Zřizovatel versus ředitel školy

Vydáno:

Ve svém článku se chci věnovat především vztahu obce a kraje jako veřejnoprávních zřizovatelů ke školám a školským zařízením, které v rámci peče o všestranný rozvoj svého území a péče o potřeby svých občanů zřizují. Za léta své praxe jsem byla konfrontována s celou řadou problémů, které narušily vzájemný vztah ředitele a zřizovatele a vedly i k vyhroceným konfliktům končícím soudními spory. A zbytečně. Možná by k nim vůbec nedošlo, kdyby si obě strany byly důsledně vědomy svých kompetencí. Proto si dovolím udělat takový malý exkurz napříč školským zákonem1), zákonem o obcích2), zákonem o krajích3)a zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů4). Chci tak vytvořit zejména pro ředitele škol a školských zařízení výčet všech zákonných povinností, které mají ke svému zřizovateli. Podle mých zkušeností se totiž často neoprávněně cítí být dotčeni "vměšováním zřizovatele do záležitostí školy". Zvýšený zájem zřizovatele o jejich činnost překvapivě chápou jako šikanu. Případně je podněty ke zlepšení činnosti školy urážejí svou laickostí. Takovými postoji hned na začátku ředitel ničí možnost vytvoření partnerského vztahu vybudovaného na vzájemném respektu.

Zřizovatel versus ředitel školy
JUDr.
Hana
Poláková,
vedoucí Odboru školství Krajského úřadu Jihomoravského kraje; zaměřuje se zejména na problematiku školské legislativy; působí jako lektorka školského zákona, zákona o pedagogických pracovnících a zákoníku práce
Pusťme se tedy do práce a podívejme se na to, kdy právní předpisy očekávají vzájemnou součinnost ředitele školy a jeho zřizovatele.
Již samotná skutečnost, že škola existuje pouze za předpokladu, že je obcí5) nebo krajem6) zřízena, že ředitel je ředitelem pouze za předpokladu, že je radou (starostou) obce7) či kraje8) jmenován9) na základě výsledků konkurzního řízení, dává na srozuměnou, kdo je tady pánem. Kdo tu je (ať už fakticky, nebo pocitově) nadřízený a kdo podřízený.
Školy a školská zařízení jsou subjekty práva nadané celou řadou kompetencí. To potvrzuje i ustanovení § 164 odst. 1 školského zákona, podle kterého ředitel školy či školského zařízení (dále jen "ředitel") rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb, pokud zákon nestanoví jinak. A tady je základ toho, že se zřizovatel "vměšuje" i do vzdělávání a poskytování školských služeb. Kdy tedy ředitel školy nemůže rozhodovat sám bez toho, že by komunikoval se svým zřizovatelem?
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 14 školského zákona - vzdělávání příslušníků národnostních menšin I
I----------------------------------------------------------------------------I
-
Nejsou-li splněny podmínky pro zřízení třídy, mateřské školy, základní školy, střední školy10), může ředitel školy se souhlasem zřizovatele stanovit ve školním vzdělávacím programu předměty nebo jejich části, v nichž se vzdělávání uskutečňuje dvojjazyčně, a to jak v českém jazyce, tak v jazyce národnostní menšiny.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 16a školského zákona - společné vzdělávání I
I----------------------------------------------------------------------------I
Na úseku společného vzdělávání jsou kladeny nemalé nároky i na zřizovatele, který se musí mimo jiné postarat o bezbariérový přístup do školy, musí především finančně zajistit, aby prostory byly stavebně nebo technicky upraveny11).
-
Škola nebo školské zařízení spolupracuje před přiznáním podpůrného opatření dítěti, žákovi nebo studentovi zejména se školským poradenským zařízením, se zřizovatelem, lékařem a orgánem sociálně-právní ochrany dětí.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 23 školského zákona - udělování výjimek z počtů dětí, žáků, studentů I
I----------------------------------------------------------------------------I
Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem12) nejnižší počet dětí, žáků a studentů v jednotlivých druzích škol, nejnižší a nejvyšší počet dětí, žáků a studentů ve třídě, studijní skupině a oddělení.
-
Zřizovatel školy může povolit výjimku z nejnižšího počtu dětí, žáků a studentů stanoveného tímto zákonem a prováděcím právním předpisem za předpokladu, že uhradí zvýšené výdaje na vzdělávací činnost školy, a to nad výši stanovenou krajským normativem.
-
Zřizovatel školy může povolit výjimku z nejvyššího počtu dětí, žáků a studentů stanoveného prováděcím právním předpisem do počtu čtyř dětí, žáků a studentů za předpokladu, že toto zvýšení počtu není na újmu kvalitě vzdělávací činnosti školy a jsou splněny podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 24 školského zákona - organizace školního roku I
I----------------------------------------------------------------------------I
-
V období školního vyučování může ředitel školy ze závažných důvodů, zejména organizačních a technických, vyhlásit pro žáky nejvýše pět volných dnů ve školním roce. Umožňuje-li to povaha věci, ředitel školy s dostatečným předstihem
oznámí důvody
vyhlášení volného dne
zřizovateli
a zveřejní je způsobem umožňujícím dálkový přístup. Toto ustanovení se netýká mateřských škol a jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky.
-
Mateřské školy po projednání se zřizovatelem13) mohou přerušit nebo omezit provoz.
-
V případě školní družiny je třeba si uvědomit, že družina vykonává činnost ve dnech školního vyučování a o školních prázdninách a jen po projednání se zřizovatelem může ředitel přerušit činnost družiny v době školních prázdnin. Ředitel po projednání se zřizovatelem může po dohodě s řediteli jiných družin zprostředkovat možnost poskytování zájmového vzdělávání účastníků v jiné školní družině po dobu přerušení provozu, především v době školních prázdnin. Z uvedeného vyplývá, že na dobu tzv. "ředitelského volna" nelze omezit nebo přerušit provoz školní družiny, protože volno pro žáky podle ustanovení § 24 školského zákona nejsou prázdniny.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 30 školského zákona - stipendijní řád I
I----------------------------------------------------------------------------I
-
Ředitel střední nebo vyšší odborné školy může se souhlasem zřizovatele vydat stipendijní řád, podle něhož lze žákům a studentům poskytovat prospěchové stipendium.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 30 odst. 5 školského zákona - zprostředkovatelská smlouva I
I----------------------------------------------------------------------------I
-
Ředitel střední nebo vyšší odborné školy může se souhlasem zřizovatele vystupovat jako zprostředkovatel smlouvy mezi žákem nebo studentem starším 15 let na jedné straně a právnickou či fyzickou osobou na druhé straně, ve které se za sjednaných podmínek právnická či fyzická osoba zaváže poskytovat žákovi či studentovi příspěvek na výuku či studium a žák či student se zaváže po ukončení výuky či studia uzavřít s určenou právnickou či fyzickou osobou pracovní poměr související s oborem jeho výuky či studia a v tomto pracovním poměru setrvat po sjednanou dobu, nebo vrátit poskytnuté příspěvky.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 32a školského zákona - smlouva o partnerství I
I----------------------------------------------------------------------------I
-
Smlouva o partnerství v rámci projektů musí mít písemnou formu, jinak je neplatná. Je-li smluvní stranou právnická osoba zřizovaná státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí, je podmínkou platnosti smlouvy také doložka osvědčující souhlas zřizovatele s tím, aby právnická osoba smlouvu o partnerství uzavřela.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 34 školského zákona - zápis k předškolnímu vzdělávání I
I----------------------------------------------------------------------------I
-
Ředitel mateřské školy stanoví v dohodě se zřizovatelem místo, termín a dobu pro podání žádostí o přijetí dětí k předškolnímu vzdělávání od následujícího školního roku a zveřejní je způsobem v místě obvyklým.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 34 odst. 8 školského zákona - firemní mateřská škola I
I----------------------------------------------------------------------------I
-
Zřizovatel může určit mateřskou školu nebo její odloučené pracoviště ke vzdělávání dětí zaměstnanců zřizovatele nebo jiného zaměstnavatele. Na tuto mateřskou školu nebo odloučené pracoviště se nevztahují odstavce 2 až 4 a § 35 odst. 114). O přijetí do této mateřské školy nebo odloučeného pracoviště rozhoduje ředitel na základě kritérií stanovených zřizovatelem, je-li jím stát, kraj, obec nebo svazek obcí, a v ostatních případech rozhoduje na základě kritérií stanovených vnitřním předpisem právnické osoby vykonávající činnost školy. Kritéria pro přijímání do mateřské školy se zveřejňují předem, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 47 školského zákona a přípravné třídy základní školy I
I----------------------------------------------------------------------------I
-
Obec, svazek obcí, kraj a registrovaná církev a náboženská společnost, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, mohou zřizovat přípravné třídy základní školy pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj, přednostně děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky. Přípravnou třídu lze zřídit, pokud se v ní bude vzdělávat nejméně 10 dětí. Ke zřízení přípravné třídy základní školy obcí, svazkem obcí a krajem je nezbytný souhlas krajského úřadu, v případě přípravných tříd zřizovaných registrovanou církví a náboženskou společností, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, souhlas ministerstva.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 48a školského zákona - přípravný stupeň základní školy speciální I
I----------------------------------------------------------------------------I
-
Zřizovatel základní školy speciální může zřídit třídy přípravného stupně základní školy speciální, které poskytují přípravu na vzdělávání v základní škole speciální dětem se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami nebo s autismem. Ke zřízení třídy přípravného stupně základní školy speciální registrovanou církví nebo náboženskou společností, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, je nezbytný souhlas ministerstva. V ostatních případech je ke zřízení třídy přípravného stupně základní školy speciální nezbytný souhlas krajského úřadu, pokud zřizovatelem uvedené školy není kraj nebo ministerstvo.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 55 školského zákona - pokračování v základním vzdělávání do 26. roku I
I věku I
I----------------------------------------------------------------------------I
-
Žákovi uvedenému v § 16 odst. 9 může ředitel školy ve výjimečných případech povolit pokračování v základním vzdělávání do konce školního roku, v němž žák dosáhne 20. roku věku, v případě žáků vzdělávajících se ve vzdělávacím programu základní školy speciální pak se souhlasem zřizovatele do 26. roku věku. V uvedených případech, pokud jde o přípravu na výkon povolání nebo pracovní činnosti, spolupracuje ředitel školy s Úřadem práce České republiky - krajskou pobočkou a pobočkou pro hlavní město Prahu.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 55 školského zákona - kurzy základního vzdělávání I
I----------------------------------------------------------------------------I
-
Pro osoby, které nezískaly základní vzdělání, může základní a střední škola po projednání se zřizovatelem a krajským úřadem organizovat v souladu s rámcovým vzdělávacím programem základního vzdělávání kurzy pro získání základního vzdělání. Krajský úřad ve spolupráci se zřizovateli a řediteli škol zajistí ve svém správním obvodu dostupnost kurzů pro získání základního vzdělání v dálkové formě vzdělávání.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 111a školského zákona - organizace zájmového vzdělávání I
I----------------------------------------------------------------------------I
-
Zřizovatel může povolit výjimku z nejnižšího počtu dětí a žáků stanoveného prováděcím právním předpisem za předpokladu, že uhradí zvýšené výdaje na zájmové vzdělávání ve školní družině, a to nad výši stanovenou normativem. Zřizovatel školy může povolit výjimku z nejvyššího počtu dětí a žáků stanoveného prováděcím právním předpisem do počtu čtyř dětí a žáků za předpokladu, že toto zvýšení počtu není na újmu kvalitě zájmového vzdělávání ve školní družině a jsou splněny podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 122 školského zákona - hmotné zabezpečení dětí, žáků, studentů I
I----------------------------------------------------------------------------I
-
Hmotné zabezpečení podle odstavce 2 (stravování, ubytování) zajišťuje pro své děti, žáky a studenty právnická osoba, která vykonává činnost školy nebo školského zařízení; právnická osoba zřizovaná státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí může hmotné zabezpečení zajišťovat ve spolupráci se zřizovatelem. Hmotné zabezpečení podle odstavce 2 lze poskytovat za úplatu.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 145 školského zákona - rejstřík škol a školských zařízení I
I----------------------------------------------------------------------------I
-
Účastníkem řízení ve věcech rejstříku škol a školských zařízení je navrhovatel; v případě školské právnické osoby a příspěvkové organizace také jejich zřizovatel. Navrhovatelem je právnická osoba, která vykonává činnost školy nebo školského zařízení; v případě příspěvkové organizace může být navrhovatelem také její zřizovatel. Pokud je navrhovatelem příspěvková organizace, je součástí návrhu souhlas jejího zřizovatele.
-
Pokud právnická osoba, která bude vykonávat činnost školy nebo školského zařízení, dosud nevznikla, je navrhovatelem její zřizovatel, zakladatel či jiná osoba, která je v souladu s právními předpisy oprávněna jednat za právnickou osobu do jejího vzniku.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 151 školského zákona - výmaz střední školy soukromé, církevní, výmaz I
I základní školy z rejstříku škol I
I----------------------------------------------------------------------------I
-
Dojde-li k výmazu školy nebo oboru vzdělání z rejstříku škol a školských zařízení, zajistí právnická osoba, která vykonávala činnost školy, popřípadě její zřizovatel, žákům a studentům možnost pokračovat ve vzdělávání ve stejném nebo obdobném oboru vzdělání a předá jim výsledky hodnocení za nedokončený školní rok. Pokud nebyla tímto způsobem zajištěna možnost uplatnění práva konat maturitní zkoušku, závěrečnou zkoušku, absolutorium v konzervatoři nebo absolutorium, konají osoby, které splnily podmínky stanovené tímto zákonem, závěrečnou zkoušku, absolutorium v konzervatoři a absolutorium ve škole určené krajským úřadem a maturitní zkoušku ve škole určené krajským úřadem v dohodě s Centrem.
-
Dojde-li k výmazu školy, v níž se plní povinná školní docházka, z rejstříku škol a školských zařízení, zajistí obec, v níž škola působila, v dohodě s příslušným krajským úřadem plnění povinné školní docházky jejích žáků.
Další kompetence zřizovatele:
-
je adresátem výroční zprávy školy15);
-
jmenuje na základě výsledků konkurzního řízení a odvolává ředitele16);
-
zřizuje školskou radu, stanoví počet členů, jmenuje členy za zřizovatele, stanoví volební řád17);
-
řeší podněty od školské rady18);
-
je adresátem výstupů ČŠI19);
-
informuje Českou školní inspekci o vyřízení stížnosti a o případných opatřeních přijatých k nápravě20);
-
přijímá na základě výsledků inspekční činnosti bez zbytečného odkladu opatření ve školách a školských zařízeních, které zřizuje21); ČŠI může podávat zřizovatelům škol a školských zařízení návrhy na vyhlášení konkurzu22);
-
stanoví pro účely plnění povinné školní docházky a pro účely plnění povinného předškolního vzdělávání školské obvody23).
Není toho málo, co musejí zřizovatel a ředitel školy či školského zařízení společně probrat. A to jsme si udělali výlet jenom po stránkách školského zákona. Na závěr si neodpustím zbourat ještě jedno chybné paradigma v myšlení ředitelů škol a školských zařízení. Zřizovatel provádí kontrolu hospodaření příspěvkové organizace.24) To znamená právo kontrolovat nejenom hospodaření s prostředky, které škola či školské zařízení obdrží na provoz, ale i prostředky na přímé výdaje na vzdělávání. Zřizovatele tedy může zajímat, jak jsou odměňováni učitelé a provozní zaměstnanci nenárokovými složkami platu, jaká má pro to ředitel školy vypracovaná kritéria. Komplexní rozbor hospodaření bude zřizovatelem požadován zejména v případech, kdy rozhoduje o udělení výjimky z počtu dětí, žáků nebo studentů na třídu, oddělení nebo studijní skupinu a toto rozhodnutí je spojeno s povinností dofinancovat chybějící finanční prostředky na přímé výdaje na vzdělávání ze státního rozpočtu.
Jako lektorka funkčního vzdělávání ředitelů škol a školských zařízení si neodpustím jednu radu, kterou frekventantům vždy poskytuji: Zřizovatel není zaměstnavatel, ale přesto rozhoduje o vaší existenci, rozhoduje o vašem platu a nenárokových složkách platu; MĚJTE HO RÁDI A UDĚLEJTE VŠE PRO TO, ABY I ON MĚL RÁD VÁS.
1 Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
2 Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
3 Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
4 Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.
5 § 178 odst. 1 školského zákona.
6 § 181 odst. 1 školského zákona.
7 § 102 odst. 2 písm. b) a odst. 4 zákona o obcích.
8 § 59 odst. 1 písm. i) zákona o krajích.
9 § 166 odst. 2 školského zákona.
10 Obec, kraj, popřípadě ministerstvo zajišťuje pro příslušníky národnostních menšin vzdělávání v jazyce národnostní menšiny v mateřských, základních a středních školách, a to v obcích, v nichž byl v souladu se zákonem o obcích zřízen výbor pro národnostní menšiny. Třídu mateřské školy lze zřídit, pokud se ke vzdělávání v jazyce národnostní menšiny přihlásí nejméně osm dětí s příslušností k národnostní menšině, třídu základní školy lze zřídit, pokud se ke vzdělávání v jazyce národnostní menšiny přihlásí nejméně 10 žáků s příslušností k národnostní menšině; mateřskou školu nebo základní školu s jazykem národnostní menšiny lze zřídit za předpokladu, že všechny třídy budou v průměru naplněny nejméně 12 dětmi nebo žáky s příslušností k národnostní menšině v jedné třídě. Třídu příslušného ročníku střední školy lze zřídit, pokud se ke vzdělávání v jazyce národnostní menšiny přihlásí nejméně 12 žáků s příslušností k národnostní menšině; střední školu s jazykem národnostní menšiny lze zřídit za předpokladu, že všechny třídy budou v průměru naplněny nejméně 15 žáky s příslušností k národnostní menšině.
11 § 16 odst. 2 písm. i) školského zákona.
12 Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů.
13 § 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
14 § 34 odst. 2 až 4:
(2) Zápis k předškolnímu vzdělávání od následujícího školního roku se koná v období od 2. května do 16. května. Termín a místo zápisu stanoví ředitel mateřské školy v dohodě se zřizovatelem a zveřejní je způsobem v místě obvyklým.
(3) Ředitel mateřské školy rozhoduje o přijetí dítěte do mateřské školy, popřípadě o stanovení zkušebního pobytu dítěte, jehož délka nesmí přesáhnout 3 měsíce. Do mateřské školy zřízené obcí nebo svazkem obcí se přednostně přijímají děti, které před začátkem školního roku dosáhnou nejméně třetího roku věku, pokud mají místo trvalého pobytu, v případě cizinců místo pobytu, v příslušném školském obvodu (§ 179 odst. 3) nebo jsou umístěné v tomto obvodu v dětském domově, a to do výše povoleného počtu dětí uvedeného ve školském rejstříku.
(4) Obecní úřad obce, na jejímž území je školský obvod mateřské školy, poskytuje této škole s dostatečným předstihem před termínem zápisu seznam dětí uvedených v odstavci 3. Seznam obsahuje vždy jméno, popřípadě jména, a příjmení, datum narození a adresu místa trvalého pobytu dítěte, v případě cizince místo pobytu dítěte.
§ 35 odst. 1 školského zákona:
(1) Ředitel mateřské školy může po předchozím upozornění písemně oznámeném zákonnému zástupci dítěte rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání, jestliže
a) se dítě bez omluvy zákonného zástupce nepřetržitě neúčastní předškolního vzdělávání po dobu delší než dva týdny,
b) zákonný zástupce závažným způsobem opakovaně narušuje provoz mateřské školy,
c) ukončení doporučí v průběhu zkušebního pobytu dítěte lékař nebo školské poradenské zařízení,
d) zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání v mateřské škole nebo úplatu za školní stravování (§ 123) ve stanoveném termínu a nedohodne s ředitelem jiný termín úhrady.
15 § 10 školského zákona.
16 § 166 školského zákona.
17 § 167 školského zákona.
18 Tamtéž.
19 § 174 až 175 školského zákona.
20 Tamtéž.
21 Tamtéž.
22 § 166 odst. 3 školského zákona.
23 § 178 školského zákona.
24 § 27 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.

Související dokumenty

Pracovní situace

Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
VP a pedagogicko-psychologická poradna
VP a speciálně pedagogické centrum
Výchovný poradce a další (ne školské) organizace
Školská rada - základní údaje
Povinnosti ředitele školy a zřizovatele v souvislosti se školskou radou
Volby do školské rady
Činnost školské rady
Kalendář
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zajištění personalistiky ve škole
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Práva a povinnosti ředitele zařízení
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Evidence pracovní doby ve školství
Vedení porad
Příplatek za vedení – nároková složka platu

Poradna

Rozsah PPČ u ředitele školy
Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
Odvolání ředitele střediska volného času
Ředitel školy a pracovní smlouva
Ředitel školy - uzavírání a vyplácení DPP
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Odvolání ředitele školy
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
Jmenování ředitele
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby

Zákony

128/2000 Sb. o obcích (obecní zřízení)
129/2000 Sb. o krajích (krajské zřízení)
250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)