Výklad pojmu "zveřejnění na přístupném místě ve škole/školském zařízení"

Vydáno: 4 minuty čtení
Problematika výkladu pojmu „zveřejnění na přístupném místě ve škole/školském zařízení“ se vztahuje na některé dokumenty, které patří k povinně vedené dokumentaci škol, respektive školských zařízení. Jde například o školní vzdělávací program (dále jen „ŠVP“) podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (dále jen „školský zákon“), ve znění pozdějších předpisů, školní řád, respektive vnitřní řád podle ustanovení § 30 odst. 3 školského zákona, o výroční zprávu o činnosti školy podle ustanovení § 7 odst. 2 vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy, ve znění pozdějších předpisů nebo o vyhlášení prvního kola přijímacího řízení na střední školy podle ustanovení § 2 vyhlášky č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách, ve znění pozdějších předpisů.
Ohledně těchto (a některých dalších) dokumentů je stanovena povinnost (uložená řediteli školy, školského zařízení) jejich zveřejnění na přístupném místě ve škole, respektive ve školském zařízení.
„Přístupné místo“ znamená, že všichni adresáti daného dokumentu (například žáci, studenti, zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků a zaměstnanci) musí mít možnost si jej kdykoliv prostudovat a nahlédnout do něj. Musí se tedy jednat o místo těmto osobám volně přístupné.
Výroční zpráva, ŠVP, školní řád, respektive vnitřní řád, popřípadě další dokumenty, u nichž školská legislativa stanoví, že mají být zveřejněny na přístupném místě ve škole, by tedy měly být výše uvedeným osobám neustále k dispozici ve škole, respektive školském zařízení. Vzhledem k tomu, že školská legislativa nepředepisuje, v jaké podobě mají být tyto dokumenty na příslušném místě zveřejněny – zda v elektronické či listinné, obě varianty jsou přípustné. Je tedy možné považovat za splnění podmínky zveřejnění na přístupném místě ve škole, respektive školském zařízení takový stav, kdy je na chodbě školy umístěn počítač, který je výše uvedeným osobám zpřístupněný, a to nejen ve smyslu fyzickém, ale také v tom smyslu, že není k přístupu nutné znát login, heslo a podobně a v němž jsou uvedené dokumenty obsaženy.
Pokud je u dokumentů, u nichž školská legislativa požaduje, aby byly zveřejněny na přístupném místě ve škole, respektive školském zařízení, toto zveřejnění řešeno tím způsobem, že je pouze například na nástěnce na chodbě školy umístěna informace o tom, že tyto dokumenty jsou uloženy k nahlédnutí v ředitelně školy (popřípadě ve sborovně či kanceláři školy), pak nelze takový postup považovat za splnění podmínky uvedené v citovaných ustanoveních školské legislativy, že dokument byl zveřejněn na přístupném místě ve škole, respektive školském zařízení (v ředitelně školy může probíhat nějaké jednání, nebo zde nemusí být nutně někdo neustále přítomen, v kanceláři školy může být tento přístup omezen úředními hodinami).
V takovém případě se bude jednat o porušení ustanovení § 5 odst. 3 školského zákona (jde-li o ŠVP), ustanovení § 30 odst. 3 školského zákona (jde-li o školní, respektive vnitřní řád), ustanovení § 7 odst. 2 vyhlášky č. 15/2005 Sb. (jde-li o výroční zprávu), popřípadě o porušení dalších právních předpisů školské legislativy, v nichž je tato povinnost uložena.
Poznámka: Povinnost stanovená v ustanovení § 5 odst. 3 školského zákona se týká pouze ŠVP, nikoli učebních dokumentů, podle kterých je poskytováno vzdělávání do vydání ŠVP.

Související dokumenty

Pracovní situace

Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
BOZP - přehled základní legislativy
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Školní psycholog na základní škole
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Evidence pracovní doby ve školství
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Vlastní hodnocení školy - právní úprava

Poradna

Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu
Ředitel školy - uzavírání a vyplácení DPP
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

671/2004 Sb. , kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách
15/2005 Sb. , kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy