V dospívání se přirozeně objevuje potřeba prozkoumávat vlastní identitu, a to i z hlediska genderu a sexuality. Dospívající prožívají nové pocity, mění se jejich tělo, objevují se sexuální potřeby, jsou vystaveni novým typům pobídek a hodnocení z okolí – to vše vyvolává řadu otázek. Ty jsou někdy prožívány s radostnou zvědavostí, někdy naopak s obavami až úzkostí.
Gay, transgender, nebinarita, pansexualita… – jak se vyznat v genderu a sexualitě
Doc. PhDr.
Irena
Smetáčková
Ph.D.
vyučuje sociální a pedagogickou psychologii na Pedagogické fakultě UK, působí jako odborná garantka poradny Sbarvouven.cz pro mladé LGBT+
Mgr.
Marcela
Macháčková
zaměřuje se na témata genderové identity a sexuální orientace zejména ve školství (programy Mezipatra na školách) a ve výzkumu (NUDZ)
Škola je těmito otázkami silně ovlivněna. Dospívající je běžně řeší v rámci vrstevnických vztahů a občas i s vyučujícími. Míra, v jaké tyto otázky konkrétní žáky a žákyně trápí, se promítá také do jejich školní výkonnosti. V současné době se navíc zdá, že jsou tato témata pro studující důležitější než dříve a explicitně je do školy přinášejí. Proto by se vyučující měli v genderu a sexualitě orientovat, aby dokázali rozumět specifickým projevům dospívajících a adekvátně na ně reagovat.
V minulém čísle
Školního poradenství v praxi
jsme nabídli článek o některých výsledcích výzkumu OUT. V tomto čísle se k tématu vracíme s článkem o základních pojmech. V dalších dvou číslech se pak budeme věnovat specifickým dilematům, které školy řeší v souvislosti s transgender studujícími, a možnostem zahrnutí otázek dospívání do školní výuky.Pro lepší orientaci v tématu je nutné rozlišit základní pojmy: pohlaví, genderová identita a sexualita. Jedná se o navzájem se ovlivňující, ale přitom odděle