Alan Kaufman, přední americký psychometrik, odborník na měření kognitivních schopností a autor světoznámé stejnojmenné inteligenční baterie, v předmluvě ke 4. edici skvělé knihy Contemporary Intellectual Assessment: Theories, Tests, and Issues (2018, s. ix–x) uvádí: „… musím přiznat, že tato oblast psychologie [myšlena diagnostika inteligence, pozn. autora] není ve stavu, ve kterém jsem očekával, že se bude v současné době nacházet. (…). Před šesti lety, a vlastně se to možná už blíží dvanácti, jsme si mysleli, že oblast měření inteligence a školních dovedností bude kopírovat směřování zbytku světa a využívat inovace tzv. digitálního věku. Mysleli jsme si, že někde ve sklepě využije banda devatenáctiletých nerdů nejnovější technologie k vývoji nové generace IQ testů, které spustí v oblasti psychologické diagnostiky revoluci. (…) Ale přesně to se nestalo.“
Invenio: inovativní a zábavný způsob diagnostiky kognitivních schopností
Vydáno:
17 minut čtení
Invenio: inovativní a zábavný způsob diagnostiky kognitivních schopností
Michal
Jabůrek
Ph.D.
Institut pro psychologický výzkum na FSS MU; zabývá se vývojem a adaptací diagnostických nástrojů a psychologickou diagnostikou
Doc. PhDr.
Šárka
Portešová
Ph.D.
zabývá se problematikou psychologie nadaných dětí, možnostmi jejich identifikace a rozvoje
Mgr.
Ondřej
Straka
Ph.D.
Institut pro psychologický výzkum na FSS MU; zabývá se psychologií nadaných dětí a tvorbou nových diagnostických metod
Mgr. et Mgr.
Petr
Palíšek
doktorand na Katedře psychologie FSS MU; věnuje se rozhodování soudců a vývoji diagnostických her v systému Invenio
Mgr.
Ivan
Černický
doktorand na Katedře psychologie FSS MU; zabývá se tématem mimořádného nadání v oblasti prostorových schopností a tvorbou testů v téže oblasti
Digitální technologie v psychologické diagnostice
Je pravda, že v oblasti diagnostiky inteligence se sice digitální technologie již nějakou dobu využívají (např. elektronické alternativy klasických baterií, které je možné administrovat na tabletech, tzv. Q-interactive), ale k plošnému rozšíření (do škol a pedagogicko-psychologických poraden) nedošlo a stále jsou nesrovnatelně častěji zadávány klasické varianty testů typu „tužka–papír“. Ačkoliv je určitě možné jmenovat výhody individuální administrace v interakci s psychologem či speciálním pedagogem (např. navázání vztahu mezi testujícím a testovaným, možnost kvalitativního posouzení stylu práce apod.), je očividné, že moderní technologie nelze v oblasti psychologické diagnostiky dlouhodobě opomíjet. Digitální varianty klasických metod, zadávané na tabletech a počítačích, totiž přinášejí oproti klasickému testování celou