Zastupování

Vydáno:

Pokud v MŠ zastupuje důchodkyně, může být zařazena stejně jako učitelka, kterou zastupuje? Bylo by to možné ošetřit ve směrnici nebo by mohla zastupující důchodkyně podepsat, že se zařazením souhlasí?

Zastupování
PaedDr.
Jan
Mikáč
 
 
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
 
zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění p. p.
 
nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění p. p.
 
nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě
Při stanovení platových podmínek zastupující pracovnice je nutné odlišit
stanovení platové třídy
od
stanovení platového tarifu
(stupně). Při zařazování zaměstnance do platové třídy je rozhodující nejnáročnější práce, která je po zastupující pracovnici požadována. Pokud bude zaměstnavatel po zastupující pracovnici požadovat stejnou práci jako po zastupované, pak by ji měl zařadit do stejné platové třídy. Učitelka MŠ může být zařazena do 8. nebo 9. platové třídy. Zaměstnavatel přitom vychází z ustanovení nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě:
„8. platová třída
1. Vzdělávací a výchovná činnost směřující k získávání vědomostí, dovedností a návyků dětí v mateřské škole podle vzdělávacího programu.
9. platová třída
1. Tvorba vzdělávacího programu třídy mateřské školy. Aplikace vzdělávacích a výchovných metod včetně případné individuální práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.“
Pokud tedy zastupující pracovnice bude na škole
pracovat delší dobu,
třeba celý školní rok, a bude se podílet na zpracování a úpravách vzdělávacího programu, pak musí být zařazena do 9. platové třídy. Jestliže půjde jen o
krátkodobý pracovní poměr
v řádu dnů nebo týdnů, zastupující učitelka bude zřejmě jen pracovat podle hotového vzdělávacího programu, a bude tedy vykonávat jen práce v 8. platové třídě. Zde záleží na individuálním posouzení každého případu zaměstnavatelem, jak náročnou práci bude zastupující pedagog vykonávat. Dalším krokem je
stanovení platového tarifu,
nebo pokud uplatníme používanější pojem – platového stupně. Pedagogičtí pracovníci jsou do platových stupňů zařazováni podle délky započitatelné praxe (podle § 123 odst. 4 zákoníku práce) a míry jejího zápočtu. Při uplatnění tohoto principu se nedá vždy dosáhnout toho, aby byla zastupující pracovnice zařazena do stejného platového stupně jako zastupovaná učitelka. Není možné uzavřít ani žádnou dohodu se zastupující ve smyslu jejího souhlasu s platovým zařazením, zákoník práce to jednoznačně a důrazně zakazuje. Pracovnice by se tím vzdávala svých práv.
Sjednat dohodou lze pouze výši mzdy (soukromé školy). Plat v příspěvkových organizacích v rámci pracovního poměru sjednat nelze, jeho určení je vázáno přísnými pravidly, od kterých se nelze odchýlit. Pokud by tedy začínající učitelku, která je v 9. platové třídě a prvním platovém stupni, zastupovala důchodkyně s třicetiletou praxí, určitých úspor lze dosáhnout jen jejím zařazením do 8. platové třídy, protože kvůli délce své praxe by musela být zařazena v 5. platovém stupni.
Jedno z možných řešení nabízí § 6 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech, podle kterého lze platový tarif stanovit zvláštním způsobem, bez ohledu na délku započitatelné praxe. Tato možnost se dříve nabízela jen u nepedagogických pracovníků, od 1. 1. 2012 ji lze použít i u pedagogických pracovníků. Zatím se však jedná jen o možnost teoretickou, protože tento způsob by se musel použít u všech zaměstnanců vykonávajících stejný druh práce, tedy v uvedeném případě u všech učitelek MŠ.
Reálnější je možnost uzavření jiného pracovněprávního vztahu, než je pracovní poměr. V rámci dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti lze výši odměny z těchto dohod sjednat, její výše není vázána na tabulky platových tarifů.

Související dokumenty

Pracovní situace

Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Podmínky požární ochrany v objektech mateřské školy
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Rovný přístup k předškolnímu vzdělávání - Doporučení veřejné ochránkyně práv
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
Poskytování dietního stravování v MŠ
Některé problémy spojené s pořádáním „školky v přírodě“
Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
První kroky při vymáhání dlužného školného
Správní řízení v mateřské škole – právní předpisy, informace, sdělení, judikatura
Přijímání k předškolnímu vzdělávání
Přijímání k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole dle § 16 odst. 9 školského zákona
Ukončení předškolního vzdělávání
Ukončení individuálního vzdělávání dítěte
Prominutí, snížení úplaty za předškolní vzdělávání
Správní řízení ve druhém stupni
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Odpovědnost pedagogů MŠ podle aktuální právní úpravy
Zkušební pobyt dítěte při přijetí do mateřské školy

Poradna

Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Přijetí dítěte do MŠ
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Akce v mateřské škole přes noc
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka

Zákony

262/2006 Sb. zákoník práce

Nařízení vlády

564/2006 Sb. o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
222/2010 Sb. o katalogu prací ve veřejných službách a správě