Jaké příspěvky může základní škola čerpat (případně čerpá automaticky), pokud má na prvním stupni základní školy integrovaného žáka s těžkým sluchovým postižením? Může získat finanční příspěvek například na nákup pomůcek, které tento žák vzhledem ke svému postižení potřebuje (koberec, který tlumí ozvěny v místnosti, nebo nový CD přehrávač pro výuku angličtiny apod.)? Pokud ano, jaké maximální výše může tento příspěvek dosáhnout a co je nutné splňovat, aby ho škola mohla získat?
Finanční příspěvek na integrované dítě se sluchovým postižením
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
-
§ 16 a 28 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon
-
§ 3 zákona č. 492/2005 Sb., o krajských normativech
ODPOVĚĎ:
Základní podmínkou toho, aby škola čerpala „finanční příspěvek“ na individuálně integrovaného žáka, je, že žák bude školským poradenským zařízením (pedagogicko-psychologickou poradnou nebo speciálně pedagogickým centrem) diagnostikován jako žák se speciálními vzdělávacími potřebami, a to konkrétně žák se sluchovým postižením dle § 16 odst. 9 školského zákona. Uvedený žák je následně zapisován do školní matriky [viz § 28 odst. 2 písm. f) školského zákona] a vykazován v rámci statistického vykazování.
Financování vzdělávání žáka se sluchovým postižením se dále odvíjí od skutečnosti, zda se jedná o žáka:
a)
který dosud nebyl diagnostikován školským poradenským zařízením v souladu s § 16 školského zákona účinného od 1. 9. 2016 a který nespadá do kategorie žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně,
b)
který již byl diagnostikován školským poradenským zařízením v souladu s § 16 školského zákona účinného od 1. 9. 2016 a který spadá do kategorie žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně.
Jestliže se jedná o žáka se sluchovým postižením, kterému školské poradenské zařízení vydalo zprávu a doporučení do 31. 8. 2016 (tj. podle vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, která je již v současné době zrušena) a dané doporučení je stále platné, pak školské poradenské zařízení v doporučení neuvedlo (a ani nemohlo uvést) podpůrná opatření zařazená do určitého stupně podpory. Pokud si integrace takového žáka vyžádá zvýšené finanční prostředky, pak jsou tyto zvýšené finanční prostředky škole poskytovány prostřednictvím příplatku ke krajskému normativu [§ 3 odst. 6 písm. b) vyhlášky č. 492/2005 Sb., o krajských normativech, v platném znění]. Výše příplatku ke krajskému normativu se odvíjí od pravidel uvedených v § 3 vyhlášky č. 492/2005 Sb., v platném znění. Protože se výše krajských normativů v jednotlivých krajích různí, může se v jednotlivých krajích různit i příplatek ke krajskému normativu.
Jestliže se jedná o žáka se sluchovým postižením, kterému školské poradenské zařízení vydalo zprávu a doporučení 1. 9. 2016 a později (tj. podle vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných), pak školské poradenské zařízení v doporučení uvedlo podpůrná opatření zařazená do určitého stupně podpory. Na vzdělávání žáka jsou následně poskytnuty finanční prostředky ve výši tzv. normované finanční náročnosti. Normovaná finanční náročnost jednotlivých podpůrných opatření je uvedena v Příloze 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. Normovaná finanční náročnost, která se vztahuje na podpůrná opatření osobního charakteru (například financování asistenta pedagoga, speciálního pedagoga), je uvedena v části A Přílohy 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. a vyplývá z určitého vztahu uvedeného v Příloze 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. (v podstatě se jedná o vzorec, do kterého se doplňují konkrétní údaje).
Normovaná finanční náročnost, která se vztahuje na kompenzační pomůcky, speciální učebnice a speciální učební pomůcky, je uvedena v části B Přílohy 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. V této části jsou uvedeny konkrétní částky normované finanční náročnosti odstupňované v závislosti na stupni podpůrných opatření.
Závěr:
Financování žáka se sluchovým postižením se uskutečňuje buď prostřednictvím příplatku ke krajskému normativu, nebo prostřednictvím tzv. normované finanční náročnosti stanovené vyhláškou č. 27/2016 Sb. V obou případech musí škola žáka oprávněně uvádět ve školní matrice a následně ve statistických výkazech. Na základě daného vykazování žáka jsou škole poskytovány navýšené finanční prostředky, a to prostřednictvím krajského úřadu.