů je, jak lze řídit tým ve věku od 25 do 65 let. Každý je v různé fázi svého života a kariéry a to znamená, že každý bude mít v práci jiné přání a potřeby. S ohledem na to je důležité, abyste na svém pracovišti dokázali efektivně podchytit věkovou rozmanitost a rovnocenně zapojovali různé generace.>1)

Svět stárne a my s ním

V dřívějším světě většina lidí prošla ve svém životě poměrně sekvenčním
vzorcem
: vzdělání bylo pro mladé, práce byla pro dospělé a volný čas (důchod) byl pro staré. Ale tento vzorec se změnil. Věk již nedefinuje, co ve svém životě děláme ani kdy to děláme. Dnes, více než kdykoli předtím, je na naší životní dráze více zatáček a zákrut. To je patrné zejména na pracovišti. Stejně jako populace stárne v důsledku prodlužující se délky života, stárne i pracovní síla.
Lidé pracují déle
, ať už z vlastní volby, nebo nutnosti.
Stárnutí populace se pochopitelně týká i učitelů. V roce 2017 učilo na základních a středních školách v Evropské unii téměř šest milionů pedagogů, z nich
starších 50 let byla více jak třetina
2). Zatímco generaci pedagogů mladších třiceti let zastupovalo v zemích evropské osmadvacítky půl milionu učitelů (9 %), věkovou hranici padesát let překročilo 2,1 milionu učitelů (36 %). V ČR dosáhla tato hodnota 43 procent. Hranici šedesátky překročilo v rámci EU 9 procent učitelů, přičemž v ČR to bylo 11 procent učitelů. Se zvyšujícím se věkem pro odchod do důchodu bude tato věková skupina učitelů do budoucna jedině narůstat. Demografické prognózy předpovídají, že v roce 2050 by měla být jen v České republice každá třetí osoba starší 65 let.
Pracovní schopnost a věk
Obecně přijímaným předpokladem je, že s přibývajícím věkem úměrně klesá pracovní schopnost. Přinejmenším podle zjištění týmu badatelů z filozofické fakulty Masarykovy univerzity to však nemusí být úplně pravda. Autoři
studie /3/
provedli v roce 2019 výzkum, do kterého se zapojilo více jak pět set učitelů českých středních škol. Badatelé využili teoretický rámec
pracovní schopnosti
(
work ability
), který je v zahraniční literatuře definován jako rovnováha mezi osobními zdroji pracovníka a požadavky jeho práce, přičemž tuto rovnováhu hledáme v průběhu celého pracovního života a musíme ji neustále přizpůsobovat měnícím se podmín

Související dokumenty

Pracovní situace

Kalendář
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Rozvoj pedagogických pracovníků
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
VP a pedagogicko-psychologická poradna
VP a speciálně pedagogické centrum
Výchovný poradce a další (ne školské) organizace
Školská rada - základní údaje
Povinnosti ředitele školy a zřizovatele v souvislosti se školskou radou
Volby do školské rady
Činnost školské rady
Kdy použít hlavičkový papír
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Zajištění personalistiky ve škole
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Komunikační strategie školy - šablony

Poradna

Rozsah PPČ u ředitele školy
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
Odvolání ředitele střediska volného času
Ředitel školy a pracovní smlouva
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Odvolání ředitele školy
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
Jmenování ředitele
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy