Dekontextualizace

Vydáno: 6 minut čtení

Víme ze života, že i obyčejné a jednoduché sdělení nabývá odlišného významu v závislosti na situaci, v níž je vysloveno, případně podle mluvčího, který je vysloví, či příjemce, kterému je určeno. Známe tak i z běžného života, jak je ošidné, když např. přeneseme konkrétní sdělení z domácího prostředí do veřejného prostoru. To pak i neutrální, či dokonce pozitivní sdělení může vyznít kriticky. Nebo když například zapomeneme, že nejsme doma, a oslovíme na veřejnosti před ostatními dětmi vlastní dítě běžně používanou rodinnou zdrobnělinou či přezdívkou. Okolnosti tedy hrají větší roli než jsme někdy ochotni připustit.

Dekontextualizace
PhDr.
Václav
Mertin
Dětský psycholog
Ovšem stejný způsob uvažování – a tedy zohledňování kontextu – bychom měli používat i při odborném psychologickém či speciálně pedagogickém vyšetření a při následujícím rozhodování o vzdělávacím osudu dítěte, případně jiných opatřeních.
Rozhodně nelze podceňovat výsledky nejrůznějších standardizovaných psychologických m