Deskovka "Cesta životem" - hra s obrovským potenciálem pro výuku

Smyslem školní docházky je připravit žáky na budoucí život, a proto je důležité rozvíjet kromě odbornosti také tzv. soft skills, mezi které patří mimo jiné adaptace, vyjednávání, řešení problémů, samostatnost či kreativita. Využití deskových her nejenom ve výuce je z tohoto pohledu velice efektivní. Desková hra Cesta životem, která se stala dostupnou pro školy v listopadu 2018, je „první vlaštovkou“ firmy Fox Games, která si klade za cíl přivádět do škol originální deskové hry. Ty tvoří přímo na míru učitelům. Přečtěte si, čím se hra zabývá a jaké výhody v ní spatřují psychologové a učitelé.

Deskovka „Cesta životem“ – hra s obrovským potenciálem pro výuku
Ing.
Petr
Liška
vystudovaný učitel, podnikatel, autor hry Cesta životem a zakladatel firmy Fox Games, s. r. o.
PhDr.
Kristýna
Krejčová
Ph.D.
psycholožka, katedra didaktiky ekonomických předmětů, FFÚ VŠE Praha
Ing.
Kateřina
Berková
Ph.D.
pedagog, katedra didaktiky ekonomických předmětů, FFÚ VŠE Praha
Cesta životem pohledem pedagoga
(autorka textu: Ing. Kateřina Berková, Ph.D.)
V obecném kontextu bychom mohli hru zařadit mezi metody zážitkového učení a vzdělávání. Mnohdy je hra vnímána jako forma vzdělávání na bázi simulace reality nebo také jako moderní aktivizační metoda vyučování, která podporuje odborný a sociální rozvoj jedince. Hra tak má uplatnění v různých stupních vzdělávání, od primárního až po terciární stupeň. Její využití je však v praxi širší. Metody zážitkového učení s akcentem podpory aktivity, kritického a odborného nadhledu nebo i asertivity jedince jsou dnes využívány také ve firemním či kariérním vzdělávání.
V případě deskové ekonomické hry Cesta životem jde o simulaci podnikatelského a zaměstnaneckého prostředí a jeho porovnání. Hra tak má vysoce záslužné poslání a cíl – zábavnou formou a především efektivním způsobem učení dosáhnout u žáků a studentů osvojení nových vědomostí, a docílit tak pochopení zákonitostí podnikatelského prostředí a principů trhu práce.
Za nejvyšší kognitivní úroveň lze považovat uvědomění si vlastního rozvoje, tedy jak nové poznatky mění naše myšlení. Desková hra Cesta životem takového poznání umožňuje dosáhnout, jelikož je vystavěna pro skupinovou žákovskou, popř. studentskou práci, a jedinec tak má možnost kriticky posuzovat důsledky svého rozhodnutí a pozorovat motivy konkrétních rozhodování svých protihráčů a být jimi ovlivněn. Ačkoliv se nejedná o ryze skupinovou, týmovou spolupráci žáků dohromady, souboj několika žáků je efektivní zejména v sociálním rozvoji a podporuje i měkké kompetence, jako je schopnost rychlého rozhodnutí, schopnost operativně vytvářet vhodné ekonomické taktiky a strategie, pozorovat strategie ostatních a pochopit jejich úmysly. To hráčům pomáhá navázat na podnikatelském trhu vzájemnou spolupráci s ostatními hráči, a využít tak potenciál vlastní, ale i ostatních z dané hry.
Hra žáky učí vzájemnému obchodování a kooperaci v podnikatelském prostředí. Učí je poznat principy, na kterých je podnikání založeno, a porozumět jim a také pochopit rizika, ale i výhody, které podnikání přináší. Stejně tak je tomu v oblasti zaměstnání.
Z pedagogického hlediska je hra velmi dobře uchopitelná, nenáročná na pochopení pravidel a začlenění do výuky. V případě časové tísně ji lze sehrát i za jednu vyučovací hodinu, tj. v rámci 45 minut, při dosažení patřičného efektu z výuky. Jako učitel s pedagogickými zkušenostmi z vysokoškolského i středoškolského prostředí se zaměřením na ekonomické vzdělávání mohu zodpovědně potvrdit, že desková hra Cesta životem je nenáročnou hrou s garancí velkého přínosu pro žáky/studenty i jejich učitele. Vede k efektivnímu rozvoji měkkých kompetencí i sociálních dovedností jedinců. Po jejím sehrání ve vás vždy zůstane příjemný zážitek z vyučování a učení.
O co ve hře jde a pro koho je určena?
(autor textu: Ing. Mgr. Petr Liška – autor hry)
Deskovka Cesta životem se zaměřuje na problematiku trhu práce, konkrétně na srovnání podnikání a zaměstnání, okrajově na problematiku úvěrů. Hráči procházejí životem od školní docházky až po vydělávání peněz. Během hry se musejí často rozhodovat (jakého vzdělání chtějí dosáhnout, jakou cestu na trhu práce zvolit, jak uzavřít nejlepší obchod, …) a za svá rozhodnutí nést následky. Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých životních cest? Co můžete čekat od zaměstnání? Máte předpoklady být úspěšným podnikatelem? Odpovědi na tyto a mnohé další otázky najdete ukryté v této deskovce.
Ve hře hraje každý hráč za dvě figurky stejné barvy (lze je připodobnit k hráčovým budoucím dětem). Hráč rozhoduje za obě, přičemž každá figurka žije svůj život, takže se nemíchá jejich vzdělání ani peníze. Každý hráč tedy „žije“ dva samostatné životy.
Celá hra se odehrává ve dvou fázích. První fází je školní docházka, při které každá z figurek usiluje o vzdělání (základní, středoškolské nebo vysokoškolské). Záleží na každém z hráčů, o jaké vzdělání bude usilovat, s tím, že toto rozhodnutí ovlivní druhou fázi hry, tedy vydělávání peněz. Ve druhé fázi se každá z figurek snaží uplatnit na trhu práce. Každý hráč zvolí pro jednu svou figurku cestu zaměstnance a pro druhou cestu podnikatele. Tímto pravidlem docílíme toho, že si každý hráč vyzkouší jak zaměstnanecký, tak podnikatelský život. Zatímco zaměstnanec sbírá výplaty a pohybuje se v kruhu, podnikatel se pohybuje ve čtvercové síti a snaží se uzavírat obchody s dalšími podnikateli na hracím plánu. Zatímco zaměstnanec může jen omezeně ovlivnit výši své výplaty, podnikatel je zodpovědný za každý krok, který na herním plánu udělá, a záleží z velké části na něm, jak vysoké výdělky bude mít.
Celá hra je okrajově doplněna problematikou úvěrů. Může se tedy stát, že při špatném hospodaření s penězi nezbude podnikateli na konci hry nic jiného než hromada dluhů. Je taktéž „okořeněna“ nenadálými událostmi, kterým se lze jen těžko vyhnout. Vítězem se stává ten hráč, který za stanovený herní čas vydělá nejvíce peněz. Ve hře se vyhlašuje nejlepší zaměstnanec a nejlepší podnikatel.
Hra je primárně vytvořena pro výuku na druhém stupni základních škol a na středních školách, ale své příznivce si našla i v rodinách, které chtějí u svých dětí zvyšovat povědomí o finanční gramotnosti a vychovávat své děti k podnikavosti. Hra je určena pro dva až osm hráčů, ideální počet hráčů u jednoho herního plánu je pět až šest. Doba hry je individuální, nejlépe 90 minut.
Proč je hra zařazována do výuky na školách? Protože…
*
… vznikla ve spolupráci s odborníky v oblasti vzdělávání.
*
… je navržena v souladu s inovativními trendy v oblasti vzdělávání.
*
… je primárně vytvořena přímo pro využití ve výuce.
*
… již tři roky úspěšně funguje v praxi na školách.
*
… je vytvořena dle požadavků učitelů:
pravidla lze vysvětlit během 10 až 15 minut,
hra nemá vždy stejný průběh, lze ji tedy hrát opakovaně,
je lehko modifikovatelná,
hráči musejí sledovat hru, i když nejsou na tahu,
klade malé nároky na přípravu.
Cesta životem pohledem psychologa
(autor textu: PhDr. Kristýna Krejčová, Ph.D.)
Jedním z výrazných inovačních trendů současného školství je důraz na rozvoj kognitivních a sociálních dovedností, umožňujících žákům efektivně vyhodnocovat podněty z okolí, řešit problémy, plánovat, regulovat svoji psychickou činnost, ale také porozumět jednání i prožívání lidí kolem sebe, dokázat s nimi navazovat a udržovat uspokojivé vztahy a dosahovat společných cílů při kooperaci. I přes zjevnou potřebnost těchto kompetencí pro život jedince k jejich rozvoji ve vyučování velice často nedochází, a to nikoli proto, že by učitelé jejich potřebnost nevnímali, překážka spočívá spíše v určité časové pasti. Učitelé musejí věnovat tolik času odborné náplni vyučovaných předmětů, že pro rozvoj těchto obecných kompetencí často nezbývá prostor.
Tím často dochází k paradoxu, protože žáci by si odborné dovednosti osvojili výrazně rychleji, kdyby nepostrádali patřičné kognitivní nástroje i celkovou motivaci, která může být destruována nedobrým sociálním klimatem třídy. Jak z toho ven? Potřebujeme nástroje, které rozvoj těchto obecných kompetencí podpoří pokud možno s vysokou efektivitou a motivačním nábojem, aby nemuselo docházet k redukci výukových obsahů.
Přesně tyto možnosti skýtá hra Cesta životem, umožňující rozvoj ekonomického myšlení a finanční gramotnosti, ale také kognitivních procesů i plejády sociálních dovedností od sociální percepce přes komunikaci po kooperaci či řešení konfliktů. Dává jedinci možnost (a v jistém smyslu i vytváří nutnost) autonomně rozhodovat a vnímat důsledky těchto rozhodnutí „nanečisto“, v modelovém prostředí. To může být krajně přínosné pro žáky osmých a devátých tříd, kteří (často zcela nepřipraveni) stojí před svým prvním a zároveň poměrně determinujícím rozhodnutím volby dalšího studia. Velký přínos hry pro tuto oblast vidím v propojení studia (žáci v první fázi hry získají základní, středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání) a následného uplatnění na trhu práce.
Dle zkušeností s testováním hry ve školním prostředí jsou žáci často překvapeni zjištěním, že pro úspěch v podnikatelské činnosti není třeba vysokoškolské vzdělání. A že vzdělání je výhodná deviza, která však nemusí být samozřejmou zárukou úspěchu. Jedinci, kteří naopak „ustrnou“ u základního vzdělání a poté se stávají zaměstnanci, se s určitým časovým odstupem doptávají, zda by se mohli do školy vrátit. Tato zjištění hra nezprostředkovává v hotové podobě, jedná se o formu „aha zážitků“, které mají pro osobní i profesní rozvoj jedince značný význam. Hra je koncipována tak, aby nekladla nároky na přípravu učitele, umožňuje však jeho plné zapojení formou mentoringu prostřednictvím propojování důležitých zjištění s reálnou situací na trhu práce či při volbě studijního zaměření. Umožňuje rozšíření didaktických, ale také diagnostických a sociálních kompetencí učitele v souladu s novými trendy moderního vzdělávání.
Jak si hru zajistit?
Deskovka Cesta životem je k objednání na webových stránkách www.skola-servis.cz. Hru si lze před nákupem „osahat“ a vyzkoušet prostřednictvím akreditovaného kurzu v systému DVPP s názvem Výuka finanční gramotnosti a podnikavosti s využitím deskové hry Cesta životem. Tento kurz vás naučí s hrou pracovat a ukáže, jak využít její celkový potenciál nejenom ve výuce. Veškeré informace ke hře (včetně pravidel ke stažení) i kurzu najdete na www.foxgames.cz.