Efektivní primární prevence?!

Vydáno:

Základním kamenem úspěšné a funkční primární prevence rizikového chování je nejen široké spektrum řešených témat, ale i dlouhodobý a navazující program, který se žákům věnuje kontinuálně a v úzké spolupráci s pedagogickým personálem i rodiči pružně reaguje na témata, jež se během preventivního programu ve třídě otevírají. Nemusí se přitom jednat pouze o problematiku drog, která nás většinou napadne jako první v souvislosti s primární prevencí. Neméně důležitý je i dobře nastavený minimální preventivní program. Nestačí pouze „odčárkovat v plánu“ jednotlivé odborníky, kteří k žákům promluví. Při formování preventivních programů je totiž nejdůležitější zvolit systémový přístup.

Efektivní primární prevence?!
Bc.
Miroslav
Zavadil,
DiS.,
rodinný terapeut, adiktolog, rozvojový manažer Centra primární prevence, Semiramis, o. s.
Centrum primární prevence působící v rámci Semiramis, o. s., vnímá systémový přístup v poskytování primární prevence a při budování preventivních programů jako ten dlouhodobě nejefektivnější. Staví na něm naprostou většinu aktivit a školám, které se pro něj rozhodnou, nabízí plnou podporu při jeho tvorbě. Výsledkem je ucelený systémový přístup k problematice prevence ve školním prostředí se silným přesahem působení na komunitu dětí a mládeže v jednotlivých obcích a městech, ve kterých je program realizován. Efektivní preventivní systém v podání Semiramis, o. s., vychází z důkladně naplánovaného minimálního preventivního programu a zahrnuje následující oblasti:
1. stupeň ZŠ
Pro 1. stupeň základních škol nabízíme program Kočičí zahrada zaměřený na rozvoj sociálních dovedností dětí v rámci prevence rizikového chování. Jedná se o specifickou všeobecnou primární prevenci rizikového chování, která je založena na příbězích z kočičí zahrady, ve které kočky, coby hlavní hrdinové, prožívají společná dobrodružství, řeší své každodenní starosti a úspěchy. Vstup externího pracovníka do kolektivu na 1. stupni nepovažujeme za zcela vhodný, a proto je program realizován přímo pedagogy, kterým poskytujeme školení, metodiku a dlouhodobou podporu.
2. stupeň ZŠ
Pro 2. stupeň základních škol a nižší stupeň víceletých gymnázií nabízíme programy všeobecné dlouhodobé primární prevence rizikového chování. Programy jsou určeny vždy pro jednu školní třídu, se kterou se lektoři setkávají minimálně jednou za školní pololetí. Počet setkání i hodinovou dotaci lze navýšit na základě požadavku školy. Programy jsou vedeny interaktivní formou s využitím řady psychosociálních her, technik a prvků zážitkové pedagogiky. Prostřednictvím zážitku se žákům snažíme předávat pozitivní životní hodnoty a postoje, pravdivé informace o různých formách rizikového chování. V celém průběhu programu pracujeme s tématy, jako jsou zdravý životní styl, podpora sebevědomí, zdravá komunikace, pozitivní mezilidské vztahy, práce s agresivitou, s intolerancí, sebeovládáním, asertivitou, odmítáním, stresovými situacemi a např. i s úzkostí.
1) Program všeobecné dlouhodobé primární prevence se zaměřením na návykové látky a program zaměřený na rizikové chování a zdravý životní styl
Program se zaměřením na návykové látky nabízí dlouhodobou a systematickou práci s informacemi o nebezpečí návykových látek, ale vzhledem k aktuálně vysoké dostupnosti informací je v současné době více využíván program zaměřený na rizikové chování a zdravý životní styl. Tento typ programu je zaměřen na práci s kolektivem a budování pozitivních mezilidských vztahů – zdravé interakce ve skupině, zdravého sebepojetí, schopnosti tolerovat odlišnosti, umění spolupráce a komunikaci s ostatními. V průběhu celého programu je kladen důraz na posílení životních hodnot a postojů vedoucích ke zdravému životnímu stylu (k „bio-psycho-sociální pohodě“). Obsahem jsou témata týkající se různých forem rizikového chování (např. intolerance, rasismus, agresivita, rizikové sexuální chování, závislostní chování, šikana, rizikové trávení volného času).
2) Program selektivní dlouhodobé primární prevence rizikového chování pro 2. stupeň ZŠ praktické
Program je zaměřen na skupiny osob, u kterých jsou přítomny ve zvýšené míře rizikové faktory pro vznik a vývoj různých forem rizikového chování, tj. jsou více ohroženy než jiné skupiny populace. Tento typ programu realizujeme pro žáky 6. až 9. ročníků základních škol praktických. V programu je kladen vyšší důraz na rozvoj a posilování sociálních dovedností (např. schopnost čelit tlaku ze strany okolí, vytvářet přátelské vztahy, dovednost rozhodování), intrapsychických dovedností (např. zvládání frustrace, stresu, zátěže, hněvu, zvyšování zdravého sebeuvědomování, práce s emocemi), komunikace a zdravých vztahů v kolektivu. Výraznou roli zde hraje také prvek relevantního ocenění.
Intervenční programy a práce s jedincem a jeho rodinou
Specifikem programů, které Semiramis, o. s., nabízí, jsou pak tzv. intervenční programy úzce se zaměřující na intenzivní práci s třídou i jedinci, kteří vykazují již existující problémy (špatné vztahy v kolektivu, počínající šikanu, výchovné problémy, experimentování s drogami a jiné rizikové jevy, tíživé situace v rodině a okolí žáka apod.). Ve spolupráci se školou nabízíme těmto jedincům, jejich rodičům, ale i třídním kolektivům okamžitý, bezplatný a v případě potřeby i anonymní přístup k návazným službám, rodinné poradenství a rodinnou terapii v našich dalších centrech a spolupráci s orgány sociálně-právní ochrany dětí apod.
Dlouhodobé vzdělávání školních metodiků prevence
Protože jsme si vědomi často nelehké role školních metodiků prevence, kterou se nedaří dlouhodobě podporovat ze strany MŠMT změnou zákonných norem a vyhlášek, např. sníženou mírou přímé vyučovací povinnosti (jako v případě výchovných poradců), finanční podporou této funkce, sjednoceným zadáním a doporučeními, jak má výkon této funkce vypadat, neexistencí koncepce péče o pedagogické pracovníky (např. formou pravidelné supervize), kteří v problematice zvládání rizikového chování často zůstávají sami, nabízíme v rámci našich služeb specializační studium určené pro školní metodiky prevence a ostatní městské, okresní i krajské metodiky prevence.
Základním cílem studia je nabídnout jeho účastníkům rozšíření dosavadních znalostí z oblasti primární prevence rizikového chování, dále vytvořit funkční a reálné nástroje využitelné pro koordinaci a spolupráci při předcházení a řešení rizikového chování ve školním prostředí a v neposlední řadě začlenění uceleného přístupu k rizikovému chování do systémových a organizačních dokumentů školy.
Studium se zaměřuje na všechny okruhy práce školního metodika prevence v oblasti primární prevence rizikového chování (činnost metodická, koordinační, poradenská a informační). Specializační studium odpovídá vyhlášce č. 317/2005 Sb. § 9 písm. c) – standardu DVPP – studium k výkonu specializovaných činností. Po ukončení studia získá absolvent certifikát o absolvování specializačního studia, díky kterému je mj. možné dosáhnout na specializační příplatek spojený s vykonáváním funkce školního metodika prevence.
Preventivní servis
Školám, které se rozhodnou pro realizaci programů dlouhodobé primární prevence, poskytuje Semiramis, o. s., bezplatný preventivní servis, který mj. zahrnuje konzultace a pomoc s tvorbou minimálního preventivního programu, pomoc se získáváním finančních prostředků, kazuistické a interaktivní semináře a setkání s odborníky a zpracování sítě návazných zařízení a služeb. Mezi další služby patří odborná setkávání školních metodiků prevence, poradenství dětem a mládeži, pedagogům, rodičům a laické veřejnosti, informativní besedy pro rodiče, specializační studium pro školní metodiky prevence nebo individuální i skupinová supervize.
UŽITEČNÉ ODKAZY
ZDROJE
-
EXNEROVÁ, M., KAUFOVÁ, T. a L. SKÁCELOVÁ. Kočičí zahrada: rozvoj sociálních dovedností dětí v rámci prevence rizikového chování: metodika pro učitele. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. 87 s. ISBN 978-80-87258-66-8.
-
MIOVSKÝ, M. a P. BÁRTÍK. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: VFN v Praze, 2010. 253 s. ISBN 978-80-87258-47-7.
-
MIOVSKÝ, M. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. 220 s. ISBN 978-80-87258-89-7.