Žáci se sociálním znevýhodněním tvoří v českém školství poměrně početnou skupinu, která ale dosud zůstávala spíše opomíjena. Počínaje tímto školním rokem přichází s výraznější podporou několika stovek škol vzdělávajících tyto žáky projekt „Podpora rovných příležitostí“, ve kterém rovněž se školami pilotně ověřujeme nový způsob identifikace žáků se sociálním znevýhodněním – identifikace, která by do budoucna měla pomoci určit, kolik žáků se sociálním znevýhodněním příslušná škola vzdělává, a tak pomoci vytvořit základ pro spravedlivější financování podpory ve vzdělávání těchto žáků.
Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základních školách: pilotní praxe v projektu „Podpora rovných příležitostí“
Doc. PhDr.
Zbyněk
Němec
Ph.D.
katedra speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy; expert NPI pro přípravu reformy
Podpůrná opatření poměrně úspěšně (byť, pravda, s určitou administrativní náročností) fungují zejména ve vzdělávání žáků se zdravotním postižením – má-li škola v běžně třídě například žáka s poruchou pozornosti a hyperaktivitou (ADHD), s lehkým mentálním postižením, s těžkou formou dyslexie nebo třeba s poruchou autistického spektra, je běžnou praxí, že takový žák projde vyšetřením ve školském poradenském zařízení (PPP nebo SPC), které mu doporučí potřebná podpůrná opatření, a škola dostane od státu na základě doporučení i příslušnou finanční dotaci na pokrytí nákladů s realizací podpůrného opatření spojených.
Pokud má ale škola v běžné třídě například žáka z mimořádně chudé rodiny, žijícího na ubytovně neb