Zaúčtování interaktivní tabule
Jak zaúčtovat interaktivní tabuli, lze úhradu faktury rozúčtovat mezi zřizovatele a školu (učební pomůcky)? Interaktivní tabule -37 900,31 výukový software - 36 591,31 dataprojektor PC. Je možné zaúčtovat položky jinak než investiční soubor? Zatím naše paní účetní zaúčtovala z prostředků zřizovatele a výukový software z rozpočtu škoIy, jako učební pomůcku. Dataprojektor i PC je mobilní záležitostí, kterou lze používat odděleně a v různých třídách. Faktura byla rozúčtována jako DHIM.
Související předpisy:
* hlava II vyhlášky č. 505/2002 Sb., k provedení zákona. o účetnictví pro územní samosprávu a organizační složky státu
* č. 512 Českých účetních standardů
ODPOVĚĎ:
Způsob, jakým účetní jednotka zatřídí pořízený majetek – tedy zda se jedná o samostatné věci či zda se jedná o soubor věcí, kdy každá jednotlivá věc nemůže existovat a plnit své poslání samostatně – vždy záleží na účetní jednotce. Pokud má účetní jednotka dostatek důkazních prostředků, že se jedná o plně samostatné části, může je účtovat samostatně (u PC a dataprojektoru asi není pochyb o jejich plné samostatnosti). V případě tabule a výukového SW je situace složitější a její posouzení závisí v neposlední řadě i na tom, z jakých prostředků byly obě složky majetku pořízeny (zda se jedná o provozní či investiční prostředky). Co se týče rozúčování úhrady faktury mezi zřizovatele a školu – předpokládám, že zřizovatel poskytl určitý objem finančních prostředků škole, nikoli že fyzicky část faktury hradila škola a část zřizovatel. Úhrada faktury z různých zdrojů není problém, je však třeba zohlednit to, o jaké prostředky se jedná (aby nedošlo k tomu, že z investičních prostředků bude hrazena neinvestice a naopak). K posouzení celé situace je třeba vzít také v úvahu postoj zřizovatele k celé záležitosti (schválil rozpočet, poskytl prostředky) a skutečnost, zda škola má možnost použít tabuli či SW i jinak než pouze dohromady.