S koncem školního roku 2020/2021 přichází poslední díl společného putování se zakladateli malých neveřejných základních škol. Na rozloučenou se zaměříme na různé překážky na cestě a změny, se kterými se museli a musejí jednotliví aktéři vyrovnávat. Ať už se jedná
o zřizovatele, ředitele, pedagogy či další hrdiny všednodenních příběhů sledovaných škol.
Opakované obtíže již před startem
V prvních dílech našeho seriálu jsme se věnovali úvahámo tom, zda a proč podstoupit dobrodružství vzniku nové školy. Příběh Mateřské EKO školky Lišky Bystroušky z okresu Praha-východ znovu ukazuje, že již v této fázi mohou budoucí zřizovatelé narazit na řadu obtíží. „Největším strašákem pro nás jsou finance. Jsme v okrese, kde jsou všechny školy přeplněné. Není šance si pronajmout jakoukoliv školskou budovu. Našli jsme sice objekt obce, který by bylo možné si pronajmout, ale museli bychom ho kompletně rekonstruovata zasekli jsme se na financích,“ líčí své útrapy Barbora Procházková, ředitelka a jednatelka již fungující mateřské školy.
Její snahy o rozjezd základní školy opakovaně selhávají. „Třikrát jsme uspěli s žádostí o zápis do rejstříku a třikrát jsme do září nedokázali školu rozjet. Krom financí jsou úskalím t