Jednou z forem vzdělávání dětí nebo žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je tzv. skupinová integrace dětí či žáků, která probíhá v běžných školách formou zřizování samostatných tříd. Ke zřízení třídy podle § 16 odstavce 9 ŠZ je podle § 16 odstavce 10 ŠZ v případě škol zřizovaných obcí nebo soukromým zřizovatelem nezbytný souhlas krajského úřadu. K žádosti je ředitel školy povinen doložit doporučení ŠPZ, kde podpůrná opatření žáků dosahují alespoň třetího stupně a je doporučena integrace v „paragrafové třídě“. Třídy zřizované podle § 16 odstavce 9 ŠZ je možné zřizovat pouze pro děti nebo žáky s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem.
Desetiletí "speciálních tříd" aneb Mají smysl?
Vydáno:
7 minut čtení
Desetiletí „speciálních tříd“ aneb Mají smysl?
Mgr. Et Mgr.
Markéta
Krčmářová
učitelka II. stupně, speciální pedagog, výchovná poradkyně ZŠ Prokopa Velikého v Kolíně, matka chlapce s atypickým autismem a ADHD
Tradice „paragrafových tříd“ na naší škole sahá již do poloviny devadesátých let. Tyto třídy jsou u nás zřizovány pro závažné vady řeči a ve vyšších ročnících se jejich vymezení většinou překlápí na specifické poruchy učení. Legislativní ukotvení tříd nám ale dovol