Vlastní hodnocení školy
Můžete mi prosím objasnit, jak je to s „Vlastním hodnocením školy“ v případě základních uměleckých škol (ZUŠ)? ZUŠ se řídí podle své vyhlášky, „Vlastní hodnocení školy“ je obsaženo ve vyhlášce pro základní školy. Hodnocení práce naší školy tak jako tak provádíme. Vidíme v něm nástroj na zlepšení (uvědomění si) nedostatků a rezerv. Zajímá mne Váš právní názor, protože jsem se setkala s různým pojetím.
Související předpisy:
* zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „školský zákon“)
ODPOVĚĎ:
Poukazujete na bolavé místo školské legislativy, její „děravost“. Nedá nám totiž jednoznačnou odpověď. Povinnost vypracovat „Vlastní hodnocení školy“ je dána školským zákonem:
Školský zákon, § 12
(1) Hodnocení školy se uskutečňuje jako vlastní hodnocení školy a hodnocení Českou školní inspekcí.
(2) Vlastní hodnocení školy je východiskem pro zpracování výroční zprávy o činnosti školy a jedním z podkladů pro hodnocení Českou školní inspekcí.
(1) Hodnocení školy se uskutečňuje jako vlastní hodnocení školy a hodnocení Českou školní inspekcí.
(2) Vlastní hodnocení školy je východiskem pro zpracování výroční zprávy o činnosti školy a jedním z podkladů pro hodnocení Českou školní inspekcí.
Pochyby vznikají proto, že zde není uvedeno, kterých škol se tato povinnost týká. Závěr se můžeme jen pokusit odvodit z jiných ustanovení školského zákona a prováděcích předpisů, zejména Vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy. V právních výkladech nebo jiných pokynech MŠMT odpověď nenajdeme.
Pokud tedy v nejdůležitějším právním předpisu, v § 12 školského zákona, není uveden výčet typů škol, které mají hodnocení zpracovat, pak musíme vycházet z předpokladu, že se týká všech škol, tedy i ZUŠ. I přesto, že je ve druhém odstavci zmíněna návaznost na výroční zprávy a ty, jak je známo, podle § 11 školského zákona, základní umělecké školy nezpracovávají.
V prováděcím předpisu, ve vyhlášce č. 15/2005 Sb., také nenajdeme jednoznačnou odpověď, pouze ustanovení, ze kterého se dá oklikou odvodit nezbytnost zpracovat vlastní hodnocení:
§ 1, Rámcová struktura a obsah dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy (v kraji)
(2) Dlouhodobý záměr obsahuje vždy:
b) strategické směry rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy a způsob jejich realizace a podpory v těchto oblastech: 7. základní umělecké vzdělávání,
(3) U každého strategického směru podle odstavce 2 písm. b) se uvádí analýza současného stavu,…
(2) Dlouhodobý záměr obsahuje vždy:
b) strategické směry rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy a způsob jejich realizace a podpory v těchto oblastech: 7. základní umělecké vzdělávání,
(3) U každého strategického směru podle odstavce 2 písm. b) se uvádí analýza současného stavu,…
Nelze si představit provedení analýzy bez podkladů ze škol.
Zpracování vlastního hodnocení u ZUŠ je logické a potřebné také z pohledu obecných principů řízení. Ty vyžadují krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé plánování, a každý plán by měl být také vyhodnocován. Ten dlouhodobý nejlépe ve vlastním hodnocení školy.
Jaký je závěr? Sami uvádíte, že vlastní hodnocení školy zpracováváte, že je potřebné a účelné. Doporučuji v této praxi pokračovat.