Fungování ředitele ve škole je pro kvalitu vzdělávání úplně stejně důležité jako působení učitele ve třídě. Je proto dobře, že se otázka výběru a profesního rozvoje ředitelů – a povědomí o ředitelování coby svébytné profesi ve školství – dostává do popředí pozornosti.
Pro vyhledávání a výběr ředitelů škol je zásadní správně chápat povahu této pozice. Jako každá vrcholová pozice spojená s konečnou odpovědností za určitou organizaci je funkce ředitele školy navýsost komplexní. Hodně bývá diskutována otázka negativně vymezeného střetu povinností manažersko-administrativních s rolí ředitele jako pedagogického leadera. Avšak výstižnější by bylo říci, že postavení ředitele školy v sobě kombinuje dvě role, které nakonec musí být v určité rovnováze: leadership institucionální, jehož jedním výsekem je působení ředitele coby statutárního orgánua manažera, a leadership pedagogický.
Institucionální leadership znamená, že ředitel