Zajištění BOZP ve školách
2. část
Úvodem
Tímto článkem pokračujeme v malém seriálu, který jsme zahájili v minulém čísle
našeho časopisu a
který se týká výkladu Metodického pokynu k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví
dětí, žáků a
studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže
a
tělovýchovy, který byl vydán dne 22. prosince 2005 pod č. j. 37 014/2005-25. Jak
jsme si uváděli
již v minulých číslech našeho časopisu, je zatím jediným obecně závazným předpisem,
kterým se řídí
ve školách a školských zařízeních bezpečnost a ochrana zdraví žáků, výhradně zákon
č. 561/2004
Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon) a
zejména jeho ustanovení § 29. Žádná prováděcí vyhláška, která by se zabývala bezpečností
a ochranou
zdraví dětí, žáků a studentů zatím vydána nebyla s výjimkou vyhlášky č. 64/2004
Sb., o evidenci
úrazů dětí, žáků a studentů. Tato vyhláška se však bezpečnosti a ochrany zdraví
dotýká jen
okrajově, neboť řeší až následky porušení předpisů a zásad bezpečnosti a ochrany
zdraví dětí, žáků
a studentů při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování
školských
služeb.
V našem dnešním článku tedy budeme pokračovat výkladem článků 6 až 10 výše zmíněného
Metodického pokynu k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů
ve školách a
školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy,
který byl vydán dne
22. prosince 2005 pod č. j. 37 014/2005-25.
Čl. 6 - Uvolňování žáků z vyučování
(1) Ředitel školy může ze závažných důvodů, zejména zdravotních, uvolnit žáka
na žádost zcela
nebo zčásti z vyučování některého předmětu; žáka se zdravotním postižením může také
uvolnit z
provádění určitých činností, popřípadě rozhodnout, že tento žák nebude v některých
předmětech
hodnocen. Konkrétní podmínky za nichž lze uvolnit z vyučování žáka, stanoví školní
řád.
(2) Žák nemůže být uvolněn z předmětu rozhodujícího pro odborné zaměření absolventa.
V předmětu
tělesná výchova ředitel školy uvolní žáka z vyučování na písemné doporučení registrujícího
praktického lékaře pro děti a dorost nebo odborného lékaře. Žák není z předmětu,
z něhož byl zcela
uvolněn, hodnocen.
(3) Ředitel školy je povinen přerušit vzdělávání žákyni z důvodu těhotenství
a mateřství,
jestliže praktické vyučování nebo praktická příprava probíhá na pracovištích nebo
spočívá v pracích
zakázaných těhotným ženám a matkám do konce devátého měsíce po porodu podle zvláštních
právních
předpisů, nebo jestliže vyučování podle lékařského posudku ohrožuje těhotenství
žákyně.1)
V tomto článku metodického pokynu se pojednává o problému uvolňování žáků z vyučování,
což v
praxi často činí problémy. Ředitelům škol se zde dává návod k jednotnému postupu.
V zásadě je možné
uvolnit žáky zcela nebo zčásti z vyučování kteréhokoliv předmětu. Zcela logickou
a asi bližšího
komentáře nepotřebnou je však zásada, že žák nemůže být uvolněn z předmětu rozhodujícího
pro
odborné zaměření absolventa. Tím se okruh předmětů, z kterých může být žák uvolněn,
zužuje.
Velice důležitým požadavkem však je, že konkrétní podmínky, za nichž lze uvolnit
z vyučování
žáka, stanoví školní řád. Podle ustanovení § 30 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním,
základním,
středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) platí, že ředitel školy
vydá školní
řád. Školní řád upravuje zejména podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí, žáků,
studentů a
jejich zákonných zástupců ve škole nebo školském zařízení a podrobnosti o pravidlech
vzájemných
vztahů s pedagogickými pracovníky, provoz a vnitřní režim školy nebo školského zařízení
a podmínky
zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků nebo studentů a jejich ochrany
před sociálně
patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí. Vzhledem
k tomu, že je
povinností žáka plnit povinnou školní docházku, zapadá do tohoto rámce otázka uvolňování
z
vyučování, neboť i ta musí mít svá pravidla a ona pravidla ji nejlépe dává školní
řád jako vnitřní
předpis školy nejvyšší právní síly.
Vzhledem k tomu, že v praxi nejčastěji dochází k uvolňování žáků z předmětu tělesná
výchova z
různých zdravotních důvodů, stanoví metodický návod jako podmínku písemné doporučení
registrujícího
praktického lékaře pro děti a dorost nebo odborného lékaře. Lékař pak doporučí řediteli
školy
má-li povolit uvolnění z tělesné výchovy zcela nebo jen zčásti.
Odstavec třetí upravuje podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při praktickém
vyučování
nebo praktické přípravě. Vzhledem k tomu, že se jedná o přípravu na práci, musí
se také aplikovat
pracovněprávní předpisy. Metodický návod proto přímo hovoří o pracích zakázaných
těhotným ženám a
matkám do konce devátého měsíce po porodu podle zvláštních právních předpisů, čímž
se rozumí
ustanovení § 150 zákoníku práce a vyhláška č. 288/2003 Sb., kterou se stanoví práce
a pracoviště,
které jsou zakázány těhotným ženám, kojícím ženám, matkám do konce devátého měsíce
po porodu a
mladistvým, a podmínky, za nichž mohou mladiství výjimečně tyto práce konat z důvodu
přípravy na
povolaní. V této vyhlášce jsou vyjmenovány nejen práce, které jsou výslovně mladistvým
zakázány,
ale jsou zde stanoveny i hmotnostní limity pro přenášení břemen mladistvými. Tato
zásada je v
praxi jasná již z doby, kdy byla právní úprava učňovského školství obsažena v zákoníku
práce, tehdy
platily o pracích zakázaných ženám a mladistvým rezortní předpisy a tyto dopadaly
i na žáky, kteří
vykonávají u zaměstnavatelů přípravu na povolání.
Pro práci s vyhláškou č. 288/2003 Sb. je třeba si uvědomit ještě jednu zásadu,
a to že v mnohém
navazuje na nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví
zaměstnanců
při práci, ve znění pozdějších předpisů, neboť byla vydána o dva roky později. Nařízení
vlády č.
178/2001 Sb. totiž navíc upravuje podmínky ochrany zdraví zaměstnanců obecně pro
všechny
zaměstnance, kteří mají pracovněprávní způsobilost tedy od 15 let a okamžiku dokončení
povinné
školní docházky. V ustanovení § 6 pak například vyhláška č. 288/2003 Sb. zakazuje
práce spojené se
zvýšenou zátěží pohybového ústrojí překračující pro celkovou fyzickou zátěž limitní
hodnoty
stanovené pro mladistvé zvláštním právním předpisem a tímto zvláštním předpisem
je právě nařízení
vlády č. 178/2001 Sb. a jeho příloha č. 5, kde jsou v tabulkách 2 a 3 uvedeny hodnoty
energetického
výdeje (netto) chlapců a dívek ve věku 15 až 18 let při fyzické práci vykonávané
převážně velkými
svalovými skupinami. Dále například toto nařízení vlády obsahuje seznam karcinogenů
a mutagenů a
vyhláška č. 288/2003 Sb. jednoznačně zakazuje práci mladistvých s těmito látkami.
Z toho je patrná
provázanost obou těchto předpisů.
Čl. 7 - Osobní ochranné pracovní prostředky
Osobní ochranné pracovní prostředky (dále jen “ochranné prostředky“) se žákům
poskytují při
vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech, pokud to vyžaduje ochrana jejich
života a
zdraví.2) Škola je žákům poskytuje podle vlastního seznamu,
zpracovaného na
základě vyhodnocení rizik a konkrétních podmínek na pracovišti. Škola dbá, aby ochranné
prostředky
byly v použitelném stavu, a kontroluje jejich užívání.
Tento článek již neodkazuje na pracovněprávní předpisy jako tomu bylo ve starých
metodických
pokynech, nicméně hned úvodem můžeme konstatovat, že právní úprava poskytování osobních
ochranných
pracovních prostředků je principielně stejná ve školských předpisech ve vztahu školy
k žákům a
studentům jako v pracovněprávních předpisech pro vztah školy k zaměstnanci. Již
několikrát jsme si
na stránkách našeho časopisu hovořili o dvojjediné roli ředitele školy, který vystupuje
jako
statutární orgán ve vztahu k zaměstnancům školy a statutárním orgánem školské právnické
osoby
podle § 131 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném
vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a zde se právě plně ukazuje
onen shodný
postup vůči zaměstnancům a vůči žákům a studentům v oblasti bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci
v praxi.
Základ pracovněprávní úpravy poskytování osobních ochranných pracovních prostředků
tvoří
ustanovení § 133a zákoníku práce a na ně navazující nařízení vlády č. 495/2001 Sb.,
kterým se
stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků,
mycích,
čisticích a dezinfekčních prostředků. Tyto předpisy mají za cíl podrobně rozpracovat
povinnosti
zaměstnavatele ve vztahu k zaměstnancům pokud se týká poskytování prostředků individuální
ochrany
před riziky. Evropské právo totiž klade na tuto problematiku totiž nesmírný důraz,
neboť - jak
známo - ji upravuje i samostatnou individuální směrnicí č. 89/656/EEC, o minimálních
bezpečnostních a zdravotních požadavcích na používání osobních ochranných pracovních
prostředků.
Ustanovení § 133a zákoníku práce navazuje bezprostředně na ustanovení § 132 zákoníku
práce, ve
kterém se zaměstnavateli ukládá povinnost provádět soustavnou prevenci rizik. Problematikou
prevence rizik se zabývá velice podrobně tzv. rámová směrnice o BOZP (směrnice č.
89/391/EEC o
zavádění opatření směřujících ke zvyšování bezpečnosti a ochrany zdrví při práci).
Prevence rizik
je zde definována jako soubor všech opatření vyplývajících z právních a ostatních
předpisů k
zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a z opatření zaměstnavatele, která
mají za cíl
předcházet rizikům, odstraňovat je nebo minimalizovat působení neodstranitelných
rizik. V podstatě
jde však o celý proces jehož cílem je optimalizace rizika. Tento proces sestává
ze dvou částí, kde
první část se zabývá identifikací, hodnocením a srovnáváním rizik a přináší potřebné
podklady pro
druhou část procesu, ve které jsou přijímána opatření pro jejich snížení na minimální
míru. Z
výslovného ustanovení § 132a odst. 4 zákoníku práce pak vyplývá, že nelze-li rizika
odstranit, je
zaměstnavatel - v našem pojetí škola - povinen je vyhodnotit a přijmout opatření
k omezení jejich
působení tak, aby ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců bylo minimalizováno.
A právě do druhé části procesu prevence rizika za situace, kdy nejde rizika odstranit
nebo
dostatečně omezit technickými prostředky nebo opatřeními v oblasti organizace práce,
zapadá
povinnost zaměstnavatele (školy) poskytovat zaměstnancům (žákům) osobní ochranné
pracovní
prostředky. V této souvislosti se mimo jiné ukládá povinnost dávat přednost prostředkům
kolektivní
ochrany oproti prostředkům individuální ochrany. Pod pojmem "kolektivní ochrana"
se rozumí v
pracovním právu ochrana pro více zaměstnanců společně, např. zavedením nové technologie
na
pracovišti, odstraněním namáhavé práce apod. Pod pojmem "individuální ochrana" se
rozumí právě
poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, pracovních oděvů a obuvi,
mycích, čistících
a dezinfekčních prostředků a ochranných nápojů. Zjednodušeně řečeno, individuální
ochrana však
nastupuje až tam, kde nelze vyloučit škodlivé vlivy prostředky kolektivní ochrany.
Jen pro úplnost je třeba podotknout, že vlastní pojem "riziko" není zákoníkem
práce ani jiným
právním předpisem blíže definován. V ustanovení § 134c zákoníku práce se pouze podává
příkladný
výčet rizikových faktorů nepříznivě ovlivňujících zdraví zaměstnanců a ukládá se
zaměstnavateli
povinnost měřením sledovat a kontrolovat jejich hodnoty. V pojetí tohoto ustanovení
jsou rizikovými
faktory zejména faktory fyzikální (např. hluk, vibrace), chemické (např. karcinogeny),
biologické
činitele (např. viry, bakterie, plísně), a nepříznivé mikroklimatické podmínky (např.
extrémní
chlad, teplo a vlhkost). V teorii bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se pojem
„riziko“ definuje
jako kombinace pravděpodobnosti a rozsahu možného zranění nebo poškození zdraví
zaměstnance,
vystavenému v pracovním procesu jednomu nebo více potencionálním zdrojům pracovních
úrazů nebo
ohrožení zdraví zaměstnance .
Možná, že se čtenáři bude zdát nadbytečné, že tak dlouze se zabýváme výkladem
pracovněprávních
předpisů. Nicméně - jak jsme konstatovali výše - ředitel školy musí postupovat stejně
při
poskytování osobních ochranných pracovních prostředků jak vůči zaměstnanců tak vůči
žákům a
studentům. Navíc výše citovaný článek metodického pokynu je, pokud se týká návodu,
jak má ředitel
školy postupovat při poskytování osobních ochranných prostředků žákům a studentům,
velice stručný.
Stanoví, že škola je žákům poskytuje podle vlastního seznamu, zpracovaného na základě
vyhodnocení
rizik a konkrétních podmínek na pracovišti a jak má ředitel hodnotit rizika a co
je to hodnocení
rizik vůbec nepopisuje ani tento metodický návod ani jiný obecně závazný školský
předpis. Z toho
důvodu odkazujeme a připomínáme pracovněprávní předpisy. Školské předpisy totiž
dnes vychází ze
zásady, že co je již někde obecně závazným právním předpisem upraveno, že nebudou
zbytečně
opakovat. Proto v našem výkladu odkazujeme na ustanovení § 133a zákoníku práce a
na nařízení vlády
č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních
ochranných
pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků, neboť jsou
v plném rozsahu
použitelné pro školy při poskytování osobních ochranných pracovních prostředků žáků
a studentům
zejména na praxi.
Pokud se týká definice samotného pojmu „osobní ochranné pracovní prostředky“
tak ta je obsažená
v ustanovení § 133a odst. 1 zákoníku práce. Podle ní osobní ochranné pracovní prostředky
jsou
ochranné prostředky, které musí chránit zaměstnance před riziky, nesmí ohrožovat
jejich zdraví,
nesmí bránit při výkonu práce a musí splňovat požadavky stanovené prováděcím předpisem.
Hlavní
důraz je v této definici kladen na to, že osobní ochranný pracovní prostředek nesmí
bránit při
výkonu práce a musí splňovat požadavky stanovené prováděcím právním předpisem, tedy
nařízením
vlády č. 21/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na osobní ochranné prostředky.
Výkladově největší problémy v praxi způsobuje rozlišení hranice pracovních oděvů
a obuvi
poskytovaných jako osobních ochranných pracovních prostředků a běžných pracovních
oděvů a obuvi,
které nejsou určeny k ochraně zdraví zaměstnanců před riziky a které nepodléhají
při práci
mimořádnému opotřebení nebo znečištění.
Jinak samozřejmě platí obecná zásada, každý je povinen dbát podle svých možností
o svou vlastní
bezpečnost, o své zdraví i o bezpečnost osob, kterých se bezprostředně dotýká jeho
jednání,
případně opomenutí v práci. Každý zaměstnanec - u nás žák nebo student - by proto
měl při práci
používat vhodný pracovní oděv a obuv, neboť i ze statistik pracovních úrazů je možno
dobře
dokumentovat, že v řadě případů úrazů je jednou z příčin nevhodný oděv nebo obuv
zaměstnance. Pokud
praktické vyučování nebo odborná příprava probíhá na pracovištích konkrétního zaměstnavatele
musí
škola se zaměstnavatelem konzultovat a následně řádně poučit žáky a studenty, aby
se tak předešlo
ohrožení zdraví žáků, případně jiných osob. Tato povinnost mimo jiné vyplývá přímo
z ustanovení §
29 odst. 2 školského zákona, kde je výslovně stanoveno, že „Školy a školská zařízení
zajišťují
bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním přímo
souvisejících
činnostech a při poskytování školských služeb a poskytují žákům a studentům nezbytné
informace k
zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.“ Jinak samozřejmě obdobné ustanovení v §
132 odst. 3
zákoníku práce. Odpovědnost zaměstnavatele za pracovní úrazy a nakonec i odpovědnost
školy za
školní úrazy je objektivní a odpovědný subjekt se při vyšetřování příčin úrazu již
nemůže vyvinit s
poukazem na skutečnost, že dotyčný měl na sobě nevhodné ošacení, když neprokáže,
že ho náležitě
poučil jaké oděvy a jakou obuv by měl při práci používat.
Je však třeba ještě hned v této souvislosti vyjasnit, že běžné pracovní oděvy
a obuv
zaměstnavatel zaměstnancům neposkytuje. Tato zásada platí samozřejmě i pro školy.
Jako osobní
ochranné pracovní prostředky poskytuje zaměstnavatel a tedy i škola pracovní oděv
nebo obuv pouze v
prostředí, v němž podléhají mimořádnému opotřebení nebo znečištění. Tato zásada
vyplývá z
ustanovení § 133a odst. 2 zákoníku práce. Definice pojmu „mimořádné opotřebení a
znečištění“ však
ani samo ustanovení § 133a zákoníku práce ani nařízení vlády neobsahuje. Za platnosti
starých
předpisů pro poskytování osobních ochranných pracovních prostředků byl pojem „mimořádné
opotřebení“
definován jako opotřebení, kdy po roce používání již oděv nebo obuv není použitelný
a neplní svůj
účel.
Nicméně i samo nařízení vlády č. 495/2001 Sb. obsahuje ještě několik dalších
zásad, z nichž lze
dovodit povinnost pro zaměstnavatele a potažmo tedy i pro školy, byť výslovně tak
označeny
nejsou.
V prvé řadě se jedná o povinnost zaměstnavatele seznámit zaměstnance s používáním
osobních
ochranných pracovních prostředků. V podmínkách školního vyučování se jedná o povinnost
školy
seznámit žáky a studenty s požíváním osobních ochranných pracovních prostředků.
Řada osobních
ochranných pracovních prostředků používaných v praxi jsou značně složité (např.
chrániče sluchu s
přijímačem a nízkofrekvenční indukční smyčkou nebo izolační dýchací přístroje s
přívodem vzduchu a
tyto dotyčnému předat k používání bez toho, aniž by byl zaměstnavatelem nebo školou
podrobně
seznámen nízkofrekvenční indukční smyčkou nebo izolační dýchací přístroje s přívodem
vzduchu),
takže není možno s návodem na obsluhu. Je nesporné, že neodborné použití takového
osobního
ochranného pracovního prostředku by mohlo vést k jeho naprostému znehodnocení, nemluvě
o tom, že by
mohlo ohrozit zdraví dotyčného, namísto aby jej chránilo.
Dále musí zaměstnavatel nebo škola zajistit, že používat osobní ochranné pracovní
prostředky
bude pouze jeden žák nebo student. Používání osobní ochranných pracovních prostředků
více žáky nebo
studenty je ve smyslu ustanovení § 3 odst. 3 nařízení vlády č. 495/2001 Sb. možné
jen tehdy, že
byla učiněna opatření, která zamezí ohrožení přenosnými nemocemi. To samozřejmě
platí v plném
rozsahu i pro školy. Z toho důvodu oděvy a obuv studenti a žáci bez předchozího
řádného vyčištěním
si nemohou vzájemně zapůjčovat.
Jak bylo konstatováno výše, zaměstnavatel a samozřejmě i škola musí ve smyslu
ustanovení § 133a odst. 4 zákoníku práce kontrolovat používání osobních ochranných pracovních prostředků.
To
předpokládá, že si bude vést seznam vydaných osobních ochranných pracovních prostředků.
Platí
zásada, že osobní ochranné pracovní prostředky zakoupené zaměstnavatelem nebo školou
zůstávají
stále jejich majetkem.
V neposlední řadě je zaměstnavatel a tedy i škola v souladu s ustanovením § 3 odst. 4 nařízení
vlády č. 495/2001 Sb. povinen stanovit způsob, podmínky a dobu používání osobních
ochranných
pracovních prostředků na základě četnosti a závažnosti vyskytujících se rizik, charakteru
a druhu
práce a pracoviště a s přihlédnutím k vlastnostem těchto osobních ochranných pracovních
prostředků.
Čl. 8 - První pomoc a ošetření
(1) Škola a osoba, na jejímž pracovišti se uskutečňuje praktické vyučování nebo
praktická
příprava, zajistí, aby byly vytvořeny podmínky pro včasné poskytnutí první
pomoci3) a lékařského ošetření při úrazech a náhlých onemocněních.
Odpovídá
za vhodné rozmístění lékárniček první pomoci s potřebným vybavením4).
Rovněž
zajistí, aby se zásadami poskytování první pomoci byli seznámeni žáci a všichni
zaměstnanci školy.
Na vhodných místech umístí seznam telefonních čísel zdravotnických zařízení včetně
zdravotnických
zařízení zajišťujících dopravu raněných, nemocných a rodiček. O provedených opatřeních
informuje
kromě pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců školy i žáky.
(2) Podle závažnosti úrazu a s ohledem na věk zraněného žáka, případně další
okolnosti, zajistí
škola jeho doprovod do zdravotnického zařízení a zpět nebo domů, popřípadě do školského
zařízení
pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy nebo školského zařízení pro preventivně
výchovnou
péči. O události a provedených opatřeních informuje neprodleně zákonného zástupce
žáka. Doprovodem
může být pouze zletilá osoba, osoba plně způsobilá k právním úkonům a v pracovněprávním
vztahu ke
škole.
(3) Opatření k zajištění první pomoci provede škola i při školních akcích konaných
mimo
školu.
(4) Rozsah vybavení prostředky pro poskytnutí první pomoci při zotavovací akci
stanovuje
zvláštní právní předpis.5)
Obdobné povinnosti jako jsou uvedeny v tomto článku metodického pokynu jsou upraveny
v
ustanovení § 133 odst. 1 písm. h) zákoníku práce jako povinnosti zaměstnavatele
vůči zaměstnancům,
tedy povinnosti školy vůči učitelům, takže řada těchto opatření se i zde prolíná,
neboť ředitel
školy je musí zajišťovat jak vůči zaměstnancům - učitelům, tak vůči žákům.
V praxi se však nejčastěji jedná o to, aby po celou dobu vyučování byla zajištěna
možnost
přivolat lékařskou záchrannou službu, a aby tedy byl ve škole po celou dobu výuky
k dispozici
seznam telefonních čísel zdravotnických zařízení včetně zdravotnických zařízení
zajišťujících
dopravu raněných a nemocných. Pracovněprávní předpisy upravují tuto povinnost jako
povinnost
zaměstnavatele vůči zaměstnancům především v citovaném § 133 odst. 1 písm. h) zákoníku
práce.
Následně pak v ustanovení § 29 nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví
podmínky ochrany
zdraví zaměstnanců při práci, ve znění pozdějších předpisů je stanovena povinnost
zaměstnavatele
vybavit pracoviště tzv. sanitárními a pomocnými zařízeními v rozsahu upraveném přílohou
č. 11 k
tomuto nařízení. Toto ustanovení lze aplikovat zase vůči učitelům. I když se zde
pouze obecně
stanoví, že škola zajistí, aby se zásadami poskytování první pomoci byli seznámeni
žáci a všichni
zaměstnanci škol, není určitě na škodu věci, když by základní zásady byly upraveny
přímo školním
řádem, s kterým musí být seznámeni jak žáci, tak jejich zákonní zástupci tak samozřejmě
všichni
zaměstnanci škol.
Nakonec je třeba zdůraznit, že v praxi nelze ani podcenit význam toho, aby byl
zajištěn doprovod
zraněného nebo nemocného žáka k lékaři, a aby byli urychleně seznámeni zákonní zástupci
s tím, co
se stalo. Z toho důvodu metodický pokyn stanoví jednak, že doprovodem nemocného
nebo zraněného
žáka může být pověřena pouze zletilá osoba nebo osoba plně způsobilá k právním úkonům
a v
pracovněprávním vztahu ke škole a že škola o musí události a provedených opatřeních
neprodleně
informovat zákonného zástupce žáka. To souvisí s odpovědností školy za zdraví žáka
a s tím, aby
zraněný žák např. při cestě k lékaři neutrpěl ještě těžší zranění např. při přechodu
silnice.
S obsahem tohoto článku bezprostředně souvisí hygieny ve školách. Podmínky pro
sanitární
zařízení ve školách určených pro žáky jsou upraveny ustanovením § 59 vyhlášky č.
137/1998 Sb., o
obecných technických požadavcích na výstavbu, ve znění pozdějších předpisů. Dalším
předpisem,
který upravuje již speciálně otázku hygieny ve školách je přímo zákon č. 258/2000
Sb., o ochraně
veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů. Zde v oddílu 2 v ustanoveních §§
7 až 14 jsou
upraveny podmínky pro výchovu, vzdělávání a zotavení dětí a mladistvých, podmínky
vnitřního
prostředí stavby a hygienické požadavky na venkovní hrací plochy pro hry dětí. Jednotlivá
zde
obsažená ustanovení řeší hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních
a školských
zařízení, zařízení sociálně výchovné činnosti a zařízení pro děti vyžadující okamžitou
pomoc,
zotavovací akce, podmínky účasti dětí ve škole v přírodě a na zotavovací akci, podmínky
účasti
fyzických osob činných při škole v přírodě a zotavovací akci, povinnost základní
školy a
předškolního zařízení, které vysílají děti na školu v přírodě, a pořádající osoby,
jiné podobné
akce pro děti, vnitřní prostředí staveb a hygienické požadavky na venkovní hrací
plochy. K tomu
jsou pak vydány ještě dva prováděcí předpisy a to vyhláška č. 108/2001 Sb., kterou
se stanoví
hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých
školských
zařízení, ve znění pozdějších předpisů a vyhláška č. 106/2001 Sb., o hygienických
požadavcích na
zotavovací akce pro děti, ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 108/2001 Sb. upravuje v zásadě hygienické podmínky provozu škol jako
v pracovním
právu to upravuje nařízení vlády č. 178/2001 Sb. Vyhláška č. 106/2001 Sb. je důležitá
zase z toho
důvodu, že obsahuje v příloze č. 4 minimální rozsah vybavení lékárničky pro zotavovací
akce pro
děti a pro školy v přírodě. V jiném předpise obsah lékárničky první pomoci pro školu
blíže upřesněn
není a tak je možno praxi využít této vyhlášky při stanovení obsahu lékárničky,
kterou bude
vybavena škola.
Tyto předpisy jsou tedy oním prováděcím předpisem ve smyslu odstavce 4 výše citovaného
článku.
Čl. 9 - Poučení žáků
(1) Škola zajistí, aby žáci byli poučeni o možném ohrožení zdraví a bezpečnosti
při všech
činnostech, jichž se účastní při vzdělávání nebo v přímé souvislosti s ním. Žáky
zároveň seznámí s
konkrétními pokyny, právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví
žáků6) a se zásadami bezpečného chování, s možnými riziky
a odpovídajícími
následnými opatřeními, se kterými se mohou žáci setkat ve škole, jejím okolí a při
činnostech mimo
školu (například nebezpečí od neznámých lidí, nebezpečí násilí a šikany7),
nálezy nebezpečných předmětů apod.). Dále žáky seznámí s ustanoveními předpisů a
pokynů k
zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, pokud se vztahují na příslušnou činnost,
akci nebo
pracoviště a průběžně také s ustanoveními školního řádu, vnitřního řádu, řádů dílen,
laboratoří,
odborných pracoven, sportovních zařízení, tělocvičen a hřišť a jiných pracovišť
a s dalšími
opatřeními školy, jež mohou mít bezpečnostně preventivní význam.
(2) Dokladem o provedeném poučení je záznam poučení (např.: v třídní knize),
přílohou je osnova
poučení. Pokud to stanoví předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, nebo
je-li to
odůvodněno rizikem činnosti, budou znalosti žáků ověřeny.
(3) Žáky, kteří nebyli v době poučení přítomni, je třeba v nejbližším vhodném
termínu poučit. Ve
složitějších případech, zejména při seznámení se s obsahem důležitých předpisů,
pokynů a norem o
bezpečnosti technických zařízení, se pořídí zápis podepsaný žáky, z něhož lze podle
potřeby
zjistit konkrétní obsah provedeného poučení.
Tento článek je oproti článku 8 zrušeného Metodického pokynu 29 159/2001-26 Ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 9. listopadu 2001 k zajištění bezpečnosti
a ochrany zdraví
dětí a žáků ve školách a školských zařízeních propracovanější a obsahově přesnější,
věcně však na
něj navazuje. Zásadně platí, že škola musí žáky seznámit s konkrétními bezpečnostními
pokyny a se
zásadami bezpečného chování a s čím se mohou žáci ve škole a v okolí školy setkat
(např. nebezpečí
od neznámých lidí, nebezpečí šikany ze strany spolužáků apod.). Seznámí žáky s
ustanoveními
bezpečnostních předpisů a pokynů, pokud se vztahují na příslušnou činnost, akci
nebo pracoviště a
průběžně s ustanoveními školního řádu, řádů dílen, laboratoří, odborných pracoven,
sportovních
zařízení, tělocvičen a hřišť a jiných pracovišť a s dalšími opatřeními školy, jež
mohou mít
bezpečnostně preventivní význam. Pokud to stanoví bezpečnostní předpisy, nebo je-li
to odůvodněno
rizikem činnosti, budou žáci z těchto znalostí přezkoušeni. O provedeném poučení
žáků učiní škola
záznam. Žáky, kteří nebyli v době poučení přítomni, je třeba v nejbližším vhodném
termínu poučit.
Ve složitějších případech, zejména při instruování o obsahu závažných bezpečnostně
technických
předpisů a pokynů, se pořídí zápis podepsaný žáky, z něhož lze podle potřeby zjistit
konkrétní
obsah provedené instruktáže.
Toto ustanovení má za cíl zajistit prevenci před školními úrazy žáků. Je známé,
že k úrazům dětí
a žáků dochází často pro jejich roztěkanost, lehkomyslné a riskantní jednání, který
dotyčný bez
zlého úmyslu z neznalosti rizika a nebezpečí prostředí, v němž se nachází, např.
při cestě do
školy, o přestávkách, při hrách, tělovýchovné, sportovní a jiné zájmové činnosti,
může ohrozit
nejen život svůj, ale i zdraví svých spolužáků. Žáci si musí od první třídy být
vědomi toho, že
existují nějaká hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví a že on stále nemůže být jen
objektem péče
druhých, ale že je v jeho vlastním zájmu, aby se na této péči aktivně podílel.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a
jiném vzdělávání
(školský zákon) na tuto otázku naráží, když v ustanovení § 30 ukládá řediteli školy
vydat školní
řád a řediteli školského zařízení vydat vnitřní řád, kde mimo jiné stanoví podmínky
zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků nebo studentů a jejich ochrany před sociálně
patologickými
jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí. Školní řád a vnitřní
řád musí ředitel
zveřejnit na přístupném místě ve škole nebo školském zařízení, prokazatelným způsobem
s ním
seznámí zaměstnance, žáky a studenty školy nebo školského zařízení a informuje o
jeho vydání a
obsahu zákonné zástupce nezletilých dětí a žáků.
Z toho důvodu je třeba, aby při zahájení školního roku byli žáci seznámeni se
školním řádem,
případně dalšími pokyny a instrukcemi ředitele k dodržování bezpečnosti a ochrany
zdraví ve škole.
Měli by být seznámeni s tím, co je zapotřebí dodržovat z hlediska bezpečnosti a
ochrany zdraví při
pobytu ve třídě, na chodbách, schodech a při pobytu ve školní jídelně.
Měl by jím být zdůrazněn zákaz nošení nevhodných, nebezpečných a jiných předmětů,
které nejsou
nutné k vyučování. Žáci by měli být kontrolováni minimálně při příchodu do školy.
Zároveň by měli
být upozorněni na bezpečnost při přecházení komunikací a seznámeni s minimálními
protipožárními
zásadami.
Před prázdninami by měli být žáci poučeni o škodlivosti kouření, požívání alkoholu
a seznámeni s
ostatními škodlivými vlivy, včetně nebezpečí seznamování se s neznámými osobami.
Měli by být
upozorněni na to, jak si počínat při nálezu nevybuchlé munice, odložených předmětů
apod. Důrazně by
jim měla být připomenuta dopravní disciplína chodců a nutnost dodržovat dopravní
předpisy při jízdě
na kole. Měli by být také upozorněni na nebezpečí koupání v neznámých místech, nebezpečí
rozdělávání ohně a zdržování se v nebezpečných prostorách.
O každém poučení musí být proveden zápis v třídní knize, včetně data a podpisu
příslušného
učitele.
Čl. 10 - Dozor nad žáky
(1) Školy jsou povinny vykonávat podle zvláštních předpisů nad nezletilými žáky
náležitý
dohled8). Kromě bezpečnostních hledisek zajišťují pedagogičtí
pracovníci při
dohledu nad žáky také výchovné působení (dále jen “dozor“9)),
a to v zájmu
předcházení škodám na zdraví, majetku a životním prostředí. O zajištění náležitého
dozoru rozhoduje
ředitel školy10). Vychází z konkrétních podmínek a přihlíží
zejména k
vykonávané činnosti, věku žáků a jejich rozumovému rozvoji (vyspělosti), dopravním
a jiným rizikům.
Ředitel školy pověří dozorem pedagogického pracovníka, stanoví rozvrh dozoru nad
žáky a vyvěsí ho
na takovém místě, aby bylo možno při kontrolní činnosti snadno rozpoznat, který
pedagogický
pracovník dozor koná.
(2) Pedagogický pracovník koná dozor nad žáky ve škole před vyučováním, po vyučování,
o
přestávkách mezi dvěma vyučovacími hodinami, podle potřeby při přechodu žáků z jedné
budovy školy
do druhé budovy školy, do školní jídelny, školní družiny apod. Při zajišťování dozoru
nad žáky se
postupuje podle rozvrhu dozoru. Jestliže ředitel školy povolí žákům pobyt ve škole
před
vyučováním, mezi dopoledním a odpoledním vyučováním nebo po vyučování, zabezpečí
jejich dozor.
Dozor ve škole začíná nejméně 20 minut před začátkem dopoledního a 15 minut před
začátkem
odpoledního vyučování a končí odchodem žáků ze školy po skončeném vyučování.
(3) Zajištění dozoru nad žáky - strávníky v zařízení školního stravování přísluší
vždy té
právnické osobě, která vykonává činnost zařízení školního stravování. Způsob, jakým
tento dohled
bude zajištěn, je na rozhodnutí ředitele tohoto zařízení školního stravování.
(4) Při akcích konaných mimo školu, kdy místem pro shromáždění žáků není škola,
začíná dozor 15
minut před dobou shromáždění na určeném místě. Po skončení akce dozor končí na předem
určeném místě
a v předem stanoveném čase. Místo a čas shromáždění žáků a skončení akce oznámí
škola nejméně
jeden den před konáním akce, buď zákonným zástupcům žáků, nebo přímo zletilým žákům.
(5) Podle rozhodnutí ředitele školy mohou dozor konat vedle pedagogických pracovníků
i jiné
osoby, které jsou zletilé, plně způsobilé k právním úkonům a jsou v pracovněprávním
vztahu ke
škole. Tyto osoby musí být řádně poučeny o povinnostech dozoru a ředitel školy o
tomto poučení
provede písemný záznam, který osoba pověřená dozorem podepíše.
(6) Pedagogičtí pracovníci vykonávají podle pokynů ředitele dozor i mimo školu,
např. při
praktickém vyučování, při praktické přípravě, při kurzech, exkurzích a jiných činnostech
vyplývajících ze školních vzdělávacích programů, při účasti na soutěžích, přehlídkách
popřípadě při
jejich přípravě a na jiných akcích organizovaných školou.
(7) Při akcích konaných mimo školu, kdy jsou jejich účastníci ubytováni v objektech
jiných osob,
dodržují žáci předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví a předpisy o požární
ochraně platné
v těchto objektech. Žáci dodržují stanovený režim dne a pokyny vydané pro dobu nočního
klidu. Za
seznámení žáků s těmito pokyny a za kontrolu jejich dodržování odpovídá vedoucí
akce nebo jím
určený pedagogický pracovník. Vedoucí akce rozhodne o způsobu provádění dohledu
v době nočního
klidu.
(8) Kromě ustanovení uvedených v tomto metodickém pokynu, jež mohou souviset
s výkonem dozoru,
existují ještě další zvláštní ustanovení v právních předpisech nebo ve vzdělávacích
programech:
například ustanovení o dělení tříd na skupiny, nebo jiná ustanovení o poměru mezi
počtem žáků a
počtem dozírajících osob, případně ustanovení podrobněji určující způsob výkonu
dozoru8).
Tyto zásady vychází ze základního ustanovení, kterým je § 422 občanského zákoníku,
podle kterého
je třeba nad nezletilými vykonávat náležitý dohled. Tuto povinnost mají kromě rodičů
i ti, kterým
byli nezletilí přechodně svěřeni. Tento dohled tedy vykonávají prostřednictvím svých
zaměstnanců
školy a školská zařízení. Výkon náležitého dohledu má z hlediska bezpečnosti a ochrany
zdraví žáků
mimořádný význam. Podle článku 14 Pracovního řádu pro zaměstnance škol a školských
zařízení je
dozor nad žáky činnost, kterou se vedle výchovného působení sleduje vykonávání náležitého
dohledu
nad nezletilými, a to v zájmu předcházení škodám na zdraví, majetku, přírodě a životním
prostředí
(§ 415, § 422 občanského zákoníku).
Náležitým dohledem není možno rozumět nepřetržité sledování, ale dohled, který
je přiměřený
okolnostem, zejména věku, zdravotnímu stavu, vlastnostem a chování nezletilého.
Učitel koná pedagogický dozor nad žáky ve škole před vyučováním, po vyučování,
o přestávkách,
při přechodu žáků z jedné budovy školy do druhé, do školní jídelny, školní družiny
apod. Při
zajišťování pedagogického dozoru nad žáky se postupuje podle rozvrhu pedagogického
dozoru, který
schvaluje ředitel školy.
Schválený rozvrh se vyvěsí ve škole na viditelném místě. Pedagogický dozor nad
žáky začíná 20
nebo 15 minut před začátkem vyučování a končí odchodem žáků ze školy po skončeném
vyučování.
Jestliže povolí ředitel školy některým žákům, především dojíždějícím, pobývat ve
škole přes
poledne, před vyučováním nebo po vyučování déle než je obvyklé, zabezpečí, aby tito
žáci nezůstali
bez dozoru. V rozvrhu dozoru stanoví způsob zabezpečení tohoto dozoru.
Podle rozhodnutí ředitele školy nebo školského zařízení mohou dozor ve výjimečných
případech
konat vedle pedagogických pracovníků i jiné odpovědné osoby, a to jen pokud to s
nimi bylo
dohodnuto.
Pedagogičtí pracovníci vykonávají podle pokynů ředitele dozor nad žáky i mimo
školu nebo školské
zařízení při praktickém vyučování, při kurzech, exkurzích a jiné činnosti předepsané
učebními
osnovami, při účasti na soutěžích, resp. při jejich přípravě a při pořádání jiných
akcí
organizovaných školou nebo školským zařízením.
Veškerá tato činnost směřuje k jedinému cíli - předcházet škodám, a to nejen
na zdraví, ale i na
majetku. Dojde-li totiž ke škodě, pak se především zkoumá, zda osoby, které jsou
povinny dohledem,
tento náležitý dohled nezanedbaly.
1) § 66 odst. 6 a § 97 odst. 7 zákona č. 561/2004 Sb., (školský
zákon).
2) § 132 odst. 1, 2 a § 133a zákona č. 65/1965 Sb., (zákoník práce),
nařízení
vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních
ochranných
pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků, nařízení vlády
č. 21/2003 Sb.,
kterým se stanoví technické požadavky na osobní ochranné prostředky.
3) § 133 odst. 1 písm. h) zákona č. 65/1965 Sb., (zákoník práce).
4) § 134 písm. f) zákona č. 65/1965 Sb., (zákoník práce).
5) Vyhláška č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací
akce pro
děti, ve znění pozdějších předpisů.
6) Přiměřeně se užije § 273 zákona č. 65/1965 Sb., (zákoník práce).
7) Metodický pokyn MŠMT k prevenci a řešení šikanování mezi žáky
škol a školských
zařízení č. j.: 28 275/2000-22
8) § 415, 422 zákona č. 40/1964 Sb., Občanský zákoník, ve znění
pozdějších
předpisů.
9) Pokud jde o pojem „dohled“ (užívaný občanským zákoníkem a zákonem
č. 561/2004
Sb.) a pojem „dozor“ (užívaný pracovním řádem), je nutné uvést, že pojem „dohled“
je obecným
zákonným pojmem, zatímco pojem „dozor“ je pojmem užívaným pouze v oblasti školství.
Z hlediska
praktického i právního však v těchto pojmech není žádný rozdíl (viz právní výklady
MŠMT).
10) § 164 odst. 1 písm. h) zákona č. 561/2004 Sb., (školský zákon).