Hněv, smutek, strach - co si počít, když ovládnou žáka, či dokonce třídu?

Vydáno: 10 minut čtení

Dnešní čeští učitelé mívají obvykle vcelku dobré vzdělání v předmětech, které učí. Vědí však, jak pracovat s emocemi svých žáků? S klimatem třídy? Co dělat, když žáci nerozumějí svým pocitům a jednají impulzivně, či jsou naopak svými emocemi paralyzováni?

Hněv, smutek, strach — co si počít, když ovládnou žáka, či dokonce třídu?
Mgr. et Mgr.
Pavla
Koucká
psycholožka a bioložka, autorka knih Zdravý rozum ve výchově (2014), Uvolněné rodičovství (2017) a Odolné dítě (2021)
Dovednost rozumět svým emocím a regulovat jejich projevy ovlivňuje vrozený temperament dítěte a zejména pak přístup rodičů v batolecím a předškolním věku. Určitá míra těchto schopností je součástí školní zralosti, emočně nezralé děti by do školy nastupovat neměly. Jenže někdy je to těžké: pokud rodiče na emoční potřeby dětí nereagují, negativní emoce svých potomků odmítají, či sice jejich emoce přijímají a chápou, ale neukazují jim, jak i pod náporem emocí regulovat své chování, děti mohou jen těžko nabýt potřebných schopností. Takové děti často ani v průběhu roku odložené školní docházky nedozrají. Klíčový pak pr