Když se na začátku školní docházky objeví výukové trable, znamená to pro děti i jejich rodiče velkou zátěž. Děti sotva přišly do školy, vytvářejí si základní studijní návyky, zvykají si na to, co se po nich při učení vyžaduje, jejich okolí jim dává najevo všemožná očekávání ohledně osvojení čtení, psaní a počítání. A náhle se učení nedaří, vyžaduje čas, energii, intenzivní nácvik. Příčin takových obtíží může být celá řada, důsledek bývá často jeden – žáci ztrácejí chuť do učení, začínají být demotivovaní. Přitom jsou úplně na začátku své školní kariéry, čeká je mnoho let studia, jejich okolí mnohdy registruje jejich silné stránky a potenciál, který je však nyní značně ohrožen školními nezdary. Je proto nezbytné co nejrychleji zahájit efektivní intervence. Na takovou situaci reaguje mezinárodní projekt CoTIC (Collaborative Teaching in the Inclusive Classroom), který představíme v následujícím textu.
Čím dříve, tím lépe - zmírnění výukových obtíží u raných školáků
Vydáno:
10 minut čtení
Čím dříve, tím lépe – zmírnění výukových obtíží u raných školáků
Doc. Ph.
Dr.
Lenka
Krejčová
Ph.D.
ZŠ Poznávání, s. r. o.
Znáte pojem Matoušův efekt (anglicky Mathew’s effect)? Je odvozen z Matoušova evangelia, v němž zaznělo: „Neboť každému, kdo má, bude dáno a přidáno; kdo nemá, tomu bude odňato i to, co má“ (Matouš 25–29). V češtině bychom řekli efekt rozevírajících se nůžek. Jinými slovy: u žáků, kteří přicházejí do školy náležitě připravení a učení se jim daří, můžeme v průběhu času pozorovat vzrůstající školní úspěšnost. Žáci, kteří se potýkají s obtížemi, v dalších letech školní docházky zažívají stále více selhání. To je situace, která může nastat, když nenastavíme žádné ochranné mechanismy, když žáky necháme učit se podle toho, s jakými výchozími předpoklady do školy přišli. Nejde přitom jen o Matoušovu tezi